sabato

Bijna 300 ‘Yves Saint Laurent'-kledingstukken van Catherine Deneuve onder de hamer

Yves Saint Laurent en Catherine Deneuve tijdens een fotoshoot van Helmut Newton, 1981. ©rv

‘Ik wist niet dat ik zoveel Yves Saint Laurent in mijn kleerkast had. Toen Christie’s mij vroeg om hoeveel stuks het ging, antwoordde ik 100, misschien 150. Het bleken er meer dan 300 te zijn’, aldus actrice Catherine Deneuve. Op 24 januari gaat een eerste deel ervan onder de hamer bij Christies in Parijs. De online veiling loopt tot 30 januari.

We ontmoeten Catherine Deneuve, 75 maar nog altijd met datzelfde smetteloze blonde kapsel, in het appartement op Rive Gauche van François de Ricqlès, de voorzitter van Christie’s Frankrijk. Het veilinghuis dat de kleerkast van Deneuve mag verkopen. Of tenminste, de vele creaties die Yves Saint Laurent voor haar ontwierp.

Est-Ouest: Lange avondjurk in goudkleurig lurex-fluweel, YSL haute couture. Deneuve droeg de jurk tijdens de Oscaruitreiking in 2000, toen de film ‘Est-Ouest’ van Régis Wargnier genomineerd was in de categorie ‘beste buitenlandse film’. Lot 111, geschat op 2000-3000 euro. ©rv

De stukken vertellen niet alleen het verhaal van La Deneuve. De grote momenten uit haar carrière: jurken die de actrice droeg in Cannes of Venetië, tijdens de uitreiking van Oscars, Césars en Golden Globes, eyecatchers als de ‘Paris Match’-coverlooks en outfits uit films als Belle de Jour. Ze zijn ook het relaas van een 40-jarige hechte vriendschap met designer Yves Saint Laurent.

Maar alles gaat weg nu. Het was tijd om vestimentair te downsizen. Het buitenhuis in Normandië waar Deneuve jarenlang de kleren op zolder had opgeborgen, is immers verkocht. ‘Ik besefte niet dat ik zo veel kleren had’, zegt ze. ‘Toen ze me bij Christie’s vroegen om hoeveel stukken het ging, zei ik: “Honderd, misschien 150.” Bleek dat het er bijna driehonderd waren. Zo werd de verkoop toch wel iets belangrijks, een statement. Iets waar ik in het begin helemaal niet aan had gedacht.

De eerste 120 stuks worden op donderdagmiddag 24 januari geveild bij Christies in Parijs. Een tweede deel loten wordt online verkocht. Die verkoop loopt tot en met 30 januari. Voor wie niet op de kijkdagen in Parijs geraakt, is er een virtual tour langs de outfits.

Reusachtige vogelkamer

Indochine: Avond ensemble in zijde met prints, YSL lente-zomer 1989. Deneuve droeg het ensemble toen de film ‘Indochine’ van Régis Wargnier de Golden Globe kreeg voor ‘beste buitenlandse film’, januari 1993. Lot 49, geschat op 1000-2000 euro. ©rv

Deneuves eerste couturestuk dateert van 1965, toen ze in Londen ‘Repulsion’ draaide met Roman Polanski. De Frans-Poolse regisseur stelde haar voor aan fotograaf David Bailey, met wie Deneuve zeven jaar getrouwd zou zijn. ‘Hij was knap en charmant zoals alleen een Engelsman dat kan zijn’, blikt ze terug. ‘Maar ook heel excentriek. In zijn huis was er beneden een reusachtige kamer vol met vogels. Alsof je in een kindertuin vol krijsende kleuters liep, zo’n lawaai.’

Toen Deneuve een jurk nodig had voor een evenement met de Britse koningin, vroeg ze Bailey om raad. ‘Hij raadde mij aan om Yves Saint Laurent te contacteren. Er was een jurk uit het vorige seizoen die ik wilde. Ik trok dus naar Yves met een krantenknipsel van die jurk.’ Het beeld van de jonge, schuchtere Deneuve die aanbelt bij de al even jonge en schuchtere Yves Saint Laurent, met stukje krant in de hand, het moet vertederend naïef zijn geweest.

Hoewel het een andere jurk werd - de door Rusland geïnspireerde jurk stak niet in de archieven - ontstond die dag een vriendschap die tientallen jaren hecht zou blijven.

In een rode tailleur, jaren 60. ©© The Hollywood Archiv

Het was Yves Saint Laurent die Deneuve kleedde voor ‘Belle de Jour’, de iconische film uit 1967. De actrice was toen 23 en speelde in de film van Luis Buñuel een brave huisvrouw die zich ging prostitueren, een subversieve studie over seks in de haute bourgeoisie.

Een rol waarin Deneuve de kleren van het lijf werd gerukt, waarin ze de mond werd gesnoerd, letterlijk. Waarin ze gegeseld of vastgebonden werd, beklad met modder ook. ‘Belle de Jour’ zette Deneuve onsterfelijk neer als het prototype van de Franse vrouw van de glorieuze naoorlogse jaren. Knap en seksueel gecompliceerd. ‘Maar ‘Belle de Jour’ heeft vooral veel te danken aan Yves Saint Laurent’, zegt Deneuve bescheiden.

Voor Yves Saint Laurent behoorde Deneuve, net als Betty Catroux en Loulou de la Falaise, tot zijn inner circle. Ze zong zelfs tijdens zijn afscheidsshow in 2002. Maar dat ze zijn muze was, weerlegt Deneuve. ‘We werkten samen en hadden een goede relatie. Maar zijn muze? Neen, dat waren Betty en Loulou.’

We vragen haar wat het betekent zijn kleren te dragen? ‘Je bent je meer bewust van wat je draagt’, zegt Deneuve. ‘Je voelt je anders. Als publiek figuur hielpen zijn kleren me om me zelfverzekerd te voelen in het gezelschap van mensen die ik niet kende.’ Of hoe ze in Yves Saint Laurent de ideale designer vond voor de rol van haar leven: die van… Catherine Deneuve.

Met Pierre Bergé en Yves Saint Laurent in diens beroemde ‘Le Smoking’. ©Jean-luce Huré

Verpersoonlijking van vrijheid

Deneuve mag dan al vijftig jaar de godin van het Franse witte doek zijn, het heeft haar nooit verhinderd te genieten van wereldse genoegens of om zich publiekelijk uit te spreken. De sigaret zit als een zesde vinger op haar hand. De rijke lunch sluit ze af met een soufflé waar ze lyrisch over doet.

In de vroege jaren zeventig sprak ze zich uit pro abortus, en in volle #MeToo-ophef sabelde ze het nieuwe puritanisme van Hollywood neer in een open brief. Misschien is ze net daardoor geëvolueerd van een celebrity tot een baken in het Franse, culturele landschap.

In Yves Saint Laurent vond ze de ideale designer voor de rol van haar leven: die van... Catherine Deneuve.

In 1985 werd Deneuve door haar landgenoten verkozen tot de vrouwelijke verpersoonlijking van vrijheid. ‘Het verraste me wel dat ze mij kozen. Ik had immers kinderen zonder gehuwd te zijn’, zegt Deneuve over de eer die ook Laetitia Casta en Brigitte Bardot te beurt viel.

Eigenlijk had Deneuve twee kinderen zonder getrouwd te zijn. Met Roger Vadim, de regisseur van ‘Barbarella’, en met de Italiaanse acteur Marcello Mastroianni. ‘Mijn privéleven was misschien niet wat iedereen als ‘correct’ beschouwt. Wellicht stemden veel vrouwen net daarom op mij. Het was een manier om duidelijk te maken dat onafhankelijke vrouwen worden geapprecieerd. Niet getrouwd zijn, kinderen krijgen, werken… Misschien was ik wel een soort symbool’, lacht ze.

Feestje met Hitchcock

Op een paar uitzonderingen na, zoals de strohoed die ze draagt in ‘La Sirène du Mississippi’ van François Truffaut (1969), bestaat de collectie die Christie’s veilt níét uit kleren die Deneuve droeg in haar films. Het is haar persoonlijke garderobe die onder de hamer gaat.

Le Choc: Avondjurk met kralen, YSL lente-zomer 1969. Deneuve droeg de jurk tijdens een ceremonie waarbij ze Alfred Hitchcock ontmoette. Lot 12, geschat op 3000-5000 euro. ©rv

Bladeren door de catalogus weekt souvenirs los. Die avondjurk doet haar denken aan dat feestje in 1969, toen Truffaut haar voorstelde aan Alfred Hitchcock, en hoe jammer ze het nog altijd vindt dat ze nooit samenwerkte met de master of suspense. Of die jurk, paars en groen, die ze in 1974 droeg tijdens een gala-avond, samen met Mastroianni. ‘Hij had uitstraling, maar niet de elegantie van een Philippe Noiret’, zegt ze.

Iedere creatie is een verhaal, zoals de jurk die ze droeg in het Witte Huis. Of de jurk tijdens de ontmoeting met Burt Reynolds. ‘Hij was zeer charmant en grappig. Ik herinner mij dat alles in zijn trailer zijn monogram droeg. Hij vertelde mij: “Als ik kon, zou ik mijn monogram zelfs op het wc-papier zetten.’” Of hoe iedere bladzijde in de catalogus ook vertelt hoe jammer het is dat Catherine Deneuve koppig blijft weigeren haar memoires te schrijven. Op die manier leest deze verkoop een beetje als een biografie in kleren.

Catherine Deneuve & Yves Saint Laurent. De veiling van de loten 1 tot en met 128 gaat door op 24 januari in Parijs om 14u30, Avenue Matignon 9. De onlineveiling van de loten 201 tot en met 341 loopt vanaf 23 januari tot en met 30 januari, onlineonly.christies.com. Bekijk de kledingstukken via een virtual tour.

 

 

We ontmoeten Catherine Deneuve, 75 maar nog altijd met datzelfde smetteloze blonde kapsel, in het appartement op Rive Gauche van François de Ricqlès, de voorzitter van Christie’s Frankrijk. Het veilinghuis dat de kleerkast van Deneuve mag verkopen. Of tenminste, de vele creaties die Yves Saint Laurent voor haar ontwierp.

De stukken vertellen niet alleen het verhaal van La Deneuve. De grote momenten uit haar carrière: jurken die de actrice droeg in Cannes of Venetië, tijdens de uitreiking van Oscars, Césars en Golden Globes, eyecatchers als de ‘Paris Match’-coverlooks en outfits uit films als Belle de Jour. Ze zijn ook het relaas van een 40-jarige hechte vriendschap met designer Yves Saint Laurent.

Maar alles gaat weg nu. Het was tijd om vestimentair te downsizen. Het buitenhuis in Normandië waar Deneuve jarenlang de kleren op zolder had opgeborgen, is immers verkocht. ‘Ik besefte niet dat ik zo veel kleren had’, zegt ze. ‘Toen ze me bij Christie’s vroegen om hoeveel stukken het ging, zei ik: “Honderd, misschien 150.” Bleek dat het er bijna driehonderd waren. Zo werd de verkoop toch wel iets belangrijks, een statement. Iets waar ik in het begin helemaal niet aan had gedacht.’

De eerste 120 stuks worden op donderdagmiddag 24 januari geveild bij Christies in Parijs. Een tweede deel loten wordt online verkocht. Die verkoop loopt tot en met 30 januari. Voor wie niet op de kijkdagen in Parijs geraakt, is er een virtual tour langs de outfits.

Lees verder

Advertentie
Advertentie