sabato

Zhug: de hotste saus van het moment

©rv

Noem zhug gerust de pesto van Jemen. Onder invloed van migratie en de toenemende populariteit van de keuken uit het Midden-Oosten verschijnt de saus in almaar meer kookboeken en supermarkten. Het resultaat van een pikante nasmaak en een doorgedreven data-analyse.

Wie zhug (ook wel geschreven als ‘zhoug’) op de traditionele manier wil bereiden, moet eerst even twee uit de kluiten gewassen stenen zoeken. Want in Jemen zelf worden de ingrediënten vermalen door ze tussen twee stenen te wrijven. Die ingrediënten, dat zijn koriander en peterselie, maar ook knoflook, chilipepers en olijfolie, in de originele vorm afgewerkt met kardemom en komijn.

Door nog extra kruiden of groenten toe te voegen kan je eindeloos gaan variëren met deze saus: een rode zhug bevat bijvoorbeeld tomaat, de bruine variant wordt bereid met auberginepasta. 

Zhug wordt in Jemen letterlijk als pesto behandeld. Hij belandt er immers op vlees, als smaakmaker bij brood, maar net zo goed wordt zhug vermengd met yoghurt om dienst te doen als een mildere saus.

De eerste verspreiding van de saus was een geluk bij een groot ongeluk. De politieke onrust in Jemen leidde ertoe dat heel wat inwoners de afgelopen jaren hun geluk elders zochten. En bij dat geluk hoort nog steeds huisgemaakte zhug. Vooral in Israël werd zhug enorm gesmaakt en door tal van chefs opgepikt om zo ook de Verenigde Staten te bereiken, waar de saus al vijf jaar in de rekken van de supermarkt staat, én op tal van menukaarten.

Niet alleen bij oosters geïnspireerde restaurants in L.A., New York en Washington, maar zelfs in fastfoodketens als Roti Modern Mediterranean en Naf Naf Grill, waar het sausje tussen de ordinaire ketchup- en mayonaisepotten prijkt.

Dat de saus op dit ogenblik ook de UK en het Europese vasteland bereikt, hebben we vooral te danken aan big data. Analisten van het Amerikaanse onderzoeksbureau Food Spark maakten eind vorig jaar bekend dat het aantal vermeldingen van ‘zhug’ op sociale media met 129 procent was gestegen.

Voor westerse bedrijven als Albert Heijn en Jumbo is dat een belangrijk signaal om zhug in huis te halen. In Nederland begint het goedje ook hier en daar in restaurants op te duiken, in ons land is het nog even wachten op de grote doorbraak.

Intussen is het wel bijzonder gemakkelijk om het recept online te raadplegen en zelf uit te proberen. Want wie zhugt, die vindt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie