‘Ugly Belgian Houses’, een brutalistisch interieur en Streamz’ ‘Hamsters’: deze drie Belgen zetten een succesvolle socialemedia-onderneming op.
1 | Pieter Peulen
Wanneer de brutalistische droomwoning van Pieter Peulen en zijn man na drie jaar bouwen klaar is, deelt Peulen het resultaat op Instagram. Onverwacht gaat de post viraal, waarop hij beelden van zijn interieur de wereld blijft in sturen.
Intussen telt het Instagramaccount van de interieurinfluencer 329.000 volgers, van interieurarchitecten tot dertigers van over de hele wereld op zoek naar deco-inspiratie. Op TikTok kijken elke dag 105.700 fans binnen in Peulens woning.
2 | Hannes Coudenys
Velen kennen Hannes Coudenys als de bezieler van het Instagramaccount Ugly Belgian Houses, waarop hij foto’s post van de lelijke huizen die zijn pad kruisen. Al is dat maar een van de vele projecten waaronder de ondernemer zijn schouders zet.
De nevenprojecten waarvoor hij zich engageert, leren hem veel. Die kennis gebruikt hij in wat hij realiseert voor klanten van zijn creatief bureau Hurae, dat campagnes met een digitale en socialemedia-inslag bedenkt voor bijvoorbeeld Knokke-Heist.
3 | Laura Janssens alias Niet Nu Laura
‘In 2021 kreeg ik de kans om mijn figuurtjes écht tot leven te brengen’, aldus illustrator Laura Janssens. 79.800 paar ogen volgen haar webcomic ‘Niet Nu Laura’ op Instagram.
Haar figuurtjes Giovanni en Philippe weten het Streamz-publiek te charmeren in de reeks ‘Hamsters’, de eerste animatieserie van eigen bodem op het streamingplatform. Daarmee wist Janssens een Ensor-nominatie in de wacht te slepen.