sabato

Is het einde van de veilinghuizen nabij?

Jeff Koons, Celebration Series. The Pink Bow, 2013. © 2014 Jeff Koons. ©Paddle 8.

Wie vandaag een Warhol in zijn boodschappenmandje wil slepen, kan dat. Toch op internet. De e-artbusiness is booming en zelfs Damien Hirst biedt een van zijn rariteiten­kabinetten vanaf 14 oktober aan via het onlineveilinghuis Paddle8. ‘We veilen kunst voor de eBay-generatie.’

Als het van Alexander Gilkes (35) afhangt, is de hamerslag van de veilingmeester voorgoed verleden tijd en krijgt de hoogste bieder voortaan gewoon een berichtje op zijn iPhone. ‘De veilingwereld ziet er al 300 jaar hetzelfde uit’, zegt Gilkes met een posh Engels accent vanuit zijn kantoor in de New Yorkse wijk Little Italy. ‘Instituten als Sotheby’s en Christie’s zijn niet mee met hun tijd en alleen toegankelijk voor een erg select publiek.’

De veilingwereld ziet er al 300 jaar hetzelfde uit. INSTITUTEN ALS SOTHEBY’S EN CHRISTIE’S ZIJN NIET MEE MET HUN TIJD.
Alexander Gilkes

Dus richtte hij in 2011 zijn eigen onlineveilinghuis op voor naoorlogse en hedendaagse kunst. Paddle8 - verwijzend naar het bordje dat bieders omhoogsteken tijdens een veiling - is naar eigen zeggen een luxewebsite die de veilingwereld moet veranderen zoals Net-à-Porter dat heeft gedaan voor mode. En qua hipfactor mag Paddle8 zich er alvast mee vergelijken: de website veilde de persoonlijke kunstcollectie van Grace Coddington, de creatief directeur van het Ameri­kaanse modeblad Vogue, en laat af en toe veilingen cureren door de Britse kunstenaar Damien Hirst. Op 14 oktober biedt die laatste via de website een rariteitenkast aan voor het goede doel. Hirst heeft het werk gemaakt in samenwerking met de Parijse taxidermiespecialist Deyrolle: ‘Signification (Hope, Immortality and Death in Paris, Now and Then)’ lijkt een soort poppenkast, maar dan wel voor volwassenen. Het kabinet is immers gevuld met opgezette dieren, insecten, schedels en… dozen Dettol, Biotex en Vanish.

Paddle8 werkt aan zijn imago met nog meer veilingen voor goede doelen, zoals Bono’s RED-foundation. Of voor kunstinstituten als The Royal Academy. Zelfs het Brusselse kunstencentrum Wiels en onlangs nog het Museum Dhondt-Dhaenens uit Deurle kozen voor Paddle8 om hun benefietveiling online te zetten.

Alexander Gilkes en Aditya Julka. ©Paddle 8.

Wonderkind
Na zijn studies aan het prestigieuze Eton College in Windsor mocht hij meteen aan de slag bij de luxegroep LVMH om er het champagnemerk Krug weer hip te maken. Onder Gilkes werd Krug een van de snelst groeiende merken van het bedrijf. Toen hij de Zwitserse veilingmeester Simon de Pury voor een campagne wilde inschakelen en ze samen thee dronken in Parijs, bood die hem prompt een job aan bij Phillips de Pury, een van de grootste veilinghuizen ter wereld. Gilkes werd er verantwoordelijk voor marketing en kon er ook aan de slag als tweede veilingmeester. Na amper een jaar werd hij daar een van de jongste veilingmeesters ter wereld. ‘Een job die je normaal na jarenlange training krijgt’, zegt Gilkes. ‘Ik wist voordien amper wat een bod of reserve was. Bovendien ben je als veilingmeester een soort helikopterpiloot: je krijgt een dashboard vol informatie dat je tegelijk in de gaten moet houden. Ik was erg onder de indruk.’ De Pury zei dat Gilkes het beste debuut maakte dat hij ooit had gezien en noemde Gilkes ‘meesterlijk’. Enkele jaren later verkocht Gilkes er als hoofdveilingmeester Rothko’s en Warhols voor miljoenen dollars.

Tot hij Aditya Julka, een technologieondernemer van Harvard, ontmoette via gemeenschappelijke vrienden. ‘Aditya wou graag kunst kopen, maar vertelde me dat hij verbaasd was over hoe traag het allemaal gaat bij veilinghuizen.’ Zelf liep Gilkes al een tijdje rond met het idee om kunst online aan de man te brengen. ‘In plaats van kunst verkocht ik hem een zakelijk idee’, lacht hij. Samen brachten ze een bezoekje aan een professor in Harvard, die hen na hun sales­pitch in zijn kantoor prompt een cheque van 50.000 dollar uitschreef. ‘Nu is er geen excuus meer’, zei hij. ‘Begin eraan.’

Auctionata
Berlijns veilinghuis dat live veilingen uitzendt waarop je kan meebieden. Je kunt er ook onlinewerken kopen voor een vaste prijs. www.auctionata.com
Saffronart
Indiaas veilinghuis voor westerse en Indiase moderne en hedendaagse kunst, antiek en juwelen. Veilingen duren maximaal 48 uur en je kunt er ook werken voor een vaste prijs kopen.
www.saffronart.com

Liveauctioneers
Laat live bieden via internet. Hetzelfde idee vind je bij The Salesroom (Groot-Brittannië en Europa) en Invaluable, dat ook langer lopende onlineveilingen biedt. www.liveauctioneers.com
Artnet
Zowel e-commerce met een vaste prijs als onlineveilingen. Is ook een database voor veilingresultaten en een nieuwsmedium voor de kunstmarkt. www.artnet.com
Artsy
Database van galeries, museumcollecties, kunstbeurzen en veilingen annex verkoopplaats voor meer dan 120.000 kunstwerken, van 100 tot 100.000 dollar. Kunstenaars en galeries betalen abonnementskosten (dus geen commissiesysteem) om op de website te staan. Doet ook veilingen voor het goede doel.

www.artsy.net
Artspace
De Net-à-Porter van de kunstmarkt. Op dit e-commerceplatform kan je Warhols en Daniel Burens van meer dan 100.000 euro kopen, maar ook onbekender werk vanaf 50 euro.
www.artspace.com

Toegankelijkheid
Iets meer dan drie jaar later heeft Paddle8, waarvan Julka ook CEO is, kantoren in New York, Londen en Los Angeles en werken er 50 mensen. In de eerste vier maanden van 2014 haalde Paddle8 al meer geld op met zijn veilingen dan in heel 2013. Er werd ook al meer dan 18 miljoen dollar geïnvesteerd in het bedrijf, onder meer door het investeringsbedrijf Mousse Partners, de beroemde kunstenaar Damien Hirst en kunstdealer Jay Jopling van de Londense galerie White Cube.

Een verklaring voor het succes? ‘Toegankelijkheid’, zegt Alexander Gil­kes. ‘Via het internet kan je een groter publiek bereiken en betere prijzen aanbieden.’ In plaats van kunstwerken in de miljoenen veilt Paddle8 werken tot 100.000 dollar. Die minder dure werken zijn niet zo populair bij grote veilinghuizen omdat ze niet genoeg opbrengen wegens te veel kosten. Die heeft Paddle8 niet, legt Gilkes uit. ‘Wij printen geen dure catalogus, alles staat online. Bovendien bewaren we de werken niet, dus besparen we op transport- en verzekeringskosten en moeten we ook geen duur pand huren. Zo kan je meer winst maken en tegelijk minder commissie doorrekenen. Wij rekenen 6 procent aan aan de verkoper en 15 aan de koper. Bij grote veilinghuizen is dat voor beiden tot 25 procent.’

Paddle8 surft ook mee op de trend van kunst-kopen-met-een-klik. Hoewel de onlinekunstwereld slechts een fractie (2,4 procent) van de totale kunstwereld uitmaakt, is het booming business. Volgens schattingen van de verzekeringsmaatschappij Hiscox zou het belang van de onlinekunstmarkt tegen 2018 verdubbelen. Niemand wil de onlinekunsttrein missen. Zo is het veilinghuis Christie’s aan een inhaal­manoeuvre bezig met ‘only online’-veilingen. Maar vooral andere, jonge onlinemarktplaatsen en -veilinghuizen als Auctionata, Artsy en Artspace zitten in Paddle8’s vaarwater. Zelfs het e-commercebedrijf Amazon biedt sinds een jaar behalve computers en boeken ook kunst aan.

Mode, juwelen, speelgoed
Intussen zit Paddle8 niet stil en breidt het zijn aanbod uit met modestukken, juwelen, boeken en kunstspeelgoed. Het bedrijf speelt daarmee handig in op de nieuwe verzameltrend. ‘Verzamelen is steeds meer een levensstijl. Verzamelaars zijn veel eclectischer dan vroeger. In plaats van één stijl willen ze behalve een Warhol ook een opgezette vlinder en een stoel van Prouvé. Wat je verzamelt, is steeds meer een archief van wie je bent en hoe je jezelf aan de wereld toont.’
Gilkes is even stil en voegt er dan aan toe: ‘Weet je, een paar jaar geleden zeiden mensen me nog: je zult kunst nooit online kunnen verkopen. Dan denk ik nu: the proof of the pudding is in the eating.’

Damien Hirsts rariteitenkabinet ‘Signification (Hope, Immortality and Death in Paris, Now and Then)’ komt online op 14 oktober. De veiling wordt afgesloten op 28 oktober. www.paddle8.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie