sabato

Eten we ons met probiotica letterlijk gezond?

'Buik vol' of 'buik van vol'? Voedingsmiddelen verrijkt met probiotica. ©Getty Images/Science Photo Libra

Gezonde darmen = gelukkige mensen. Van zout over nootjes tot zelfs pindakaas: vandaag worden aan alle mogelijke voeding probiotica toegevoegd. Eten we ons voortaan gezond met kriebelbeestjes?

Voor wie nog niet helemaal mee is met het probioticaverhaal: bacteriën brengen niet alleen slecht nieuws. De soorten die in onze darmen floreren, bijvoorbeeld, verrichten er goed werk.

Die levende micro-organismen zouden immers de darmtransit stimuleren, het immuunsysteem boosten en zelfs heilzaam zijn voor wie lijdt aan hoge bloeddruk, hoge cholesterol of een depressie. Volgens sommigen zouden ze bij zwangere vrouwen zelfs het risico op eczeem en allergieën van hun baby verminderen.

Al is het wel opletten met uitspraken over probiotica in het algemeen. Er bestaan immers verschillende soorten. Vaak behoren ze tot de Lactobacillus- of Bifidobacterium-geslachten, en daarbinnen bestaan er nog eens heel veel verschillende stammen. En elke stam heeft weer een andere werking.

Wat kort door de bocht lijkt het dus dat we van probiotica vandaag zoveel mogelijk willen. Een vaststelling die ook de voedingsmarketeers niet is ontgaan. Sinds kort grossieren de winkelrekken en de horeca in producten verrijkt met probiotica, van verrijkte havermout over probiotisch ijs tot probiotische limonades. Waar is de tijd dat alleen de Japanse dokter Minoru Shirota pochte met zijn Yakult-wondermiddeltje op basis van probiotica?

Maar hebben we die extra probiotica in onze voeding echt nodig? 'Gezonde mensen hebben niet per se die extra probiotica nodig, maar de bewijzen stapelen zich stilaan op dat probiotica het risico op bepaalde aandoeningen zouden kunnen reduceren', zegt Sarah Lebeer, bio-ingenieur en microbioloog verbonden aan de Universiteit Antwerpen.

De beste basis voor gezonde darmflora is gezond en evenwichtig eten. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. 'In onze stedelijke, westerse omgevingen eten we minder gefermenteerde voeding met levende organismen dan vroeger. Dat maakt het niet onlogisch om extra probiotica te gaan opnemen', aldus Lebeer.

Al blijft een belangrijke vraag onbeantwoord. Kunnen micro-organismen overleven in zout, vruchtensap of smeerpasta? 'Niet alle bacteriën kunnen tegen zuur en zout, dus je kan zeker niet zomaar eender welk organisme aan voeding toevoegen', aldus Lebeer.

Daartegenover staat wel dat yoghurt een logische probioticadrager is. Yoghurt is gefermenteerd. En bij fermentatie heb je bacteriën nodig. Dat maakt van yoghurt een ideale drager voor bacteriestammen.

Ook niet onbelangrijk: het volstaat niet om massaal veel probiotica op te nemen. Die probiotica moeten zelf ook gevoed worden door zogenaamde prebiotica, waarvan voedingsvezels de belangrijkste zijn. Meteen het grootste argument tegen koolhydraatarme diëten, waar nauwelijks voedingsvezels in zitten. Maar dat is weer een heel andere discussie. Wordt ongetwijfeld vervolgd.




Lees verder

Advertentie
Advertentie