sabato

Victoria Beckham aan de vooravond van een derde nieuwe carrière?

©rv

Ze verbaasde de modewereld toen ze de popwereld de rug toekeerde en modedesigner werd. Nu is ze helemaal klaar om van Victoria Beckham Beauty een succes te maken, een milieuvriendelijke all-incollectie. Haar manier om de critici andermaal de mond te snoeren?

De Spice Girls in hun hoogdagen, zegge 1997, het heeft iets vertederends. Alleen al het idee hoe ze in de kleedkamer voor de spiegel staan terwijl ze zich opmaakten, zonder kapsones, het uitproestend van plezier. ‘Je samen met je vriendinnen klaarmaken voor een party schept toch een band, niet?’, blikt Victoria Beckham 22 jaar later terug, terwijl ze zich nestelt in een van de groenblauwe fluwelen sofa’s in haar kantoor, boven haar zinderende mode-imperium en haar beauty-imperium in wording, in Hammersmith, die bruisende wijk in Londen.

‘Ach’, lacht ze. ‘Als ik eraan terugdenk: we kwakten de make-up echt op ons gezicht. Hoe vermoeider we waren, hoe meer blush we gebruikten.’ Het waren heerlijke tijden. Vandaag oogt haar make-up heel wat ingetogener: gewoon mascara, een millimeterfijn streepje glimmend bruine oogschaduw, een beetje blush en ‘nude’ lippen. We merken fijne rimpels op rond haar ogen, een geruststellend signaal voor iemand van haar leeftijd.

Op de vensterbank van haar chique kantoor, waar duidelijk een binnenhuisarchitect aan het werk is geweest, troept een indrukwekkende collectie muziekprijzen samen. Zoals de Ivor Novello-award die ze samen met de andere Spice Girls kreeg voor de hit ‘Wannabe’. Ze zegt dat er niet één cel in haar lijf was die fomo (fear of missing out) ondervond toen haar vroegere bandleden vorige zomer opnieuw gingen toeren, een reünie die volgens degenen die het meemaakten best triomfantelijk was. ‘Been there, done that’, vat ze het samen.

Het hoeft niet meer voor Victoria Beckham. ‘Ik wist dat ze het uitstekend zouden doen. Elk van die meisjes is nog altijd een echte performer. Dat ben ik niet meer. Ik sloot niet één keer de ogen om mezelf op dat podium voor te stellen, samen met de andere meisjes. Niets in mij wilde dat nog doen.’

Victoria Beckham Beauty zal in de beginfase iedere maand een nieuwe categorie producten lanceren. Na oogschaduw volgt lippenstift, en daarna huidverzorging. ©rv

Slapeloze nacht

Victoria Beckham heeft dan ook heel wat andere uitlaatkleppen voor haar creativiteit. Bezigheden waarvan ze veel sterker gelooft dat ze kan slagen. Zoals haar eigen beautylijn, die na maanden vol teasers op de sociale media, nu wereldwijd gelanceerd is. En neen, het is geen samenwerking met Estée Lauder geworden, zoals de collecties waar ze een paar jaar geleden aan werkte.

Ze financierde het allemaal met haar eigen bedrijf, en geld van het investeringsbedrijf NEO Investment Partners, dat ook merken heeft zoals parfumier Miller Harris, interieurdesigner Tom Dixon of lederwarenfabrikant Valextra. En Beckham trekt rechtstreeks naar de consument - via haar boetiek in Dover Street én online - ‘omdat je de kosten op die manier kan beperken’.

Voor Beckham is het een hele onderneming. Goede schoonheidsproducten op de markt brengen, het is niet goedkoop. Evenmin als een gereputeerd team inhuren. Want dat is wat ze deed: Sarah Creal was vroeger de productontwikkelaar bij Estée Lauder, waarmee Beckham samenwerkte voor de beperkte edities. Vandaag is ze co-CEO van Victoria Beckham Beauty. Beckham omschrijft Creal als een vrouw ‘op de top van haar kunnen’, en verwijst naar Creal zodra er ook maar een enigszins wetenschappelijke vraag over haar producten valt.

©rv

Een bewondering die wederzijds is, blijkt als we Creal bellen. ‘Nadat Victoria me in januari 2018 had opgebeld over dit project heb ik de hele nacht niet kunnen slapen, zo enthousiast was ik’, blikt ze terug. ‘Ontelbare keren had ik al nieuwe concepten staan uitleggen aan een groepje mannen, om dan te zien dat ze het niet snapten. Met Victoria is dat helemaal anders. Zelfs als ze op vakantie is, stuurt ze me de hele tijd foto’s van producten die ze leuk vindt, en vraagt dan of we er een natuurlijke versie van kunnen maken. Ze heeft zo’n goede contacten met artsen en make-upartiesten.’

Zowel Beckham als Creal wilde de lat zo hoog mogelijk leggen. ‘We vroegen ons constant af wat het meest moderne was dat we konden doen’, vertelt Creal. ‘Uiteraard moesten onze producten zo clean mogelijk zijn: geen parabenen, sulfaten of nanodeeltjes (die ertoe leiden dat make-up licht blijft, maar waarvan ook wordt vermoed dat ze doordringen tot in de bloedbaan) en ook geen aluminiumzouten.’

En in plaats van zware siliconen gebruiken ze lichte esterverbindingen, want siliconen zijn slecht voor het water en de koraalriffen. ‘Uiteraard zal ook de verpakking duurzaam zijn’, vervolgt Creal. Er zitten geen borstels in de make-updoosjes, deels om de kosten te drukken, maar ook om afval te mijden.

Het had tot gevolg dat het langer duurde om de nieuwe lijn op de markt te brengen. Eerst wilden ze een zuiverder, meer natuurlijke versie creëren van Eye Foil, de oogschaduw die ze voor de samenwerking met Estée Lauder hadden gecreëerd. ‘De grootste uitdaging is een product maken dat tegelijk luxueus en doeltreffend is. Daarom kozen we voor een samenstelling van 60 procent parel en een beetje kristal, waardoor de oogschaduw toch ‘wet’ oogt als die droog is’, legt Creal uit.

Nek uitsteken

Luisterend naar Beckham hoor je welk parcours ze de voorbije jaren aflegde: van de tijd toen ze babydoekjes gebruikte om haar make-up weg te nemen tot haar milieubewuste ontwaken. Schoonheid is voor haar een onophoudelijke manier om te zoeken naar een betere zelf. Al zaait haar gezicht twijfel: niemand die met zekerheid durft te zeggen dat er wel of niet aan gewerkt is.

‘Ik vind het verschrikkelijk als mensen je aankijken omdat je huid er niet goed uitziet. Soms gebruikte ik gewoon make-up om mijn huid te verbergen.’
Victoria Beckham

‘We worden allemaal ouder. Ik ben 45 en blij dat ik dat ben. Al heeft mijn moeder wel bedenkingen bij die uitspraak. Mijn moeder zegt daarop altijd: “Ouder worden, we zullen er nog eens over spreken als je 75 bent. Want ouder worden kan wreed zijn.” Ondertussen maak ik me geen zorgen om die rimpeltjes. Ik denk dat je er wat stom uitziet als je je gezicht niet meer kan bewegen.’

Het is een moedige uitspraak. Een flink deel van haar 26,6 miljoen volgers op Instagram is ongeveer 10 à 15 jaar jonger dan Beckham zelf. Victoria Beckham staat dan ook al meer dan de helft van haar leven voor het voetlicht, blijkbaar omdat ze het zo wilde. Tot op Instagram post ze voortdurend foto’s en filmpjes van zichzelf. ‘Ik hou gewoon de telefoon vast, zo ver van mijn gezicht als mijn arm reiken kan, en begin te filmen. Eerlijk. Zoals het is.’

Maar als we zelf vragen of we onze smartphone zo ver mogelijk voor ons mogen houden om een selfie met haar te maken, voor onze Instagramaccount, grijpen haar mensen in: ‘Victoria is vandaag niet echt klaar voor de camera’, luidt het.

Als je het ons vraagt, zag ze er nochtans nooit beter uit dan vandaag: nog altijd spichtig, maar voor de rest sprankelend. Naar eigen zeggen ligt het geheim voor haar perfecte ‘glow’ in de perfecte vetinname. Dus eet ze drie à vier avocado’s per dag. Zolang ze er zo goed mogelijk kan uitzien, is ze tevreden. ‘Het heeft niets te maken met er jonger willen uitzien’, zegt ze. Volgens Beckham heeft het alles te maken met niet perfect zijn, en dat stoïcisme te onderstrepen: de hashtag #notperfect is vaste prik op haar socialemedia-accounts.

‘Uiteraard moesten onze producten zo clean mogelijk zijn: geen parabenen, sulfaten of nanodeeltjes en ook geen aluminiumzouten.’ ©rv

Dolle boel

Je zou er destijds geen geld op gewed hebben dat Posh de meest filosofische van de Spice Girls was. Maar Beckham lijkt wel degelijk te weten wat haar gelukkig maakt. Gezin en werk, in die volgorde. Onlangs vierde ze haar twintigste trouwdag met David. Op Instagram, maar ook in Parijs, waar ze het weekend samen doorbrachten. ‘Ik zei tegen David: “Man toch, wat zullen we elkaar nog vertellen als we alleen thuis zitten?” Maar we bleven de hele tijd lachen en praten, en dan nog niet eens over de kinderen of het werk. Het is eigenlijk wel geruststellend, te weten dat we het zullen redden met ons tweetjes, als ze later allemaal het huis uit zijn.’

Als we vragen of we een selfie met haar mogen maken, grijpen haar mensen in: ‘Victoria is vandaag niet echt klaar voor de camera’, luidt het.

Maar dat is nog niet voor meteen. Brooklyn, intussen twintig en pas terug uit New York, waar hij fotografie ging studeren, woont in een klein huis achter de gezinswoning. De vier kinderen van de Beckhams nodigen trouwens geregeld vrienden uit. ‘Dan is het thuis een dolle boel’, zegt ze.

De Beckhams hebben die panische angst van andere celebrity’s niet, zodra hun kinderen in de media komen. Nooit gehad. Victoria poseert maar wat graag samen met Brooklyn, Romeo, Cruz en Harper op de cover van Vogue, zoals toen ze vorig jaar de tiende verjaardag van haar modelijn vierde.

‘We doen dat niet zo uitbundig als sommige andere celebrity’s’, gaat Beckham in het defensief. Brooklyn lijkt het er zelfs wat moeilijk mee te hebben. ‘Vooral als ze er iets uitpikken dat hij op de sociale media heeft gepost’, zegt ze. ‘Ik vind ook dat de media daar af moeten blijven, als kinderen iets stoms posten op de sociale media.’

 

Geworsteld

Net zoals het merk Beckham eigenlijk door de pers werd verzonnen, veeleer dan door de Beckhams zelf, samen met hun vroegere vennoot Simon Fuller. Dat beweert Victoria Beckham toch. Maar wat ze doet, lijkt best wel authentiek. ‘Telkens als ik iets opstart, doe ik dat omdat ik zelf niet kan vinden wat ik zoek.’ Toen ze in de modewereld stapte, ondertussen elf jaar geleden, had ze het als een echte celebrity kunnen spelen om snel veel geld te verdienen.

In plaats daarvan lanceerde ze tien perfect ontworpen jurken die in die tijd iedereen verrasten met hun hoogstaande kwaliteit. Beckham hoopt nu hetzelfde te doen met haar nieuwe schoonheidslijn, die in de beginfase iedere maand een nieuwe categorie producten zal lanceren. De eerste in de rij is oogschaduw, ‘omdat de mensen me associëren met smokey eyes.’

Daarna volgt de lippenstift, dan de huidverzorging. Stuk voor stuk producten die een obsessie lijken voor Beckham, zoals ze zelf toegeeft: ze heeft altijd geworsteld met een verre van perfecte huid. ‘Ik vind het verschrikkelijk als mensen je aankijken omdat je huid er niet goed uitziet. Soms gebruikte ik gewoon make-up om mijn huid te verbergen.’

©rv

Als de huidverzorging wordt gelanceerd, dan zal er één product bij zijn dat alles doet, zoals de favoriet van Beckham, ‘The Cream’ van het merk Augustinus Bader. ‘Ik denk dat we zullen verrassen’, lacht Beckham. Creal is minder bescheiden: ‘Het wordt gewoonweg fantastisch. Tijdens de ontwikkeling vroegen we ons constant af: hoe maak je een product dat heel zuiver is, maar tegelijk luxueus en doeltreffend?’

Het woord is andermaal gevallen. Zuiver. Uiteraard willen we net als Beckham en Creal minder chemicaliën in de producten die we dagelijks gebruiken. Alleen is ‘zuiver’ een geladen term in de beautywereld, net zoals dat ook met voeding is. Deels omdat de cosmetische industrie zo scherp wordt gecontroleerd.

Wat voor de ene toxische parabenen zijn, is voor de andere een onschuldig bewaarmiddel, waardoor het ecosysteem van de schoonheidsproducten een labyrint vol verwarring wordt. En zie: het organische segment van de markt zou tegen 2027 goed zijn voor een omzet van 45 miljoen euro, melden prognoses nu.

Dat is niet de belangrijkste reden waarom Victoria Beckham dat pad volgt. Ze herinnert zich nog hoe ze Harper - nu acht - op het voorhoofd kuste nadat ze haar haar met babyshampoo had gewassen. ‘Plots kreeg ik die merkwaardige, chemische geur in mijn neus.’ En Harper ontmoette onlangs Bluebell, de dochter van Geri Horner Halliwell. Ze hadden het over al dat plastic in de oceanen. Waarna Romeo zijn moeder een paar sportschoenen liet zien, gemaakt van gerecycleerd plastic.

‘De voorbije jaren ben ik me daarmee almaar meer gaan bezighouden’, zegt ze. ‘Mijn doosje met oogschaduw bevat geen plastic. Het oogt ook heel elegant en compact. Je zou het met trots uit je handtas halen, vind je ook niet?’, spint ze van genot.

Geen druppel water

Misschien begon het voor Beckham allemaal al toen ze nog maar negen of tien was. ‘Toen kreeg ik voor het eerst acne. Weet je wat de dermatoloog voorstelde? Voor een gloeilamp gaan zitten en de hele troep zo wegjagen met hitte.’

In die jaren 80 was haar moeder Jackie de koningin van de kant-en-klare maaltijden. Zo verzon ze een paar jaar geleden een Spice Girls Pizza, die volgens Victoria ongetwijfeld al twintig jaar in haar vriezer zit. ‘Dat is wat ik zo leuk vind aan de jaren 80 en 90’, zegt ze. ‘We wisten het gewoon niet. Het draaide allemaal om weinig vet en veel suiker. Had ik dorst, dan greep ik naar een Diet Coke. Water? Ik denk dat ik jarenlang geen druppel water gedronken heb.’

Op haar twaalfde ontdekte ze de schoonheidsproducten. Paarse lipstick, Twilight Teaser van No 17 had ze toen zeker aangeraden. ‘Ik beoordeel mijn moeder hier niet op - ze is trouwens fantastisch - maar ze begon me op te maken toen ik nog maar acht was’, herinnert ze zich. ‘Dan zei ze: “Je ziet er wat bleekjes uit”, en gooide snel een of andere blush op mijn gezicht voor ik naar school vertrok.’ Harper draagt geen make-up als ze naar school gaat. ‘Thuis mag het wel, want hoewel ze een beetje jongensachtig is, speelt ze dolgraag met make-up.’

De vroege foute ervaringen met huidverzorging, haar obsessie met textuur en pigment: natuurlijk speelde het een rol in haar nieuwe avontuur. ‘Ik wil dit goed doen, en ook aan alle huidtypes denken. Als we onze fond de teint lanceren, zal dat in dertig kleuren zijn. Voor een modelabel is het moeilijk om met schoonheidsproducten te beginnen en serieus genomen te worden, maar ik denk dat we de mensen zullen verbazen.’

‘Mijn doosje met oogschaduw bevat geen plastic. Het oogt ook heel elegant en compact.' ©rv

Jony Ive

Victoria Beckham zegt dat ze een tandje moet bijsteken, nu ze make-up gaat verkopen. En haar zaak moet uitbouwen als een techbedrijf. ‘Ik beschouw ons als een start-up, hoewel we al tien jaar meedraaien’, zegt ze. Onlangs trok ze naar Californië voor een meeting met Sheryl Sandberg, de chief operating officer van Facebook, en Jony Ive, tot voor kort hoofddesigner van Apple. ‘Die man heeft een onwaarschijnlijk goede smaak. En zeggen dat hij afkomstig is uit Chingford, niet zo ver van waar David opgroeide… Moeilijk in te beelden, ja.’

De culturele afstand is eindeloos groot tussen Chingford en de Cotswolds, waar de Beckhams een weekendhuisje hebben: niet ergens afgelegen te velde, maar pal naast de privéclub Soho Farmhouse, de favoriete stek van Meghan Markle. Victoria Beckham zegt dat ze dolgraag in hun tuintje daar werkt.

En neen, hoewel de tabloids dat hardnekkig blijven beweren, hebben ze helemaal geen plannen om te verhuizen naar Miami, waar David nu manager is van de lokale voetbalploeg, Inter Miami. ‘Ik woon dolgraag in Londen’, zucht ze. ‘Ik wil hier nooit meer weg.’

Negatieve energie

Ondertussen groeit het Gwyneth Paltrow-gehalte ten huize Beckham. Meditatieapps, gezichtsrollertjes van jade en kristallen: Beckham zweert erbij, sinds Naomi Campbell er haar mee liet kennismaken toen ze in Los Angeles woonden. Beckham zette toen zelfs een zwarte toermalijnsteen in de tuin om negatieve energie te weren. Niet de vele awards in haar kantoor, maar veeleer de amethist en rooskleurige kwartskristallen die overal rondgestrooid liggen, getuigen van de weg die Victoria Beckham op wil. ‘Wat je in de wereld stopt, is wat je er zelf graag van terugkrijgt, toch?’

Als iemand een antwoord kan bieden op het imperium van Paltrow, dan is het wel Victoria Beckham. Maar dan met wat meer wetenschap. En veel meer humor. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie