sabato

Hoe Lupin's Omar Sy een internationaal TV succes werd

Het eerste seizoen van ‘Lupin’ verpulverde op Netflix alle kijkcijferrecords. Omar Sy is sinds vrijdag opnieuw te zien als de Parijse ‘gentleman-cambrioleur’.

Bij de lancering van de misdaadreeks ‘Lupin’, eerder dit jaar, ging Omar Sy – nochtans al bijna twintig jaar een superster in Frankrijk – eigenhandig, maar verkleed als arbeider van de vervoersmaatschappij, affiches ophangen in de Parijse metro. ‘Vol bewondering keken de omstanders naar de held op de poster: “Omar Sy als Lupin”. Er was niemand die doorhad dat ik met een behangerskwast live voor hun neus stond. Integendeel, soms voelde ik wantrouwen van voorbijgangers. Maar vaak gebeurde er gewoon niets. Vooral dat laatste vond ik heel merkwaardig en frappant’, vertelt Sy ons via Zoom.

In de misdaadserie ‘Lupin’ is de favoriete zin van Sy’s personage: ‘Je keek naar mij, maar je zag me niet staan’. Woorden waarmee de onzichtbaarheid van armen, zwarten en arbeiders wordt aangeklaagd. En dat hoeft niet te verwonderen. ‘Dat ik acteur wilde worden, was misschien wel onbewust verbonden met die onzichtbaarheid’, blikt Sy terug. ‘In de gemeente waar ik opgroeide, werden wij vaak met de verkeerde blik bekeken. Acteur zijn en iets uitstralen, dat doe je om op de juiste manier gezien te worden. Als ik vandaag iemand ontmoet, zie ik bijna altijd een glimlach in die blik. Het geeft me een heerlijk gevoel om zo’n glimlach te kunnen uitlokken. Maar dat was allerminst het geval toen ik een kind was. Toen werd ik vaak fout bekeken.’

Beeld uit de tragikomedie ‘Demain Tout Commence’ (2016).

Pirouette

Vandaag kun je met zijn 1,92 meter lengte letterlijk moeilijk naast Omar Sy (43) kijken. Voor ons gesprek is er voor hem een suite afgehuurd in het Parijse vijfsterrenhotel Peninsula. Zoals gewoonlijk draagt hij Louis Vuitton, het merk dat hem kleedt sinds Virgil Abloh er de plak zwaait op de mannenafdeling. Straks moet hij nog terug naar de set van ‘Les Gars sûrs’, de nieuwe film van de Franse regisseur Louis Leterrier, die ook de eerste drie afleveringen van het eerste ‘Lupin’-seizoen draaide.

Omar Sy als Assane Diop in ‘Lupin’, een misdaadverhaal met een hoog superheldengehalte. ©Netflix

©Netflix / Emmanuel Guimier

Die eerste serie werd op Netflix in zo’n twintig landen bekeken door 70 miljoen kijkers. Bijna allemaal in bingewatchmodus. ‘Lupin’ was de eerste grote Franse kaskraker op het streamingplatform.

Hoofdrolspeler Omar Sy oogstte er zelfs méér succes mee dan met ‘Intouchables’, de film uit 2011 waarvoor hij de César – zeg maar, de Franse Oscar – voor beste acteur won. Het was meteen de eerste keer dat een zwarte acteur de onderscheiding kreeg. Op het podium, met alle grootheden van de Franse cinema in de zaal, nam Sy het beeldje in ontvangst met een pirouette, precies zoals in de scène uit ‘Intouchables’ waarin hij danst op ‘Boogie Wonderland’ van Earth, Wind & Fire.

Cultuurschok

Omar Sy werd geboren in Trappes, een gemeente iets ten zuiden van Parijs, als vierde kind in een gezin van acht. Op een dag zei hij tegen Demba Sy, zijn Senegalese vader, en Diariyatou Dia, zijn Mauritaanse moeder, dat hij acteur wilde worden. Het was een cultuurschok voor de automonteur en de huisvrouw. Negentien was hij, en net terug van het Filmfestival van Cannes, waarop hij was uitgenodigd door een vriend. Sy slaagde niet voor zijn middelbare eindexamen, maar werd wél acteur.

Het geeft me een heerlijk gevoel om zo’n glimlach te kunnen uitlokken.
Omar Sy
Acteur

Sy heeft wel meer gemeen met Assane Diop, zijn personage uit ‘Lupin’. Terwijl Diop in een handomdraai van bijvoorbeeld sjofele schoonmaker naar steenrijke ondernemer schakelt als hij in het Louvre in Parijs een diamanten collier ontvreemdt, is ook Sy een echte kameleon. ‘In het boek van Maurice Leblanc is Lupin iemand met een fenomenaal aanpassingsvermogen.

Een inbreker die vanwege zijn ingenieuze vermommingen en hoffelijke manieren overal mee wegkomt. Zijn vader komt uit een gezin helemaal onderaan de sociale ladder, zijn moeder is een kind uit de aristocratie. Lupin kan zich probleemloos in beide werelden begeven zonder dat iemand hem ontmaskert. Die gave heeft Assane ook. En ik eigenlijk ook’, zegt de acteur. ‘Ik pas me zeer gemakkelijk en snel aan, en ik observeer ook alles en iedereen.’

Open brief

Ook gerechtigheid is een deugd die belangrijk is voor Sy. Vorig jaar schreef hij een open brief die werd gepubliceerd op de site van het Franse weekblad L’Obs. Hij vergeleek daarin de dood van George Floyd in de VS met die van Adama Traoré – de 24-jarige Fransman die in 2016 overleed nadat hij was gearresteerd door de gendarmerie.

Een gesprek over gestolen diamanten, kameleons, blind politiegeweld én Jean-Claude Van Damme. ‘Je keek naar mij, maar je zag me niet staan.’ ©Emmanuel Guimier / Netflix

In diezelfde brief somde hij ook de namen op van andere slachtoffers van politiegeweld in Frankrijk. Hij riep de overheid op om streng op te treden tegen discriminatie en politiegeweld. ‘Onze politici moeten horen, begrijpen en handelen om iets te veranderen. Dit is een ziekte die aan ons land vreet en weinig goeds voor onze toekomst voorspelt’, schreef hij.

Jurassic World

Na het succes van ‘Intouchables’ verhuisde Omar Sy naar Los Angeles, om opnieuw een anoniem leven te leiden. Samen met zijn vrouw Hélène en hun vijf kinderen – de jongste werd geboren in 2017. ‘De anonimiteit die we in L.A. terugvonden, had een gunstig effect op de kinderen. Eindelijk konden ze weer op een normale manier door het leven gaan, niet langer als de kinderen van een celebrity. Dus beslisten we om te blijven. Het was comfortabeler en geruststellender om de kinderen daar groot te brengen.’

De ouders van Omar Sy migreerden in de jaren 1960 naar Frankrijk – zijn moeder vanuit Mauritanië, zijn vader vanuit Senegal. Toen hij hun vertelde dat hij acteur wilde worden, was dat een echte cultuurschok. ©Yann Rabanier / modds

Maar ook in Hollywood werd Sy al snel een beroemdheid. Hoewel hij toegeeft dat zijn Franse accent hem nog altijd parten speelt, kreeg hij een rol in ‘X-Men: Days of Future Past’, speelde hij mee in ‘Jurassic World’ (hij zal trouwens ook te zien zijn in de sequel), in ‘Inferno‘ met Tom Hanks en in ‘Burnt’ met Bradley Cooper: allemaal blockbusters en box-officesuccessen.

En dan kwam natuurlijk het internationale succes van ‘Lupin’, waarvoor zelfs Sharon Stone hem feliciteerde, om maar één A-lister te noemen die Sy een berichtje stuurde. Weg anonimiteit, wereldwijd nu. ‘Maar nu heb ik al meer ervaring met roem. Ik zie de dingen vandaag veel helderder. En, vooral, mijn kinderen zijn al wat ouder. Mijn bekendheid zal voortaan een veel kleinere impact op hen hebben.’

Stromae

De Franse rapper Akhenaton omschreef Omar Sy onlangs als ‘un mec bien’, een gave kerel. Een gentleman, ook? ‘Ik weet niet of een gave vent per definitie ook een ►
gentleman is, maar een gentleman is wel altijd een gave kerel’, antwoordt hij gevat. ‘Ken je trouwens mijn definitie van een gentleman? Het is iemand die doedelzak kan spelen, maar dat nooit doet.’ Waarop we voor het eerst zijn aanstekelijke lach horen. Het is een quote die typisch is voor Sy, iemand die alles en iedereen observeert. 

‘Intouchables’ (2011), de doorbraakfilm voor Omar Sy.

Zo volgt hij zelf het doen en laten van twee Belgen in het bijzonder: Stromae en Jean-Claude Van Damme. ‘Stromae is een groot artiest. Zijn inspiratie is fenomenaal, zijn manier om zich uit te drukken is indrukwekkend. Hij was zijn tijd altijd ver vooruit. En toen ik Stromae in het echt ontmoette, vond ik hem ook zeer gevoelig. Een topkerel.’

‘Jean-Claude Van Damme: dat is een stuk van mijn jeugd. De Amerikaanse droom voor een Europeaan: Jean-Claude Van Damme was de eerste die die droom verwezenlijkte. Een Belg die naar Hollywood trekt en daar alles en iedereen verplettert, figuurlijk en letterlijk. Ik volg hem op Instagram, héél grappig.’

‘Hij is nu zestig, maar nog altijd een kind. In de manier waarop hij danst, bijvoorbeeld. Dat raakt me, daar hou ik van.’ Als het interview afgelopen is, beloven we dat ook wij hem zullen blijven volgen. Waarop hij repliceert: ‘Dat is je geraden.’ En nog een laatste keer toont hij zijn typische glimlach.

‘Lupin’ Seizoen 2 staat sinds vrijdag integraal op Netflix. Ook het eerste seizoen van ‘Lupin, ‘Demain Tout Commence’, ‘Inferno’ en ‘Jurassic World’ zijn er nog te zien.

Zie nog meer Omar Sy

Wie na het bingen van het tweede seizoen van ‘Lupin’ nog niet genoeg heeft van de Franse acteur: onze vijf andere favorieten.

◆ INTOUCHABLES (2011)

Een jonge ex-delinquent uit de Parijse banlieues wordt – tot zijn eigen stomme verbazing – de persoonlijke assistent van de verlamde aristocraat Philippe. Het contrast tussen de twee kan niet groter zijn. Toch ontstaat geleidelijk een bijzondere vriendschap. ‘Intouchables’ is een instanthit. En Omar Sy wint er in 2012 de César mee – de Franse Oscar – voor beste acteur.

◆ SAMBA (2014)

Na ‘Intouchables’ heeft Sy de filmrollen voor het uitkiezen. Olivier Nakache en Eric Toledano, de regisseurs van ‘Intouchables’, vragen hem voor ‘Samba’, waar Sy aan de zijde speelt van Charlotte Gainsbourg. Het scenario? Een illegale immigrant doet er alles aan om in Frankrijk een werkvergunning in de wacht te slepen. Dat blijkt een aartsmoeilijke opdracht.

◆ MONSIEUR CHOCOLAT (2016)

Hoewel Omar Sy naar Hollywood verhuist – en daar meespeelt in blockbusters als ‘X-Men: Days of The Future Past’ (2014), ‘Jurassic World’ (2015) en ‘Inferno’ (2016) is het een Franse arthousefilm die het meest indruk maakt. In ‘Monsieur Chocolat’ vertolkt Sy ’s werelds eerste zwarte circusartiest. Van heinde en ver komen mensen naar Chocolats act kijken, maar toch voelt hij zich gediscrimineerd…

◆ DEMAIN TOUT COMMENCE (2016)

Nog in de categorie tragikomedie is ‘Demain Tout Commence’. Sy’s zorgeloze leventje (of liever dat van zijn personage Samuel) wordt helemaal overhoopgehaald. Samuel is een bon vivant ‘à 100 pour cent’ die van plezier en vrouwen houdt. Tot zijn ex hem opeens opzadelt met een baby van wie hij het bestaan niet eens afwist. Er zit niets anders op dan dringend volwassen te worden.

◆ DR. KNOCK (2017)

In ‘Dr. Knock’ speelt Sy een gokker die in de jaren 1950 besluit om arts te worden in een Frans dorpje dicht bij de Zwitserse Alpen. Tot zijn schuldeisers hem weten te vinden. Kan hij zijn geheim blijven verbergen voor de rest van het dorp?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie