sabato

Nooit meer uit de mode

Patrick Munsters verkocht Scotch & Soda om een nieuw mannenmodemerk te lanceren. Een zonder seizoenen, zonder koopjes en zonder modieuze stukken. Anti-fashion of geniaal concept?

‘Als het mislukt, heb ik voor de rest van mijn leven kleren.’ Bang voor een stockoverschot is de Amsterdamse modeondernemer Patrick Munsters (52) alvast niet. En schrik dat zijn garderobe gedemodeerd raakt, heeft hij al helemaal niet. Want zijn nieuwe mannenmerk Salle Privée maakt komaf met seizoenen én met collecties. In plaats van elk halfjaar het wiel opnieuw uit te vinden, blijft het Amsterdamse label zijn eerste collectie de komende jaren gewoon verkopen. ‘Als ontwerper was ik eraan toe om een andere weg in te slaan. Met Salle Privée heb ik niks nieuws. Over drie jaar heb ik nog steeds dezelfde jas in de winkelrekken hangen. In de modewereld is dat vloeken in de kerk. Maar ik wil daar juist mee uitpakken.’

Die ‘kerk’ is de Amsterdamse showroom van Salle Privée. Van buitenaf een doodgewoon pand op een industrieterrein. Binnenin een hedendaagse gentlemen’s room met veel marmer, messing, gekleurd plexiglas, hoogglanshoutfineer en kamerbreed tapijt. ‘Zo ziet voor mij de ideale kamer eruit van de Salle Privée-man’, oppert Munsters, een ondernemer die zelden interviews geeft. Hij richtte de plek helemaal zelf in.

Patrick Munsters ©Helen Abraham

Ook Ilse Cornelissens (37) en Tim Van Geloven (37) zijn onder de indruk. Hun Antwerpse conceptstore Graanmarkt 13 wordt het enige Belgische verkooppunt van Salle Privée. Een paar maanden geleden ontdekten ze het merk in een Parijse showroom. Vandaag zij ze voor het eerst in Amsterdam om in te kopen. ‘Dit is gewoon alles wat een man wil’, roept Cornelissens enthousiast terwijl ze door de rekken gaat. ‘Zo’n praktisch jasje zoek ik al jaren’, vult Van Geloven aan. Hij trekt het spontaan aan.

Wat volgt, is een uitvoerige passessie. Van Geloven schiet alles aan en oordeelt hoe het zit. Cornelissens checkt hoe het staat. Ter vergelijking past ook Munsters - twee koppen kleiner en een tikje breder dan Van Geloven - alles aan. Du jamais vu: een modeontwerper en een winkelier samen in hun onderbroek in een showroom.

Champions League
‘Een schandalig mooi jasje is dit toch, Ilse, zeg nu zelf.’ Patrick Munsters haalt een geitenleren jasje uit het rek en trekt het aan. Zijn ogen twinkelen van enthousiasme als hij erover begint te vertellen. ‘Het bestaat uit slechts acht stukken leer. Dat vind je zelden, omdat je er grote en dus dure stukken leder voor nodig hebt.’

De rekken van Salle Privée hangen vol met archetypes van de mannengarderobe: een overjas (1.250 euro), een chino (280 euro), een kabeltrui (430 euro), een hemd (260 euro) en ga zo maar door. Dat alles in een handvol kleuren: zwart, donkerblauw, kaki, beige en wit. Ook ideaal voor mannen zonder modefeeling: alles past bij elkaar. Het is meteen duidelijk: Salle Privée gaat over kleding, over stijl en over klassiekers. Maar níét over mode.

Frappant genoeg heeft de man achter het merk heel wat kilometers op zijn modeteller staan. Patrick Munsters was 20 jaar lang creatief directeur bij het highstreetmerk Scotch & Soda. Hij zat nog in het laatste jaar van de kunstacademie in Utrecht toen hij die baan kreeg. Via via ontmoette hij Scotch & Soda-oprichter Laurens Hompes, die op zoek bleek naar vers bloed voor het designteam. Dat was in 1990. Een paar jaar later werd hij hoofdontwerper.

Rond 2000 begon het merk te slabakken. Samen met twee anderen nam Munsters het bedrijf voor 75 procent over van de oprichter. Na de herlancering veroverde Scotch & Soda de wereld. Ze hadden 7.000 verkooppunten en duizelingwekkende groeicijfers. Toch wou Munsters het bedrijf verkopen. ‘Mijn tijd bij Scotch & Soda was fantastisch. Zeker de jongste jaren groeide het bedrijf gigantisch. Het voelde alsof we al 10 jaar de Champions League wonnen. Om ook de volgende 10 jaar kampioen te worden, was er een nieuwe wind nodig. Een groot bedrijf vraagt nu eenmaal een andere sturing. Als ontwerper had ik ook zin in een nieuwe uitdaging.’

In 2011 verkochten de vier eigenaars Scotch & Soda voor 350 miljoen euro aan het Amerikaanse kledingconcern Kellwood, een dochteronderneming van de investeringsmaatschappij Sun Capital.

Graanmarkt 13 in Antwerpen wordt het enige Belgische verkooppunt van Salle Privée. ©Frederik Vercruysse

Perfect shirt
Salle Privée is in bijna alle opzichten anders dan Scotch & Soda. Munsters’ nieuwe mannenmerk keert terug naar de essentie. Daardoor ligt de nadruk op details. ‘Ik wil niet een chinobroek maken, maar de ultíeme chino. Net als het ideale hemd, de perfecte trench en ga zo maar door. Thuis heb ik wel 20 knielange overjassen. De ene heeft een mooie lengte, de andere de ideale kraag en de volgende een betere snit. Maar de perfecte vond ik nooit. Dus maak ik die nu zelf. Alle kleding wordt van a tot z gemaakt in Italië’, legt Munsters uit. ‘Salle Privée had ik nooit kunnen beginnen in het begin van mijn carrière. Om zo’n uitgepuurd product te maken, moet je al heel veel gezien en gedaan hebben.’

Uithangbord
Tijdens het interview valt op hoe sterk Munsters samenvalt met zijn merk. Met zijn grijze lokken, blauwe kasjmieren coltrui, witte jeans en loafers oogt hij als het perfecte uithangbord van Salle Privée: stijlvol zonder een (mode)statement te maken. Hetzelfde geldt voor Tim Van Geloven. ‘Zo’n trui zou ik elke dag kunnen dragen’, zegt hij.

Geen toeval. Met Salle Privée mikt Munsters op mannen tussen 35 en 100. Nu slaat het merk vooral aan bij zakenlui en creatievelingen. ‘Als creatief directeur zag ik vele trends passeren. Maar mijn eigen garderobe veranderde nauwelijks. En die van mijn vrienden ook niet. Allemaal droegen we comfortabele, stijlvolle en kwalitatieve basics’, zegt Munsters als we hem vragen waar zijn idee vandaan komt. ‘Bovendien zag ik dat de mode aan het veranderen is. Het is gewoon pervers dat kleren maar zes maanden houdbaar zijn. En dat ze voor de halve prijs worden weggedaan om plaats te maken voor een nieuwe levering. De uitverkoop devalueert het product.’

Munsters stampte zijn merk in ijltempo uit de grond. Hij begon pas een jaar geleden. Op precies hetzelfde moment - en met dezelfde motivatie - beslisten Tim Van Geloven en Ilse Cornelissens van Graanmarkt 13 om het roer om te gooien. Sinds vorige maand verkopen ze alleen nog modelabels met tijdloze collecties. Hun topmerken, zoals Marni en Isabel Marant, zetten ze aan de deur. Een winkel zonder koopjes, zonder seizoenen en zonder grote namen, is dat geen commerciële zelfmoord? ‘Het huidige modesysteem werkt niet meer voor ons. De modeseizoenen matchen bijvoorbeeld totaal niet met de weerseizoenen. In juni krijgen we winterjassen binnen en in november sandalen’, vertelt Van Geloven. ‘Daardoor vallen de koopjes te vroeg, midden in het seizoen. Logisch dat klanten wachten tot januari om een winterjas te kopen. Maar die koopjes decimeren onze winst. Daarom besloten we uit de ratrace te stappen en te kiezen voor duurzaamheid.’

IT-bedrijf
We zijn intussen een paar uur verder en de inkoop zit erop. Alle items die Van Geloven en Cornelissens uitkozen, hangen aan één rek. Het is een fikse ‘five-figure’-bestelling geworden. Zijn ze tevreden, wil Munsters weten. ‘Ontzettend. We kopen zelden voor zo’n groot bedrag in. Maar we lopen minder risico. Want de collectie blijft haar waarde behouden’, antwoordt Cornelissens.

Het is voor haar en Van Geloven even wennen om weer mannenkleren in te kopen. Toen Graanmarkt 13 in 2010 opende, verkochten ze ook mannenkleding. Maar dat stopte snel. ‘Nu pakken we de draad weer op, omdat er veel vraag komt van mannen. Ze zijn ook al bij ons binnen: ons restaurant beneden onder leiding van chef Seppe Nobels zit vol zakenlunchers. Bovendien lenen herenlabels zich perfect voor onze seizoensloze benadering. De collecties variëren sowieso al minder en mannen zijn trouwere klanten. Als het hun bevalt, blijven ze terugkomen.’

‘Het is pervers dat kleren maar zes maanden houdbaar zijn. En dat ze daarna voor halve prijs worden weggedaan om plaats te maken voor de nieuwe levering.’

Daarom zijn mannen ook goede onlineshoppers. Het digitale luik is voor Salle Privée superbelangrijk. Het merk zet zwaar in op zijn eigen webshop. Vanaf augustus zal ook de bekende webwinkel Mr. Porter het label verkopen. ‘Ik geloof heel erg in online’, zegt Munsters. ‘Maar wel in combinatie met fysieke winkels waar je de kleren kan passen. Je eerste broek van Salle Privée koop je waarschijnlijk in een winkel. Wil je er daarna nog een, dan doe je dat wellicht online. Logisch, maar frustrerend voor de winkelier. Daarom werk ik aan een speciale overeenkomst waarin zij meeprofiteren van de webshop’, legt de ondernemer uit.

Hij wil van Salle Privée eigenlijk een IT-bedrijf maken. ‘Creatie is maar een klein onderdeel van dit bedrijf. De collectie is immers al ontworpen. Af en toe voeg ik items toe, maar die teken ik zelf. Daar heb ik geen team voor nodig. Veel liever zie ik hier 50 IT’ers aan de slag.’

Eigen bank
Voor Munsters is Salle Privée meer dan een merk. Het is een levensstijl. Om zijn klanten daarin van a tot z bij te staan, blijft hij zijn gamma uitbreiden. Zo heeft hij nu ook geurkaarsen, parfum, schoenen, sokken, stropdassen, zonnebrillen en riemen. Binnenkort volgt er nog skikleding. Die zal, net als de zwembroek in de collectie, het hele jaar te koop zijn. ‘Onze klanten wonen vooral in grote steden. En ze reizen veel. Het is altijd wel ergens ter wereld zomer of winter. Dus bied ik altijd alles aan’, legt Munsters uit.

De kleding die hij ontwerpt, laat hij meteen produceren. Dat is bijzonder, want in het klassieke modesysteem maken modemerken eerst samples. Op basis daarvan kopen de boetieks in. Vervolgens worden de stukken geproduceerd en hangen ze een half jaar later in de rekken. Doordat Salle Privée alles al produceerde, kan Munsters meteen leveren. ‘Over twee dagen is jullie bestelling in Antwerpen’, verzekert hij aan Graanmarkt 13.

Een collectie produceren voordat die verkocht is, is een fikse investering. Munsters kan dat dankzij de verkoop van Scotch & Soda. ‘Ik gooi mijn geld niet over de balk. Elke investering is goed overwogen. Met Salle Privée wil ik een duurzaam bedrijf uitbouwen. Dat ik mijn eigen bank ben, is een groot geluk. Want bij banken krijg je tegenwoordig heel moeilijk geld los. Ontzettend jammer, want zo gaan er heel veel goede ideeën verloren.’

Proper drinkwater
Aan de verkoop van Scotch & Soda hield Munsters een vermogen over. Maar in plaats van te rentenieren, stampte hij meteen een nieuw bedrijf uit de grond: het water- en beautymerk Marie-Stella-Maris. Daaraan is een stichting gekoppeld die zich inzet voor proper drinkwater. Van elke liter water gaat er 5 cent naar de stichting, van elk verzorgingsproduct 1 euro. ‘De Verenigde Naties riepen schoon drinkwater uit tot een mensenrecht’, aldus Munsters. ‘Intussen heeft de stichting al acht projecten in Afrika en Azië. Zo helpen we al 20.000 mensen aan schoon en veilig drinkwater.’

Toch bleven Munsters’ handen jeuken om opnieuw iets in de mode te doen. ‘Het is nu een fantastisch moment om te beginnen in de mode. Zoveel spannende veranderingen. Denk maar aan de opkomst van de onlineverkoop en de modekalender die op de helling staat. Met Salle Privée wil ik een bijdrage leveren aan die nieuwe beweging’, analyseert de serial entrepreneur.

Hij geniet ook van zijn frequent-flyerbestaan dat kleeft aan zijn job. ‘Om de productie op te volgen, ben ik veel in Italië. Onlangs bezocht ik er een familiebedrijf dat al sinds 1923 zijden stropdassen maakt. Toen ik met hen sprak, voelde ik dezelfde passie en hetzelfde enthousiasme voor het product. Zoiets maakt me gelukkig. Mijn job levert me meer energie op dan hij me kost.’ En is de energie op, dan hangt zijn kast vol met tijdloze kleren die niet demoderen. Fair enough, toch?

salle-privee.com, Cornelis Schuytstraat 9 in Amsterdam.
graanmarkt13.be, Graanmarkt 13 in Antwerpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie