sabato

9x flashforward naar de nieuwigheden van 2019

©Inge Rylant

Bent u helemaal klaar met 2018? Lees dan zeker verder. Sabato haalde de glazen bol erbij en zette de spannendste uitvindingen van de komende jaren op een rij. Van zelfrijdende hotelkamers tot luchtzuiverende gevels, deze innovaties zullen het leven mooier én makkelijker maken. Genoeg om naar uit te kijken.

1. Volgend jaar: Luchtzuiverende gevels

©Inge Rylant

Het slechte nieuws: België doet het slecht op het vlak van luchtkwaliteit. Het goede nieuws: in de toekomst zullen gevels van appartementsgebouwen en huizen als luchtreiniger fungeren. Dat kan dankzij titaandioxide, een veelgebruikt ingrediënt in zonnecrème.

Pureti, een Amerikaans bedrijf, ontwikkelde een speciale gevelbehandeling waarbij een coating van titaandioxide-nanodeeltjes wordt aangebracht op de gevel via een spray of via speciaal behandelde gesinterde stenen tegels.

Als ultraviolet-A-stralen het oppervlak bereiken, ontstaat een chemische reactie waarbij zuurstof en vocht in de lucht heel even transformeren tot 'Mr. Propers' die luchtverontreinigende stoffen zoals stikstofoxide omzetten in onschadelijke bijproducten. Zo reinigt de gevel niet alleen zichzelf, maar ook de lucht errond.

Het eerste zelfreinigende gebouw, een 25 verdiepingen tellend luxeappartementencomplex bedekt met deze speciaal behandelde tegels, staat sinds kort te blinken in de Soho-wijk in New York. Volgens Pureti zou het evenveel impact hebben op het milieu als het elimineren van 625 auto's.

In Europa is het nog even wachten op zelfreinigende gebouwen. Pureti werkt wel samen met iSCAPE, een door de Europese Unie gesponsord onderzoeksproject dat de luchtkwaliteit en de koolstofvoetafdruk in de Europese steden wil terugdringen, en legt de laatste hand aan een deal om de techniek in de haven van Barcelona te introduceren.

Ook zullen voor de aanleg van de zijrijbanen van de Antwerpse Leien luchtzuiverende betonklinkers worden gebruikt. Het gaat om een primeur in België.

2. Volgend jaar: Opvouwbare telefoons

©Inge Rylant

Voor alle duidelijkheid: de openklapbare mobiele telefoon maakt géén comeback. Binnenkort zullen we onze telefoons niet dichtklappen, maar opvouwen als een blad papier. Met scherm en al. Toch als het van de Zuid-Koreaanse technologiereus Samsung en het Chinese Royole afhangt.

'Als hij open is, heb je een tablet', klonk het tijdens de lancering van het Infinity Flex Display tijdens de Samsung Developer Conference afgelopen november. 'En als hij dicht is, heb je een telefoon die in je zak past.'

Lees: wie vlug even de voorpagina van De Tijd wil checken, zal dat kunnen op een opengevouwen scherm, iPadgewijs. Wil je even later een sms sturen zonder dat een nieuwsgierige buur kan meelezen, kan je het scherm eenvoudigweg dubbelklappen tot smartphoneformaat.

Over de naam of de details van het gadget willen ze bij Samsung nog niets kwijt, behalve dat ze begin 2019 zo'n opvouwbaar toestel lanceren. Europeanen zullen zeker tot dan moeten wachten, want Royole's FlexPai-smartphone, uitgerust met twee camera's die je dankzij het vouwbare scherm in allerlei hoeken kunt positioneren, zal voorlopig alleen in China, de VS, Canada en Mexico beschikbaar zijn.

3. Volgend jaar: De jetlag blijft thuis

©Inge Rylant

Een vliegkater. Zo wordt een jetlag soms genoemd. Treffend: wie voelt zich niet geradbraakt en wazig na twaalf uur vliegen en het overbruggen van een paar tijdzones?

Daar komt begin 2019 verandering in. Dan kunnen 'early adopters' de allereerste Lumos Smart Sleep Masks uittesten. Volgens ondernemers Biquan Luo en Vanessa Burns, beiden alumni van de prestigieuze Stanford-universiteit in Amerika, kan het oogmasker dankzij gepersonaliseerde lichttherapie jetlags de wereld uit helpen.

Het masker werd mee bekostigd door het National Space Biomedical Research Institute, een door NASA gefinancierde organisatie. Daar hopen ze dat astronauten de Lumos zullen kunnen gebruiken om hun interne klok bij te stellen.

Het ding ziet er minder 'Star Trek'-achtig uit dan je zou verwachten. Het masker, voor te bestellen voor zo'n 260 euro, is zo gewatteerd dat je amper merkt dat biosensoren de slaapduur en -efficiëntie meten, of dat er kleine lichtjes zijn die zachte flitsen uitsturen die op die manier je biologische klok weer op de rails zetten.

Onderzoek aan de universiteit van Stanford wees uit dat ons slaap- en waakritme in de hersenen wordt gecontroleerd door een klein groepje cellen. De beste manier om die cellen naar een andere tijdzone te 'sturen', zo blijkt uit experimenten, is door om de negen seconden kleine lichtflitsen uit te sturen naar de slaper.

Het masker moet voor de vlucht al op. Een bijbehorende app berekent op voorhand hoeveel en welke lichttherapie nodig is.

4. Volgend decennium: Machines maken uw eten

©Inge Rylant

Toen hij nog in het restaurant van zijn ouders werkte, flanste Alex Vardakostas zo'n 400 burgers ineen per dag. Repetitief, saai werk. Dus opende hij afgelopen zomer in San Francisco het restaurant Creator, waar een robot die taak voor zijn rekening neemt.

Voor de ontwikkeling van de vier meter brede machine vroeg Vardakostas, intussen een roboticaspecialist en ondernemer, advies aan sterrenchefs en robotica-experts bij Disney, NASA en Tesla. GV, het voormalige Google Ventures, sponsort de start-up. Het resultaat: een 350 sensoren en 20 computers tellende robot die per uur 130 burgers kan klaarmaken.

Het ding hakt en bakt onder meer het rundvlees, snijdt de broodjes, tomaten, pickles en ajuinen, versnippert de salade en raspt zelfs de kaas. Zonder dat een chef iets moet doen. Menselijke 'burgerconsultants' zullen wel via de app geplaatste bestellingen controleren, frieten bakken en afrekenen.

De hype rond Creator maakt duidelijk dat een toekomst met robotrestaurants steeds dichterbij komt, toch zeker in de VS. In Boston openden vier voormalige studenten van de MIT-universiteit Spyce een restaurant waar robots simpele wokgerechten in minder dan 4 minuten klaarmaken.

Bij Zume Pizza in Mountain View (waar ook Googles hoofdkantoor zich bevindt) maken robots pizza's, terwijl niet veel verder, bij Eatsa en Cafe X in San Francisco, robots via apps bestelde quinoasalades bereiden en lattes klaarstomen. Alsof dat nog niet genoeg is, wil de start-up Bear Robotics - u raadt het al, ook uit Silicon Valley - 'runner robots' het eten ook naar de tafels laten brengen.

Voorlopig blijft een compleet door robots gerund restaurant nog een droom van 'Silicon Valley'-futuristen. Want tegen wie moet je dan klagen als de wijn naar kurk smaakt of het vlees niet à point is?

5. Nabije toekomst: Vliegende auto's

©Inge Rylant

Miljardair en Google-medeoprichter Larry Page. Vliegtuigbouwer Airbus. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Allemaal geloven ze in één ding: de vliegende auto. Elektrische bolides die de files letterlijk achter zich laten door verticaal op te stijgen en door de stad te zoeven met snelheden tot wel 360 kilometer per uur.

Sceptici doen ze af als helikopters verpakt in een technologisch disruptieverhaal. Of sciencefiction. De waarheid bevindt zich ergens tussenin. Op een invasie van vliegende auto's is het hoogstwaarschijnlijk nog een paar jaar of meer wachten, want ook de wetgeving moet mee.

Het taxibedrijf Uber denkt dat het binnenkort kan, en wil tegen 2023 een taxidienst introduceren met VTOL's, kort voor 'vertical take-off and landing'-voertuigen, in de Amerikaanse steden Los Angeles en Dallas-Fort Worth. Volgens het bedrijf zouden de toestellen zeer licht en stil zijn - 'de helft minder geluid dan een vrachtwagen die langs je huis rijdt'.

Het bedrijf opende trouwens ook een lab in Parijs dat zich bezighoudt met research naar vliegende auto's. Misschien zoeven we het komende decennium dus wel over de Champs-Elysées?

Of over Miami Beach, denkt vastgoedontwikkelaar Dan Kodsi. De CEO van Royal Palms Companies zegt klaar te zijn voor de toekomst en investeert nu al in helipads voor vliegende taxi's. Zo plant hij op het dak van zijn luxecomplex, het Paramount Miami Worldcenter, een 'skylobby' waar bewoners zullen kunnen wachten op hun luchttaxi's, én een helipad voor vliegende auto's. Want geen parkeerplaats vinden voor je vliegende auto, dat is pas een luxeprobleem.

6. Volgend decennium: Zelfrijdende hotelkamers

©Inge Rylant

Het is vast een bekend gevoel. De hotelkamer binnenstappen en denken: nu is de vakantie pas begonnen. Steve Lee van de designstudio Aprilli wil dat we dat gevoel beleven nog voor we op onze bestemming zijn. Dus ontwierp hij een zelfrijdende hotelkamer op wielen. Zijn design won de 2018 Radical Innovation Award. Het idee: je slaapt, werkt of relaxt in een luxehotelsuite op weg naar je bestemming. Tijdbesparend. Maar ook veel comfortabeler dan een vlucht of autorit.

Lee rustte zijn Autonomous Travel Suites uit met een bed, badkamer, werkruimte én minibar. Hij hoopt dat reizigers daar makkelijk twaalf comfortabele uren in kunnen doorbrengen, volgens Lee het fundamentele verschil met andere autonome auto's.

Reizigers zullen hun suite kunnen bestellen via een app - waarna die hen zoals een taxi zal komen ophalen. Misschien brengt de suite je wel naar de 'Autonomous Hotel Chain'-stations die Lee overal ter wereld hoopt neer te planten. Klanten zullen er typische hotelservices zoals restaurants, een zwembad, spa, poetsdiensten en vergaderzalen vinden en zullen er hun kamer kunnen opladen.

Voorlopig blijft het nog een toekomstdroom. Eerst moet de autonome auto doorbreken, iets waar het gros van de consumenten nog een paar jaar op zal moeten wachten.

7. Nabije toekomst: Hoe onze kleding slimmer wordt

©Inge Rylant

Een yogabroek die vibreert als je van pose moet veranderen? Een slimme jas die je toelaat je telefoon op te nemen met een swipe op de mouw? Been there, seen that. In de komende jaren moet 'slimme kleding' écht slim worden. Dat kan met artificiële intelligentie.

Het Amerikaanse modemerk Ministry of Supply kwam onlangs met een nieuwe, intelligente jas. Via een met bluetooth verbonden app regel je de temperatuur van de in de jas ingewerkte verwarmingselementen. Wat van de jas een slimme jas maakt, is dat het ding via machinaal leren inzicht kan krijgen in de voorkeuren van de gebruiker en zo automatisch de temperatuur regelt.

Jasna Rokegem, de eerste Belgische 'fashiontechdesigner', ziet het grootser. Ze denkt dat slimme kleding onze levenscoach zal worden. Haar eerste kledingcollectie reageert op hersengolven die worden gemeten met een EEG-hoofdband. Recentelijk mocht ze op bezoek bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, waar ze uit de doeken deed hoe interactieve kleding kan worden gebruikt om te communiceren.

'Stel je voor dat je kwaad of gefrustreerd bent, en je kleding maakt je daarop attent door bijvoorbeeld je kraag op te blazen', legde ze uit op Radio 1. 'Dan ben je je er bewust van en helpt het je om geen dingen te zeggen waar je spijt van krijgt.'

8. Nabije toekomst: Cannabiscrème en CBD

©Inge Rylant

Als actrice Gwyneth Paltrow de heiland is, dan is haar immens populaire lifestylewebsite en -shop Goop de bijbel. En het nieuwe evangelie? Marihuana. Op de jaarlijkse, druk bijgewoonde 'In Goop Health'-conferentie stond afgelopen zomer een opvallend nieuw onderwerp op het programma: wiet.

Sinds in de VS steeds meer staten het gebruik van marihuana hebben gelegaliseerd en Canada dit najaar het eerste geïndustrialiseerde land ter wereld is dat de verkoop en het recreatief gebruik van cannabis toelaat, is er aan de cannabistrend geen houden meer.

Voor de fashionista's panikeren: niémand denkt dat 'Bob Marley'-posters of bijbehorende rastavlaggen weer kunnen (of überhaupt ooit gekund hebben). Tegenwoordig gaat het om memes van Rihanna met een jointje of gestileerde Instagramfoto's van chique rookparafernalia zoals pijpjes in marmer of rozenkwarts en trendy magazines als 'Broccoli' - een 'Kinfolk' voor wietliefhebbers, zeg maar.

Niet iedereen wil echter high worden. Daarom is het gebruik van cannabidiol, een van de honderd werkzame stoffen in de cannabisplant, steeds populairder. CBD, meestal gebruikt in de vorm van eetbare of smeerbare oliën, snoepjes en extracten, heeft geen psychoactieve bijwerkingen, maar werkt volgens fans wel pijnverzachtend en kalmerend.

In ons land is het bezit, gebruik en de verkoop van cannabis verboden, en ook CBD-producten zijn niet toegelaten in Europa, hoewel Luxemburg plant om het recreatief gebruik van cannabis voor volwassenen te legaliseren. Maar aan de overkant van de oceaan kan het in sommige staten wel. Dus wandel je tegenwoordig geen nieuw, hip café meer binnen zonder daar een latte of cocktail met CBD op het menu te spotten (onder meer bij Caffeine Underground in New York en Gracias Madre in San Francisco, bijvoorbeeld).

De voormalige beautyredactrice van het hippe 'W Magazine' verhuisde naar Los Angeles om daar een bedrijf op te richten dat lippenbalsems met CBD op de markt brengt. Om van het aantal nieuwe huidproducten, haarmaskers en lichaamsoliën met CBD nog maar te zwijgen. Volgens een recent rapport zal de CBD-markt in 2022 meer dan 22 miljard dollar waard zijn, zeven keer meer dan in 2016.

9. Volgend decennium: 3D-geprint eten

©Inge Rylant

Toegegeven, nieuw is 3D-geprint eten niet helemaal. Chef-koks en professionals zoals de Antwerpse patissier Roger van Damme experimenteren er al jaren mee. Maar dat we met z'n allen thuis onze pommes duchesse printen, blijft voorlopig nog een toekomstdroom.

'Over tien tot vijftien jaar zullen 3D-voedselprinters heel gewone keukenapparaten zijn, zoals een oven of microgolfoven', klinkt het bij Natural Machines, de makers van de Foodini, een 3D-printer voor voedsel. Prijskaartje: 3.500 euro. Voor die prijs kan je eetbare sculpturen maken met gelijk welk soort gepureerd voedsel. En wie het liever bij één hoofdingrediënt houdt, kan aan de slag met de wat goedkopere Pancakebot of de Choc Creator.

Daar zal je wel nog wat geduld voor moeten oefenen. Tegenwoordig kost een speciaal chocolaatje printen nog 10 tot zelfs 20 minuten. Kenners voorspellen dat pas wanneer de printers sneller en makkelijker te gebruiken zijn, de techniek ook zal doordringen bij het grote publiek.

'Nu is 3D-printen voor de gemiddelde consument nog veel te bewerkelijk', zei Nina Hoff aan de lokale Nederlandse krant De Stem. Hoff is directeur van het Nederlandse byFlow, dat 3D-voedselprinters bouwt en verkoopt. 'Maar ik hoop dat er straks doosjes met cartridges in verschillende smaken in de supermarkt te koop zijn', vervolgde ze. 'Zoiets als bij Nespresso.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie