sabato

Design op Glitter Beach

Design Miami/Basel, het jongere designbroertje van de kunsthoogmis Art Basel/Miami Beach, viert dit jaar zijn tiende verjaardag. ©James Harris

Wie Design Miami zegt, zegt ook glitter, champagne en ‘statement pieces’. In Miami is het deze week kunst en design zien én gezien worden.

Een handtas van spons? Of een pet bedekt met groene diamanten? De accessoires van de beau monde konden concurreren met de designstukken op de beurs waarvoor die naar Miami was afgezakt. Design Miami/Basel, het jonge designbroertje van de kunsthoogmis Art Basel/Miami Beach, viert dit jaar zijn tiende verjaardag. 'In die tien jaar is de designmarkt enorm veranderd,' aldus de nieuwe directeur van de beurs Rodman Primack. 'Ze is veel diverser en internationaler geworden.'

Het 'Design District', een nieuw stadsontwikkelingsproject en design-enclave van Design Miami oprichter Craig Robins, moet volgend jaar de place to be worden. ©DACRA / Design District

Maar het is toch vooral de stad zelf, na tien jaar Design Basel Miami en twaalf jaar Art Basel Miami, die veranderd is. Ondertussen geven de beurzen het tempo van de stad aan. Drie nieuwe luxehotels op South Beach, het zuiden van het schiereiland voor de kust van Miami waar de beurzen plaatsvinden, openden in de aanloop naar de beurs hun deuren. Maar de invloed van de beurs verspreidt zich ook als een luxeolievlek over downtown Miami, waar Craig Robins, medeoprichter van Design Miami, de laatste hand laat leggen aan een groots stadsontwikkelingsproject.

 

Het 'Design District', een soort winkelcentrum-meets-designenclave, moet volgend jaar de place to be worden. Het project wordt geleid door vastgoedontwikkelaar DACRA, Robins’ bedrijf. Die kondigde deze week trots aan dat een van Miami's belangrijke musea, het Institute of Contemporary Art, in 2016 naar 'zijn' Design District verhuist. Robins koos voor het Spaanse architectenbureau Aranguren + Gallegos Arquitecto. De Japanse architect Sou Fujimoto ontwierp al een gebouw in de buurt, maar behalve hippe architecten trok Robins ook de luxemerken aan.

Nu kan je er al shoppen bij Marni, Cartier en Maison Martin Margiela, maar dan moet je wel even over de niet werkende roltrappen en constructiewerken heen kijken. Volgend jaar moeten er maar liefst 50 winkels hun deuren openen, onder meer Valentino. Voorts staan nog twaalf restaurants en twaalf kunstinstallaties - onder meer een muurschildering van John Baldessari - gepland.

De stand van Brusselse galerie Pierre Marie Giraud in Miami. Hij brengt hedendaags zilver, keramiek en glaswerk in beperkte oplage. ©James Harris

Gorillatoren
Toch is het vooral op de designbeurs zelf waar de ‘statement accessoires’ worden bovengehaald. Geen groene glitters bij de Belgische galerie Pierre Marie Giraud, waar drie dames er de donkere doosjes van Nancy Lorenz betasten als was het een nieuwe handtas. Ze maken er geestdriftig verschillende opstellingen mee. 'Hiermee maak je echt een statement', klinkt het gedecideerd. Aan de stand aan de overkant, bij het Belgische Victor Hunt Design Art, wordt 'A Million Times' van Human Since 1982 druk gefotografeerd. 'De bewegende wijzers van verschillende klokken vormen telkens nieuwe geometrische vormen', legt Alexis Ryngaert uit. 'Die kinetische of technologische designs of werken met led-lampjes zijn hier erg populair. Aan het einde van de week zijn ze zeker weg.' Zo werd een werk van Commonplace Studio - een rond scherm met bewegend beeld - in de eerste uren al verkocht. 'De Amerikanen houden van die opvallende stukken, ‘conversation pieces’ zeg maar. Europeanen houden toch nog meer van klassieker design en meubels.'

Hetzelfde verhaal bij Priveekollektie Contemporary Art and Design, een Nederlandse design-artgalerie die hier al voor de zevende keer staat. Vooral hun interactieve werken - zoals een reeks videoschilderijtjes van vogels - zijn bij het Amerikaanse publiek in trek. 'Misschien omdat zij veel meer met videokunst vertrouwd zijn dan Europeanen', aldus de galerie. 'Voor hen is zo'n scherm met bewegend beeld daar de logische volgende stap van.'

De Amerikanen lusten de lichtjes surreële designs van het Nederlandse designduo ’Studio Job’ wel. Carpenters Workshop Gallery bracht er een solo-expo van hun werk. ©James Harris

En toch was het ultieme conversatiestuk geen videobeeld, maar de 'Big Ben'-sculptuur van Studio Job. De Amerikanen lusten de gekheid van het Belgisch-Nederlandse designduo wel, aldus de galerie. 'Een groot deel van de collectioneurs van Studio Job komen uit de States', klinkt het. Naast de menshoge 'Burj Khalifa', waaraan Studio Job een King Kong-aap liet bengelen, staat een wat gezette jonge man in chique blazer. Met luide stem neemt hij zijn telefoon op: 'Ik sta aan die gekke gorillatoren. Kom je naar daar?' Zelf blijkt hij een designer te zijn. 'Ik woon in Miami, dus voor mij is het een uitgelezen moment om polshoogte te nemen van wat er leeft in de designwereld. En wat trendy is', legt hij uit. 'Maar ik ga ook naar zowat alle feestjes', voegt hij er grijnzend aan toe, terwijl hij trots zijn iPhone bovenhaalt om door zijn lange pdf-document met uitnodigingen voor allerlei feestjes in de stad te scrollen. 'Ik kom wel voor de beurs, maar de feestjes maken er ook deel van uit. Zo netwerk je ook. Deze week komen hier alle slimme, sexy en creatieve mensen samen.'

Want het is pas als de beurs om 20 uur sluit dat het schiereiland voor de kust van Miami zijn bijnaam ‘Glitter Beach’ eer aan doet. Wie door de relatief kleine tent met 35 exposanten van Design Miami - qua schaal amper te vergelijken met grote broer Art Basel/ Miami - heen is, kan nog naar pop-upwinkels (zoals The World of Mr. Somebody and Mr. Nobody met stukken van onder meer Walter Van Beirendonck), dessertfeestjes (waar zelfs de cakes designs van Studio Job of Viktor & Rolf zijn), concerten (van Miley Cyrus tot James Blake) en after-afterparty’s. De designer van op de beurs? Die is wel nog even zoet.

Op zaterdag 6 december kunt u in De Tijd meer lezen over de kunstbeurs Art Basel/Miami Beach.

PHOTO SLIDER: 5 hoogtepunten op DESIGN MIAMI

Charlotte Perriand & Le Corbusier, Cité Universitaire de Paris, Maison du Brésil. Studentenkamers en design van wereldklasse: het bestaat. De meubels die Perriand en Le Corbusier ontwierpen voor 'Maison du Brésil’ in de Cité Universitaire de Paris werden hier identiek nagebouwd, tot de douche toe. ©Courtesy Galerie Patrick Seguin
Xavier Lust, Continent console, 2014. De Belgische ontwerper Xavier Lust showt in Miami een geperforeerde versie in gepatineerd koper van z'n iconische 'Le Banc' bij de Italiaanse Nilufar Gallery, in een limited edition van 8 (+4) stukken. ©Courtesy Nilufar Gallery
Studio Job, Big Ben (Aftermath) 2009-2014. Het Nederlandse ontwerp duo Studio Job toont in Miami hun versie van verschillende wereldberoemde monumenten. Zo staat er behalve een klok-kunstwerk van de Big Ben (met Londense bus) een Taj Mahal op z'n kop en een lamp van een gebogen Eiffeltoren. ©Courtesy Demisch Danant
Sheila Hicks, Prayer Rug, 1969. Wandtapijten mogen dan weer helemaal in zijn, Sheila Hicks maakte haar 'Prayer Rug' (van wol, mohair en gouddraad) al in 1969. Het stuk werd gemaakt voor de Rothschild bank in rue Lafitte in Parijs, dat ingericht werd door interieurontwerper Michel Boyer. ©Courtesy Carpenters Workshop Gallery & Loek Blonk
Vincenzo De Cotiis, ‚Dechainements', 2014. De Italiaanse (interieur-)architect Vincenzo De Cotiis ontwerpt niet alleen hotels en huizen maar ook meubilair. Deze kandelaar van Muranoglas maakte De Cotiis in samenwerking met Italiaanse glasproducent Venini. ©Courtesy Carwan Gallery / Max Rommel

Lees verder

Advertentie
Advertentie