sabato

Eerste grote retrospectieve voor Belgische Magnumfotografe Martine Franck

'Piscine conçue par Alain Capeillères, Le Brusc, 1976.' Geometrische lijnen zijn constanten in Francks werk. ©Martine Franck / Magnum Photos

Of hij niet eens mocht langskomen om haar contactbladen te zien? Met die openingszin verleidde topfotograaf Henri Cartier-Bresson destijds de dertig jaar jongere Martine Franck. Het werkte: Franck en Cartier-Bresson zouden zelfs trouwen. En die contactbladen? Een deel daarvan is nu te zien op de openingsexpo in de vernieuwde Fondation Henri Cartier-Bresson in Parijs.

Pick-upzinnen hebben niet noodzakelijk een patent op de waarheid. Maar op het moment van hun eerste afspraakje prijkten de foto's van de Belgische fotografe Martine Franck toch al in toonaangevende magazines als Life, Fortune en Vogue. In 1983 zou ze ook als eerste vrouw ooit worden toegelaten tot het prestigieuze fotoagentschap Magnum, dat Cartier-Bresson in 1947 had opgericht met Robert Capa, nog zo'n monument uit de fotografiegeschiedenis.

Quartier de Byker, Newcastle upon Tyne, Verenigd Koninkrijk, 1977. ©Martine Franck / Magnum Photos

Franck (1938-2012), die in Antwerpen was geboren maar opgroeide in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, was eigenlijk kunsthistorica. 'Dat ik in de fotografie ben terechtgekomen, was eerder toevallig', vertelde ze. 'Ik had een visum voor China vast gekregen en leende een Leica-toestel van mijn neef, die me zei dat ik met mooie foto's moest terugkomen.' Na haar China-reis begon ze met het portretteren van artiesten en schrijvers.

In 1972 was ze de medeoprichtster van het fotoagentschap Viva. Later, bij Magnum, verlegde ze de focus naar humanitaire fotografie. Opvallend zijn haar fotoreeksen over ouder worden, waarvoor ze tal van bejaardentehuizen bezocht. Eenzelfde geëngageerdheid blijkt ook uit haar 'grands reportages' bij de Tibetanen of de traditionele Keltische gemeenschap op Tory Island, een uithoek van Noordwest-Ierland. Zonder uitzondering fotografeerde ze in zwart-wit, met veel aandacht voor geometrische figuren en het menselijke aspect.

Le pèlerinage de San Isidro, Musée du Prado, Madrid, 1993. ©Martine Franck / Magnum Photos

Eerder deze week opende in de nieuwe Fondation Henri Cartier-Bresson in Parijs - die Montparnasse heeft verruild voor de Marais-wijk - voor het eerst een allesomvattende retrospectieve over Franck, met foto's, boeken en documenten.

Een postume ode aan de geëngageerde, militante fotografe. Iets wat Cartier-Bresson dus goed had opgemerkt.

Retrospectieve Martine Franck: t/m 10 februari 2019, Fondation Henri Cartier-Bresson, 79 rue des Archives, Parijs. www.henricartierbresson.org. Later volgend jaar komt de expo ook naar het FotoMuseum in Antwerpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie