sabato

Binnenkijken in het landgoed van Beaufort-kunstenaar Fourtou

Jean-François Fourtou creëerde op zijn landgoed in Marrakech een fabelachtig universum. ©rv

Zijn 'Beach Castle', een totem van strandcabines die als door een stormvlaag in het rond werden gestrooid, is de hele zomer lang te bewonderen in Knokke. Wij leiden u rond op het privédomein van de Franse kunstenaar Jean-François Fourtou in de Palmeraie van Marrakech, waar huizen op hun dak balanceren en enorme mieren auto's verplaatsen. Mét gastenverblijf dat u kan boeken.

Hij verdeelt zijn tijd al twintig jaar tussen Madrid, Parijs en Marrakech. Maar evengoed tussen zijn XXL wijngaardslakken, megagiraffen, reusachtige apen en al die andere overmaatse wezens die zo typisch zijn voor zijn werk. De Fransman Jean-François Fourtou (54) is in de eerste plaats beeldhouwer, maar heeft in de kunstwereld een eigen plek veroverd met de reusachtige dieren die hij creëert en met zijn huizen die uit de lucht lijken gevallen, zoals het 'Beach Castle' in Knokke-Heist. Fourtou is een van de 19 kunstenaars van de kunsttriënnale Beaufort 2018. Ook na de zomer blijft zijn Beach Castle de blikvanger op het Maurice Lippensplein voor het station.

Beach Castle ©rv

Na studies aan de Parijse École Nationale Supérieure des Beaux Arts liep zijn orderboekje vanaf 1999 al snel vol met overheidsopdrachten in Frankrijk en Spanje en expo's in Brussel, Montpellier en São Paulo. En even vlug trokken zijn reuzegrote beelden van dieren de aandacht van kunstverzamelaars over de hele wereld. 'Ik groeide op in de stad', vertelt hij. 'Als kind had ik weinig affiniteit met beesten. Pas toen ik kunst ging studeren, begon ik beelden te maken van dieren, altijd met de bedoeling om ze ergens in een stad te zetten. Dat ze overmaats zijn, vergroot nog die eerste indruk: dat die beesten daar niet in hun natuurlijke omgeving staan.'

Het is zijn manier om te provoceren. Om te tonen dat hij anders is dan de anderen. Zijn manier ook om in te gaan tegen de zeer conventionele familie waaruit hij komt. Al verraden zijn creaties ook veel nostalgie naar zijn jeugd. 'De objecten die ik maak, zijn herinneringen aan mijn kindertijd. Hun afmetingen verander ik om de perceptie te bemoeilijken. Voor mij is het een uitnodiging om vergeten sensaties uit het geheugen op te diepen.'

Reusachtige mieren

Wij spraken de Franse kunstenaar niet in Knokke, maar op zijn privédomein in de Palmeraie, een groene oase op amper een kwartier rijden van de stadsmuren van Marrakech, weggestoken langs de weg naar Fès. Fourtous landgoed 'Dar El Sadaka' is zelfs groter dan de tuinen van het beroemdste luxehotel van Marokko's bekendste koningsstad: La Mamounia. Al lijkt Dar El Sadaka meer op een openluchtgalerie. Er valt niet naast te kijken: een reusachtige geit. Wat verder een legertje immense mieren, bijen in alle groottes en formaten, giraffen en een behoorlijke kolonie apen. Welkom in de wondere wereld van Fourtou.

Sinds hij in 2000 het domein van twee vrienden kocht, onderging Dar El Sadaka een serieuze metamorfose. 'Sadaka' betekent 'hij die zoekt' in het Sanskriet. Het past als gegoten bij de kunstenaar, die van yoga en mediteren houdt. Volgens Fourtou is de mens zijn eigen woning, en om gelukkig te zijn moet hij in rust en harmonie leven. Al krijgt die harmonie hier een allesbehalve alledaagse invulling. Fourtou vroeg de in Marrakech wonende Franse interieurontwerper Philippe Forrestier om iedere ruimte in de woning opnieuw te concipiëren. 'Samen richtten we elke kamer opnieuw in, op basis van een beeld dat ik erin had geplaatst. Philippe ontfermde zich over de decoratie, de lichtinval, alle details. Met als doel: de mensen in de ruimte een echte ervaring bezorgen.'

De privéwoning van Fourtou op het domein: La Ruche, de bijenkorf. ©Maxime DUFOUR

Fourtous werken duiken op in alle ruimten van Dar El Sadaka, vaak op plaatsen waar je ze helemaal niet verwacht. Zijn creaties hebben verschillende schalen en bezorgen de bezoeker onwillekeurig een bijzondere ervaring, nodigen uit om zijn eigen perceptie en zijn verhouding tot tijd en ruimte in vraag te stellen. De woning kreeg niet alleen een complete make-over. Ook de invulling veranderde. Het huis met de zeven suites en twee en suite kamers is voortaan te huur als gastenverblijf.

Duizelig

Een ander opmerkelijk kunstwerk op het landgoed is 'La Maison du Géant', een 'huis zoals een kind van vier jaar dat ziet'. De kunstenaar bouwde de kamer na zoals die er destijds uitzag in het huis van zijn overgrootmoeder. Alsof hij zichzelf met verbazing wilde zien opgroeien. 'Ik had toen de indruk dat alles reusachtig groot was. De inrichting van het huis roept bij iedereen die het ziet percepties op die men zich niet meer kon voorstellen.'

In 2010 bouwde Fourtou op zijn domein in Marrakech een 'huis' zoals een kind van vier jaar dat ziet: alles is megagroot. ©rv

Fourtou herinnert zich ook zijn grootvader aan moederskant: een man die een heel eenvoudig bestaan leidde na een oorlog vol buitensporig geweld. In zijn kleine huis in het Franse departement Charente-Maritime beleefde Fourtou als kind gelukkige momenten. Daar ontdekte hij de magie der dingen. Zijn grootvader nam de kleine Jean-François niet alleen mee in zijn wondere wereld, hij leerde hem ook insecten observeren en met niemendalletjes voorwerpen maken. 'Mijn grootvader voedde de verbeeldingskracht die nu aan de basis ligt van mijn werk', legt Fourtou uit.

Ook van het huis van zijn overgrootvader maakte Fourtou een perfecte replica. Maar dan wel alsof het uit de lucht is gevallen. ©rv

Als eerbetoon aan die fantastische momenten uit zijn kindertijd maakte de kunstenaar het huis van zijn grootvader na. 'Dit is een exacte replica van het huis waarin mijn grootvader gestorven is: dat was ik hem verschuldigd.' Alleen staat het huis hier in Marrakech omgekeerd, alsof het uit de lucht is gevallen. Ook in het interieur zit, hangt of staat alles ondersteboven: ieder voorwerp, het behang, de meubels tot en met de decoratie. En aangezien het huis omgekeerd staat, ga je er binnen langs het raam van de badkamer, stap je over het plafond en kijk je omhoog naar de vloer. Waardoor je als bezoeker veeleer door duizeligheid dan door nostalgie wordt overmand. Het voelt alsof je je gevoel voor ruimte kwijt bent, alsof je je evenwicht helemaal inlevert.

Bijenkorf

Behalve de huizen slash kunstwerken bouwde Fourtou hier enkele jaren geleden ook een nieuwe privéwoning. Hier verblijft hij in de zomer. Hij noemt deze plek 'La Ruche', de korf, en ze is al even magisch als de rest. Zoals de naam laat uitschijnen, wordt La Ruche bevolkt door reusachtige bijen op wondermooie mozaïeken en honingpotten in alle kleuren en afmetingen. 'Lange tijd maakte ik alleen geïsoleerde dieren die ik in een menselijke leefwereld plaatste', vertelt Fourtou. 'Maar bijen leven op een georganiseerde manier. Ze intrigeren door hun manier van samenleven en hoe ze de ruimte gebruiken. En meteen confronteren ze ons ook met diezelfde vraag: want hoe leeft de mens eigenlijk samen? Hoe gebruiken wij de ruimte?'

La Ruche, de bijenkorf. ©rv

Die bijenwereld, zo rijk maar tegelijk ook zo bedreigd, is voor deze kunstenaar een onuitputtelijke bron van inspiratie. 'Mijn bijen zijn overmaats, net zoals de honingpotten. Ik maakte stukken in de vorm van een nis om zo een labyrint te vormen. Ik werkte daarvoor samen met lokale ambachtslui.'
'Grote bijen maakte ik vast op het plafond en hoog tegen de muren, plaatsen die in een interieur doorgaans niet worden benut. Ik had al eens iets vergelijkbaars gemaakt: wijngaardslakken van verschillende afmetingen, overmaats ook, voor een appartement in Parijs.'

In La Ruche is geel uiteraard de dominante kleur, iets wat nog wordt versterkt door de lichte tinten van het houtwerk. Dat is geplaatst door lokale ambachtslui, hoewel Marokkanen weinig ervaring hebben met schrijnwerk: hout is zeldzaam en duur in Marokko en wordt dus maar zelden gebruikt.

In de eetkamer zijn de muren bedekt met spiegels. Hetzelfde geldt voor de trap en voor het toilet. Fourtou creëerde een draaiend toilet vol spiegels. Gegarandeerd: het toiletbezoek hier vergeet je nooit meer.
Topmodel Kate Moss heet intussen een vaste gast van Dar El Sadaka te zijn. Wie zijn wij om haar ongelijk te geven? Met zijn schitterende tuinen, arty interieurs, exquise keuken en gigakunstwerken is deze plek zondermeer een fabelachtig vakantieoord.

©Stéphane Aboudaram

Maar ook zonder er te overnachten kan je al een deel van de magie beleven. Op initiatief van Philippe Forrestier wordt in het Maison du Géant een middag- of avondmaal geserveerd aan privégroepen. Op het menu: gerechten uit de Marokkaanse en internationale keuken, met alleen maar verse producten uit de eigen biotuin. Met een beetje geluk krijgt u er onze favoriet geserveerd: de briouate, een typisch Marokkaans bladerdeeggebak dat gevuld is met vlees, lam of kip, in combinatie met kaas, citroen en peper. En ja, ook dat gerecht is XXL. Dit is en blijft nu eenmaal de leefwereld van Jean-François Fourtou.

De vakantiewoning, die plaats biedt aan 20 gasten, is te huur vanaf 3.400 euro per nacht (minimaal verblijf van drie nachten). www.darelsadaka.com




Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content