sabato

Kunst van topartiesten voor een vriendenprijsje

©Diego Franssens

'Toen ik bij het Gentse SMAK als curator werkte, merkte ik dat heel wat van de prachtige edities die ze uitgaven lang bleven liggen. Edities van Mark Manders bijvoorbeeld, die niemand kocht omdat niemand behalve de Vrienden van het SMAK wisten dat ze bestonden. Soms raadde ik die edities aan bij vrienden die een cadeau zochten voor een huwelijk of iets in hun huis. Vaak zitten er echte parels tussen. Maar zodra de tentoonstelling voorbij is, blijven die edities liggen omdat de instellingen geen plek, netwerk of tijd hebben om ze te verkopen. Dat is niet alleen dood kapitaal voor hen, het is ook doodjammer dat die edities stof liggen te vergaren.'

Concept:
Een soort Farfetch voor kunstedities
Opgericht door:
Thomas RJB Caron (36)
Website:
www.artlead.net

Wat Thomas RJB Caron (36) acht jaar lang in het SMAK op kleine schaal deed, breidt hij vanaf maart uit naar heel Europa met Artlead, een website waar kunstliefhebbers edities zullen kunnen kopen. 'Via een nieuwsbrief verkochten we al werk van Kris Martin, Kati Heck en Ed Templeton. Op de website zal je in een databank kunnen zoeken op prijs, stijl en - ja - zelfs kleur. We mikken bij de lancering op werk van ongeveer 250 kunstenaars. Onder meer Rinus Van de Velde, Isa Genzken, David Claerbout, Thomas Hirschhorn en Amalia Pica zullen erbij zitten.'

Op dit ogenblik werkt Caron samen met een twintigtal partners, onder meer musea als Wiels, het Museum Dhondt-Dhaenens, SMAK Gent, Museum M Leuven, non-profits als Whitechapel (Londen), Parasol Unit (Londen) en ICA (Londen), maar ook uitgeverijen als Hatje Cantz en galeries als Thomas Fischer (Berlijn) en Meessen De Clercq (Brussel). 'Wij tonen de beschikbare edities, regelen de betalingen en de verzending. Maar de kunstwerken zelf worden door de instellingen verstuurd.'

©Diego Franssens

Toegang tot kunst mag nooit afhangen van wie je kent en hoeveel geld je hebt, vindt Caron. 'Je kunt vandaag wel online-edities vinden, maar je moet weten wáár ze te vinden. Ik merk dat er veel mensen in kunst geïnteresseerd zijn, maar vaak is de drempel hoog. Wie al een galerie durft binnen te stappen om naar de prijs te informeren, wordt afgeschrikt door de hoge prijzen. Ik las dat 10 procent van de galeries pas de prijs geeft aan collectioneurs die ze kennen. Dat is toch hallucinant? Dat is helemaal geen open en uitnodigende sfeer om werk te leren kennen en dat is jammer. Ik vind dat een breed publiek kunst moet kunnen ontdekken. Edities zijn vaak een intrede in die wereld. Zo raken mensen geïnteresseerd, kopen een boek of gaan naar een tentoonstelling van die kunstenaar. Het is vaak een eerste stap in het verzamelen van kunst.'

Er is internationale concurrentie die iets gelijkaardigs doet, maar die websites zijn vooral op de Amerikaanse markt gericht. 'Bovendien is Artlead een gecureerd platform; we bieden niet zomaar wat aan. Het gaat over kunstenaars in wie we geloven. Dat is het verschil met bijvoorbeeld Artsper, waar iedereen die betaalt op het platform komt. Wij nemen alleen een commissie op de verkoop en brengen de kunstenaars en instituten en galeries onder de aandacht. Dat doen we onder meer met interviews en een lijst met interessante tentoonstellingen die we aanraden.'

Ik mik bij de lancering op werk van ongeveer 250 kunstenaars. De grootste uitdaging voor mij zal zijn om zelf niet alles te kopen.
Thomas RJB Caron

Het is snel gegaan: pas een jaar geleden is Caron met het idee naar buitengekomen en heeft hij zijn zaak opgericht. Om het prototype te bouwen, sloot hij een persoonlijke lening af. 'Maar als we eind maart echt van start gaan, willen we fondsen ophalen om de site ook in Europa verder uit te bouwen. Daarvoor neem ik een marketingspecialist in de arm, want dat is mijn sterkte niet. Misschien zou het handiger zijn mocht ik pakweg de voormalige marketingmanager van Coca-Cola zijn, maar mijn achtergrond in de kunstwereld geeft mij dan weer een geloofwaardigheid die me zeker heeft geholpen.'

'Op dit ogenblik werken we met een nieuwsbrief waarin we telkens één editie in de kijker zetten. Hoe het verder zal evolueren en of we ook one-offs zullen aanbieden, weet ik nog niet. Sowieso zullen we niet alleen foto's of prints aanbieden, maar ook sculpturen. Kijk naar dit werkje van Michael E. Smith: een uitgeknipte halsuitsnijding van een zwart T-shirt die je met een nagel aan je muur hangt als een abstract kunstwerk, fantastisch toch? De grootste uitdaging zal zijn om zelf niet alles te kopen.' www.artlead.net

Lees verder

Advertentie
Advertentie