sabato

Styliste Laura Praet stapt in de interieurbusiness

Uit een wereldreis puurde styliste Laura Praet het idee voor haar debuut in de interiervormgeving. Het resultaat? Een eigenzinnige seventies woning in samenwerking met de Knokse architect Arnout De Sutter.

Nee, architect Arnout De Sutter en onderneemster Laura Praet zijn geen koppel. Maar de twee werkten het voorbije jaar wel heel nauw samen aan Praets huis: de verbouwing van een pittoresk hoekpand vlak bij de Brugse Coupure. De woning, in de jaren 1960 ontworpen door Werner Verlinde, blendt mooi met de historische gevels van de binnenstad. Van buitenaf heeft ze nog steeds de allure van een statige notariswoning. Niets doet vermoeden dat De Sutter en Praet binnenin een hedendaagse vibe neerzetten met hotelaccenten uit de seventies.

Het vertrekpunt van de verbouwing was de originele trap: een neoklassiek geval in Franse steen en bladgoud. ‘Een tikje fout, maar we wilden hem graag behouden.’ Het werk in de gang is van Tim Onderbeke. ©Piet-Albert Goethals

Het vertrekpunt was de originele trap: een neoklassiek geval in Franse steen en bladgoud. ‘Een tikje fout, maar we wilden hem graag behouden. Hij zette de toon voor andere ingrepen in de woning’, zegt Praet. ‘De beige natuursteen in de keuken en de badkamers sluit er bijvoorbeeld mooi op aan.’

Waarom werkte je met Arnout De Sutter?

Laura Praet: ‘We kennen elkaar al langer. En ik voelde meteen aan dat hij geen interieurarchitect is met een enorm ego of een dictatoriale smaak. Hij stond open voor mijn ideeën. En hij kon ermee om dat ik wel eens van mening veranderde.’

Praet wilde een huis dat haar energie kon geven. Vandaar de felroze muren en het donkere spiegelglas. ©Piet-Albert Goethals

Arnout De Sutter: ‘Klanten met een uitgesproken smaak, die me verder pushen, daar hou ik van. Het levert altijd boeiende samenwerkingen op. Het originele L-vormige huis was gebouwd voor een aannemer en zijn vier zonen. Het pand kon absoluut een update gebruiken. Het huis gaf een ingesloten indruk, omdat het in hokjes verdeeld was. Door het helemaal te strippen en nieuwe doorzichten te creëren, werd de circulatie opener. Het huis was relatief donker. Met raampartijen tot op de grond betrokken we de leefruimtes veel meer op de tuin. Die tuin was trouwens verhard met beton en tegels, maar is nu een stadsparadijsje in wording. In zo’n L-woning kun je optimaal van de lichtinval profiteren. En we hebben er het maximum uitgehaald.’

Als kunstverzamelaar en kosmopoliet hadden we je huis meer lofty verwacht. Je koos voor het tegendeel.

Praet: ‘Arnouts interieurontwerp hield inderdaad rekening met de plaatsing van enkele kunstwerken, onder meer van Gilbert & George en Olafur Eliasson. Ik woonde vroeger in een appartement in Gent waar alle ruimtes in elkaar overliepen. Ik wilde nu de functies iets meer afbakenen, zodat de volumes meer op mensenmaat zijn. Dat paste ook beter bij dit huis. De keuken, de antichambre en de zithoek zijn nu aparte ruimtes die alle uitgeven op de tuin. Die opdeling regisseert het dagelijkse leven hier. Tijdens een etentje aperitief je eerst in de keuken, dineer je in de eetkamer en eindig je in de zithoek. Dat geeft een leuk ritme aan een avond.’   

Het bruine kamerbrede tapijt op de vloer en de wand is een knipoog naar het seventiesinterieur van Praets grootmoeder. ©Piet-Albert Goethals

Hoe heb je de coronaperiode hier beleefd?

Praet: ‘De verbouwing kwam op een bijzonder moment in mijn leven: mijn relatie liep stuk. De mode- en eventsector waarin ik actief was, kreeg door de coronacrisis rake klappen. Mijn werk als styliste en als artistiek directeur bij het geannuleerde Wecandance-festival viel weg.'

©Piet-Albert Goethals

'Ik beet me helemaal vast in dit verbouwproject, waar ik uiteindelijk alleen in zou wonen. Ik wilde een huis dat me energie kon geven in plaats van me in slaap te wiegen. Vandaar ook de felroze muren en het donkere spiegelglas. Boven in de dressing en de slaapkamer zijn de muren bekleed met bruin kamerbreed tapijt. Dat is niet alleen zalig voor de akoestiek, het geeft ook een heel knus gevoel. Tegelijk is het een ode aan mijn grootmoeder, die in een retroseventiespenthouse woont waar de muren en plafonds bekleed zijn met bruin leder.’

Je lanceerde in 2017 Fortlaan 93: een label met je eigen mode-items, accessoires, designobjecten en meubilair, in samenwerking met ontwerpers. Is je interieur daar een voortzetting van?

'De verbouwing kwam op een bijzonder moment in mijn leven: niet alleen liep mijn relatie stuk, ook de mode- en eventsector waarin ik actief was, kreeg rake klappen.'
Laura Praet
Styliste

Praet: ‘Er zijn wel enkele stukken uit die eerste collectie hier beland, ja. Zoals de keramiek van Clay Club en het prototype van ‘Conversation Pit’, een gigantisch ziteiland in bruin velvet ontworpen door Jonas Van Put. Fortlaan 93 was een samenwerking met artistieke vrienden, die limited-editionstukken uitbrachten bij dat label. Ik heb nog altijd heel veel respect voor mensen die met hart en ziel ontwerpen.'

'Maar ik merk dat via internet en sociale media originele creaties zo snel opgepikt en gekopieerd worden. Met drie kliks ligt zo’n ‘rip-off’ tegen een fractie van de prijs ’s anderendaags op je deurmat. Pas op, ik heb nog altijd een enorme passie voor mode. Ik volg die nog op de voet. Maar er zelf in ondernemen zie ik niet meteen meer zitten.’

Enkele eyecatchers: het prototype van ‘Conversation Pit’, een gigantisch ziteiland ontworpen door Jonas Van Put. Het werk van Gilbert & George komt uit de ‘Crusade’-reeks. ©Piet-Albert Goethals

Dus is dringend een carrièreswitch nodig?

Praet: ‘Eigenlijk wel. Tijdens mijn reizen raakte ik geïnspireerd om mijn ideeën in langdurige projecten te steken. In plaats van in stylings of settings voor decors of events. De vonk kwam tijdens een prachtige reis door Europa en het Midden-Oosten. Die roadtrip eindigde in India, een land dat mijn hart heeft gestolen. Ik was er gefascineerd door het vakmanschap van zovele ambachtslui die er in verborgen ateliers werken.'

©Piet-Albert Goethals

Praet: 'Zij maken er met de hand objecten of mode-items op een manier die bij ons bijna helemaal verdwenen is. Als je daar een jurk op maat laat maken, ligt die ’s anderendaags klaar in je hotel.'

'Ik ben van plan om nog meer designobjecten te lanceren en interieurs in te richten.'
Laura Praet
Styliste

'In Jaipur ontdekte ik een metaalatelier waar ze manueel objecten in messing maken. De wandlampen die hier in mijn huis hangen, liet ik daar maken. Ze hebben een Studio Mumbai-achtige sfeer, door de imperfecties van het gehamerde metaal. Toen ik ze hier toonde, waren de reacties zo goed dat ik ze graag in productie wil nemen voor volgende projecten.'

'Ik ben van plan om nog andere designobjecten te lanceren en interieurs in te richten en aan te kleden. Als dat opportuun is, werk ik daarvoor graag nog eens samen met Arnout. Een vast businessplan heb ik nog niet. Maar de verbouwing van mijn eigen huis gaf me heel veel bagage. En al die ideeën kan ik gebruiken voor toekomstige projecten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie