sabato

CEO van horlogemerk Ice-Watch over zijn choquerend kunstwerk

Jean-Pierre Lutgen over zijn 'Chinese Offspring' van Zhang Dali ©Alexander D'Hiet

'Dit werk ontdekte ik toen ik de galeries op de dijk en de Kustlaan afliep in Knokke. Ik stap graag binnen bij Absolute Art Gallery, waar ik zowel vriend als klant ben van Yvan, Yoeri en Miguel De Backer. Door hen ben ik kunst beginnen te verzamelen. '

'In de vitrine bij hun collega Adrian David hing deze installatie van Zhang Dali. Best choquerend, zeker voor Knokke, de plek waar ik graag tot rust kom. Ik kan hier ademen en ontsnappen aan de hectiek van alledag. Kunst bekijken hoort daarbij, het is mentaal escapisme. In de jaren voor ik Ice-Watch oprichtte, was ik gewoon een toerist die aandachtig rondkeek in de galeries zonder iets te kopen. Niemand keek toen naar mij om. Nu ik wat middelen heb, tonen galeriehouders plots wel interesse in mij. Mijn oog voor kunst is niet veranderd, mijn portefeuille wel.'

Deze kunstinstallatie bevindt zich achter een gesloten deur. Weinig mensen krijgen ze te zien omdat ze zo aanstootgevend is.

'Al sinds ik de installatie kocht, bevindt ze zich achter een gesloten deur. Weinig mensen krijgen ze te zien omdat ze zo aanstootgevend is. Ik wilde de figuren aanvankelijk aan een draagbalk in de open ruimte ophangen, maar dat idee borg ik snel op. Zo'n complex kunstwerk zonder enige uitleg tonen kan iets gevaarlijks worden. Met zijn reeks 'Chinese Offspring' klaagt Zhang Dali de wantoestanden aan op Chinese bouwwerven, waar immigranten in vreselijke omstandigheden moeten werken. De kunststof beelden zijn naakt, vastgeketend aan hun enkels en hebben allemaal een getatoeëerd cijfer. Ze zijn herleid tot een nummer in de samenleving. De installatie gaat concreet over de Chinese economie, maar algemeen ook over de exploitatie van en het respect voor de mens in de economische ontwikkeling. De productie van Ice-Watch is ook in China gevestigd. Daar krijgen we soms kritiek op, maar onze werknemers worden allesbehalve uitgebuit. Een Chinese werknemer is niet minder waard dan een Belgische.'

'Steden, gezichten, dieren, kleurlijnen, doodskoppen: een beetje galeriehouder weet dat dat de rode draden in mijn collectie zijn. Al kan ik niet zeggen dat ik een echte verzamelaar ben, daarvoor ben ik te veel een impulskoper. Als ik in een goeie bui ben, schaf ik een werk aan dat me triggert. Kunst is geen levensmiddel zoals brood, water of een dak boven je hoofd. Je kunt best leven zonder, maar ik omring me er graag mee, zoals andere mensen mooie auto's kopen of bijzondere reizen maken. In ieder geval is mijn collectie helemaal niet voor de eeuwigheid, ik wil mijn nazaten er niet mee opzadelen.'

©Alexander D'Hiet

Zhang Dali (55) is een Chinese dissidente, multidisciplinaire kunstenaar. Hij begon zijn carrière als een van de eerste graffitiartiesten ooit in China en beschilderde gebouwen die afgebroken zouden worden. In zijn politiek-sociaal geëngageerde werk klaagt hij propaganda, geschiedenisvervalsing en sociale wantoestanden aan.





Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content