sabato

Slangen gaat digitaal met kunstboeken

©Diego Franssens

Als er iets is wat de meeste mensen níét op een computerscherm willen lezen, dan zijn het wel kunstboeken. Toch heeft Musebooks een goed argument om wél digitaal te gaan met kunstboeken. 'Wij willen een nieuwe ervaring creëren', zegt Noël Slangen (50), in een vorig leven onder meer communicatieondernemer en communicatieadviseur van Open VLD en vandaag voorzitter van Open VLD Hasselt.

Concept:
webwinkel voor digitale én papieren kunstboeken en museumcatalogi
Opgericht door:
Dominique De Rijcke (37), Noël Slangen (50) en Peter Ruyffelaere (56)
Website: 
www.musebooks.world 

'Musebooks is een mix van verschillende systemen waarbij je heen en weer kunt schakelen tussen tekst, tekst plus beeld en louter beeld. (neemt zijn laptop en zoomt in op een interieur van Vermeer) Dat inzoomen kan je niet met een boek. Beelden in een slideshow afspelen op je televisie lukt evenmin. Of denk aan voetnoten: je moet al half gek zijn om die achteraan het boek te gaan opzoeken. Bij ons zijn die 'embedded' en gewoon tevoorschijn of weg te klikken.'

Slangen richtte Musebooks op samen met Peter Ruyffelaere (56), die de onafhankelijke uitgeverij Ludion leidt, gespecialiseerd in kunstboeken en -edities. De derde persoon achter de start-up is Dominique De Rijcke (37), die verscheidene bedrijven bezit en meerderheidsaandeelhouder is van het e-commercebedrijf Indie Group.

Op dit ogenblik biedt het platform in bètaversie een twintigtal digitale boeken van Ludion en Thames & Hudson aan, maar het aanbod wordt in de toekomst naar ongeveer 500 boeken uitgebreid. Om de leeservaring zo optimaal mogelijk te maken, ontwikkelde Musebooks, dankzij de knowhow van De Rijcke, een speciale software. 'Die haalt het materiaal dat normaal gezien naar de drukkerij gaat uit elkaar, ordent het digitaal en tagt het. Dat gebeurt in India en alles wordt daarna nog eens gecontroleerd in de Verenigde Staten.'

©Diego Franssens

'Natuurlijk bestaan er al gelijkaardige initiatieven, maar die hebben vaak een beperkt of verbrokkeld aanbod', zegt Ruyffelaere. 'Wij creëren iets overkoepelends. Musebooks biedt bijvoorbeeld ook gedrukte kunstboeken aan. Die worden verdeeld vanuit Nederland en New York. Op termijn willen we alleen papieren boeken aanbieden die we ook digitaal hebben. Later zal je een boek digitaal kunnen kopen vóór je naar de bijbehorende tentoonstelling gaat. Het is de bedoeling dat je het bedrag dat je voor het digitale boek hebt betaald, ook terugkrijgt als je het fysieke boek aanschaft.'

De drie ondernemers achter Musebooks hebben al heel wat jaren op de teller. In die zin zijn ze een wat atypische start-up. 'Maar net dankzij onze ervaring hebben we heel snel kunnen schakelen', zegt Slangen. 'Peter werkt aan het inhoudelijke luik en heeft de contacten in de kunstwereld, Dominique heeft heel wat programmeurs voor hem werken en ik verzorg de coördinatie in India. We hebben met z'n drieën geparticipeerd in het bedrijf, slechts een klein deel werd extern gefinancierd. Maar dit jaar gaan we wel nog op zoek naar externe financiering. Volgende maand willen we officieel live gaan.'

We wilden een nieuwe ervaring creëren om kunstboeken te lezen. Je zal heen en weer kunnen schakelen tussen tekst, tekst plus beeld of alleen maar beeld.

Musebooks onderhandelt op dit ogenblik met meerdere uitgeverijen en musea. 'We zitten samen met het MoMa in New York, het Tate-museum in Londen, uitgeverij Taschen, het Van Gogh-museum en de uitgeverij Thames & Hudson', zegt Ruyffelaere. 'Aan hen vragen we geen exclusiviteit. Wij zijn een digitaal verkoopplatform, geen uitgeverij.'

De nestors van de kunststart-ups richten zich niet meteen op Vlaanderen, wel op de wereld. 'Ons aanbod is zuiver Engelstalig', zegt Slangen. 'Maar ons de Amazon van de kunstboeken noemen, is een brug te ver. Amazon heeft een zeer goede zoekmachine en zal jouw koopgedrag bijhouden om je te leiden naar dingen die jou nóg kunnen interesseren', vult Ruyffelaere aan. 'Wij doen net het omgekeerde.' Slangen: 'Wij willen een beleving bieden zoals in de boekhandel: je kunt erin bladeren en browsen. Eigenlijk cureren we en zeggen we: dit zijn de dingen die je moet lezen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie