sabato

Duitse fotograaf Andreas Gursky heropent Hayward Gallery in Londen

©REUTERS

De Tour de France of het distributiecentrum van Amazon als abstracte landschappen? In de Hayward Gallery in Londen vindt een retrospectief plaats van de Duitse fotograaf Andreas Gursky.

'Andreas Gursky heeft enkele van de meest beklijvende foto's van zijn generatie gemaakt. Zijn beelden hebben niet alleen het vocabularium van de fotografie veranderd, maar de beeldcultuur tout court.' Ralph Rugoff, de directeur van de Hayward Gallery in Londen, spaarde de superlatieven niet toen hij eind vorige week zijn kunstpaleis aan de oevers van de Theems opnieuw openstelde voor het publiek. Het museum in brutalistische stijl had er een twee jaar durende make-over op zitten en viert zijn vijftigste verjaardag meteen groots: de eerste grote retrospectieve expo van de Duitse fotograaf Andreas Gursky (63) in Engeland.

©REUTERS

Zestig Gursky-foto's zijn er te zien in de Britse hoofdstad. Dat betekent: 'extra extra large'-beelden, op en top georkestreerd, in superverzadigde kleuren, als waren het gigantische abstracte schilderijen. Gursky toont in de Hayward Gallery enkele van zijn meest iconische én duurste foto's. Denk aan 'Rhein II', een beeld van de Duitse rivier als een band van zilverkleurig licht tussen grasgroene strepen. Een zeer geabstraheerd én gemanipuleerd beeld ook: met Photoshop verwijderde Gursky niet alleen de hondenuitlaters op de oevers, maar ook een hele rij bomen én een elektriciteitscentrale. Allemaal moesten ze wijken omwille van de abstracte schoonheid. Tot soms zes maanden is hij bezig met het nabewerken.

De prijzen voor zijn werk zijn minder abstract. 'Rhein II' werd in 2011 bij Christie's geveild voor 4,3 miljoen dollar (3,4 miljoen euro), de duurst geveilde foto ooit. Niet minder dan negen werken van Gursky haalden veilingprijzen van meer dan 1 miljoen dollar.

Dat zijn beelden - van spotgoedkope producten in een supermarkt over de Tour de France en de beursvloer in Chicago tot het distributiecentrum van Amazon - een kritiek zouden zijn op onze consumptiemaatschappij, ontkent de kunstenaar. 'Ik doe geen politieke uitspraken. Ik stel geen filosofische vragen. Ik idealiseer niet, lever geen kritiek. Ik registreer in de eerste plaats een esthetiek die me intrigeert.'

©BELGAIMAGE

Leraar Richter
Zijn eerste foto maakte Gursky met de oude Linhof-camera van zijn vader, die in Düsseldorf een fotostudio runde. Zijn opleiding fotografie begon hij aan de Folkwang Universität der Kunste in Essen. Daarna volgde de Staatliche Kunstakademie van Düsseldorf, waar hij les kreeg van kunstenaars als Gerhard Richter en Bernd en Hilla Becher, het Duitse fotografenechtpaar dat met opnames van onder meer watertorens, mijnliften en andere industriële artefacten een hele generatie hedendaagse kunstenaars beïnvloedde. Gursky studeerde er samen met onder meer Thomas Struth, Thomas Ruff, Candida Höfer en Axel Hütte, de zogenaamde 'Düsseldorf School'.

 

Andreas Gursky, 99 Cent II, 1999/2009, C-Print, diasec, 207 x 325 x 6,2cm ©Andreas Gursky/DACS, 2017Courtesy: Sprüth Magers

 

Andreas Gursky, Rhein II, 1999/2015, Inkjetprint, 237,8 x 407,8 x 6,2 cm ©© Andreas Gursky/DACS, 2017Courtesy: Sprüth Magers

 

Andreas Gursky, Bahrein I, 2005, C-Print, 302,2 x 219,6 x 6,2 cm ©© Andreas Gursky/DACS, 2017Courtesy: Sprüth Magers

 

Andreas Gursky-retrospectief, tot en met 22 april in de Hayward Gallery, Southbank Centre, Belvedere Road, Londen. Gesloten op dinsdag. www.southbankcentre.co.uk

Lees verder

Advertentie
Advertentie