sabato

Is Instagram de nieuwe winkel?

©Inge Rylant

Instagram als één grote etalage. Wat begon als een onschuldige foto-app, is vandaag een gigantische winkel. Een die zelfs voorspelt wat je in de toekomst zult shoppen.

Wie op Instagram zit, kan er niet naast kijken: het sneeuwt 'shoppable' items in je feed. Foto's met kleine, witte bollen waarachter een prijskaartje verborgen zit. Als je erop klikt, zie je een bedrag verschijnen. Klik je twee keer, dan opent een webshop. Hetzelfde principe passeert sinds kort in de story's, de zogenaamde verhalen op Instagram. Daar verschijnt eveneens de variant swipe-up & buy: je scherm omhoog vegen en daar is de webshop al.

Onlangs lanceerde Instagram nog meer features om shopaholics te verleiden. Ook video's op je feed kunnen tegenwoordig een prijskaartje krijgen. En bedrijven kunnen aan hun profiel een 'shopping highlight' toevoegen, een plek waar alle producten verzameld staan. Ben je nog niet zeker van een aankoop? Vanaf nu kan je items opslaan in een verlanglijst.

Ook nieuw is de shoptab in de 'explore page'. Op die pagina bundelt Instagram foto's en filmpjes die bij jouw persoonlijke interesses aanleunen. De technologie is - net zoals bij Facebook - gebaseerd op likegedrag. Als ik die tab open, krijg ik voornamelijk twee producten te zien: decoratie (ik ben mijn huis aan het herinrichten) en wetsuits (ik surf). Instagram voorspelt met andere woorden griezelig accuraat mijn toekomstig shopgedrag.

Het werkt!

Vooral mode-, beauty- en interieurlabels zoals Dolce & Gabbana of de webshop Farfetch springen op de populaire verkoopkar van Instagram. Ook heel wat Belgische merken bieden intussen Instagram Shopping aan. Bij Essentiel Antwerp bijvoorbeeld shop je kleren, schoenen en accessoires rechtstreeks via de feed of story's. Het modelabel heeft meer dan 120.000 volgers.

Kleine bedrijven of start-ups met weinig budget kunnen dankzij Instagram hun producten tonen aan miljoenen mensen.

Op de vraag waarom ze zes maanden geleden begonnen met Instagram Shopping, antwoordt commercieel en marketingdirecteur Gérald Didnik simpelweg: 'Omdat het werkt.' Het voorbije halfjaar zag Essentiel zijn cijfers spectaculair stijgen van 0,5 procent naar 7 procent van hun onlineretail. 'Toen Inge (Onsea, de oprichtster, nvdr.) op Instagram meer reclame begon te maken, zagen we dat rechtstreeks weerspiegeld in de cijfers. Toen beseften we dat we meer moesten investeren in het kanaal', zegt Didnik.

Ook Ikea België, 125.00 volgers, verkoopt op Instagram. 'Een bewuste strategie', zegt Charlotte Van Loock, consumer & customer engagement manager. 'Ikea is online een inhaalbeweging begonnen.' Het meubelbedrijf heeft lang gefocust op fysieke winkels, maar lanceerde begin 2018 dan toch een webshop in België. In juni volgde Instagram Shopping.

'We hinken achterop als het over e-commerce gaat, daar zijn we ons van bewust. Daarom dat we met Instagram Shopping niet konden achterblijven.' Ikea maakt op het platform gebruik van zogenaamde 'user generated content', een blinkend marketingwoord voor foto's van klanten. Fans die trots zijn op de inrichting van hun woning met Ikea-spullen, delen foto's met de hashtag #mijnikea. Ze maken vervolgens kans om uitgelicht te worden op de feed van Ikea en op een waardebon van 100 euro. De strategie is lokaler en persoonlijker dan de catalogus die jarenlang Ikea-perfectie in onze huiskamer slingerde.

Interessant voor start-ups: een Instagramshop opzetten hoeft in principe niets te kosten en kan volledig gratis. Hoe moeilijk is dat en kan iedereen het zomaar? 'Voor developers is zo'n Instagramshop uitbouwen vrij eenvoudig', zegt Koen Phlips, CEO van Glue. 'Maar voor leken komt er wel wat bij kijken, meer dan zomaar wat online-inzicht.'

Glue is het digital agency dat de Instagramshop voor het Belgische modelabel Xandres faciliteerde en eerder al voor Schoenen Torfs de titel van 'beste webshop van België' won. 'Voor Instagram Shopping heb je om te beginnen een webwinkel nodig, dat is een vereiste', zegt Phlips. 'Die moet je vervolgens aan een Facebookcatalogus koppelen, via een vrij ingewikkeld stappenplan. In theorie kan iedereen het zelf opzetten, in de praktijk zien we dat alle grote merken een extern bureau inschakelen.'

©Inge Rylant

Zonder gedoe

Social shopping is een hit. Moederbedrijf Facebook zocht jarenlang naar de juiste noten, en probeerde shopping zonder al te veel succes in te voeren op zijn socialemediaplatform. Het is uiteindelijk dochter Instagram die er een succes van maakt. Negentig miljoen gebruikers klikken elke maand op een shopbericht om meer informatie te vinden over een product.

'De verklaring ligt voor de hand', zegt Gord Ray, brand development lead bij Instagram. 'De app maakt kopen eenvoudig. Nog niet zo lang geleden maakten we printscreens van de dingen die we mooi vonden. Vandaag kan het gemakkelijker: see, tab, shop. Passeert er iets moois op je feed, even later zit het zonder gedoe in een winkelmandje.

Omgekeerd kunnen kleine bedrijven of start-ups met weinig budget nu hun producten tonen aan miljoenen mensen ter wereld.'
In een vorig leven was Ray de uitgeefdirecteur van een van de beroemdste designmagazines ter wereld, Wallpaper. Vandaag zit hij aan de Skype vanuit Londen voor een interview met Sabato. Of beter gezegd: aan de Bluejeans, want dat is de videoconferentiesoftware die ze bij Instagram gebruiken.

Instagram geeft zelden interviews. Het bedrijf is legendarisch onbereikbaar. Dat het voor een topic als dit wel tijd maakt, maakt duidelijk dat Instagram aan een shoppingoffensief bezig is. De reden daarvoor: al die bedrijven (dat zijn er intussen 25 miljoen wereldwijd) kunnen hun posts of story's promoten met advertenties. En dát doen intussen meer dan 2 miljoen bedrijven. Advertenties op Instagram zijn de voorbije jaren geëxplodeerd, de app is een advertentiemagneet.

Ontgoochelde fans

Ook nu weer wordt het einde van de fysieke winkels voorspeld. Officiële cijfers zijn er nog niet, want de technologie is zo nieuw dat analysebureaus zoals BeCommerce of GfK nog geen aparte statistieken bijhouden. Van Loock van Ikea, dat acht winkels in België heeft, beschouwt de optie vooral als een extra. 'Instagram is nog altijd vooral een inspirationeel platform', zegt ze. 'We zien het als een aanvulling. Het is bewust versus spontaan shoppen. Als je naar de winkel komt, weet je op voorhand wat je wil kopen. Op Instagram kom je onderweg iets tegen.'

Sommige fans van het eerste uur zien met lede ogen aan hoe hun moodboard en inspiratiebron zijn veranderd in een commerciële verkoopapp.

Vandaag kan je op het platform alleen tastbare producten kopen - van kleren tot design - maar daar zou volgens Amerikaanse media snel verandering in komen. De technologiewebsite TechCrunch denkt dat we er binnenkort ook cinematickets kunnen aanschaffen.

En de website TheVerge.com maakte eind vorig jaar bekend dat Instagram plannen heeft voor een aparte app, IG Shopping. Het zijn geruchten die Instagram niet wil bevestigen. 'We hebben op dit ogenblik niets concreets aan te kondigen', zegt Ray. 'We lanceerden de jongste tijd zo veel nieuwe features, gebruikers moeten eerst de kans krijgen daaraan te wennen.'

In hoeverre ergeren gebruikers zich aan de witte bollen die hun feed en story's vol sneeuwen? Sommige fans van het eerste uur zijn er tegen. Volgens hen is de app haar authenticiteit verloren en zien ze met lede ogen aan hoe hun moodboard en inspiratiebron zijn veranderd in een commercieel verkoopplatform. Een eigen poll bevestigt dat: 'Tegenwoordig kan je meer en meer items op Instagram rechtstreeks kopen. Ergert je dat?' Exact 54 procent antwoordt ja, 46 procent nee.

Uit een korte rondvraag blijkt dat vooral gesponsorde shoppingposts en reclame van influencers weinig geapprecieerd worden. 'Natuurlijk stoort het soms', zegt Phlips van Glue. 'Als ik melk in mijn story's zie passeren, ben ik geërgerd, ja. Maar tegelijk kan het ook heerlijk handig zijn en kocht ik zelf al producten via de app. Vergelijk het met gewone reclame. Slecht gemaakt? Wegzappen. Interessant? Dan blijf je hangen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie