sabato

Ube, de aardappel die ons eten modieus maakt

©rv

Net nu 'millennial lila' zich profileert als dé modetint van 2019 blijft ook ons eten niet achter. Met dank aan ube, de Filipijnse zoete aardappel die zowat alle voedingswaren fel purper kleurt.

Wie voor het eerst een met ube gekleurd dessert tegenkomt - en de kans is groot dat dat op Instagram gebeurt - denkt spontaan: 'wat een chemische rommel'. Want paars is nu niet meteen een kleur die we met natuurlijke ingrediënten associëren, en dan vooral niet het felle purper dat de ube-aardappel voortbrengt. Toch is er niks chemisch aan deze Filipijnse knol. Integendeel: ube - een synoniem is 'yam' - is volledig plantaardig, glutenvrij en caloriearm.

In de Aziatische landen is de ube een doodnormaal dagelijks ingrediënt, te vergelijken met onze aardappel. Deze paarse variant heeft een nootachtige smaak en is iets zoeter dan de bekendere oranje zoete aardappel. Hij is lekker uit de oven of als friet. Maar wegens zijn smaak en kleur wordt ube toch vooral in zoete bereidingen gebruikt. Bekend op de Filipijnen is 'Halayang ube', een paarse jam.

Af en toe dook hij al eens op in onze supermarkten, in de vorm van kleurrijke groentechips, waar de ube dan voor de paarse inbreng mocht zorgen. De grote doorbraak bij het hipstervolk kwam er ruim drie jaar geleden, toen chef Björn DelaCruz van Manila Social Club, een Filipijns restaurant in Brooklyn, VS, met bladgoud bedekte donuts verkocht met een glazuurlaag van champagne en gevuld met een romige paarse ube-vulling. De gouden donuts met paars verrassingseffect vlogen de deur uit. Het werd een ware 'Sjakie en de Chocoladefabriek'-achtige hit.

Sindsdien duiken ze overal op, vooral als kleurmiddel. Voedsel kleuren met ube is niet eens zo moeilijk. Zodra je deze aardappel doorsnijdt, krijg je meteen de felpaarse kleur te zien. Even koken, mixen en de paarse aardappelpasta toevoegen aan een product naar keuze. Omdat de ube-aardappel zoet smaakt, en omdat we felle kleurtjes vooral tolereren in desserts, wordt ube vooral bij de bereiding van nagerechten gebruikt. Getuige daarvan de hashtag #ube, die al bijna 280.000 keer werd gebruikt op Instagram. Van paarse ijsjes over donuts en cakes tot makarons, milkshakes en zelfs cappuccino's.

Wie zich ook geïnspireerd voelt door deze modieuze knol, hij is bij ons te verkrijgen in de Chinese supermarkten en in sommige vestigingen van Albert Heijn, soms vers en soms in poedervorm.

Lees verder

Advertentie
Advertentie