sabato

Vanmoerkerke junior wil kunstwereld omgooien

William Vanmoerkerke & Jeroen Seghers: 'Wij willen kunstliefhebbers in poleposition zetten om de beste beslissingen te nemen.' ©Diego Franssens

Belgische technologiestart-up Auction Club van William Vanmoerkerke en Jeroen Seghers wil de veilingwereld de 21ste eeuw binnenloodsen.

Concept:
Onlineplatform voor veilingresultaten en veilingmarktanalyse
Opgericht door:
William Vanmoerkerke (32) en Jeroen Seghers (32)
Website:
www.auctionclub.com

Zelfs al sta je in een gemiddelde straat in Oostende - kabouters in de tuinen en gezinswagens op de oprit - zodra je de bewakingscamera's en het paviljoen van kunstenaar Dan Graham in de tuin opmerkt, weet je dat je hier op een uitzonderlijke plek bent terechtgekomen. We ontmoeten de Oostendse ondernemers-jeugdvrienden William Vanmoerkerke (32) en Jeroen Seghers (32) - beiden strak in het pak - aan de gebouwen van de Vanmoerkerke Collectie. 'Wil je een rondleiding?' Zonder het antwoord af te wachten sjeest Vanmoerkerke in sneltempo langs de werken die zijn vader Mark - de toerismeondernemer die in 2008 SunParks verkocht - sinds eind jaren 80 verzamelt. Bekende namen in de collectie zijn Christopher Wool, Cindy Sherman, Gerhard Richter en Ed Ruscha. 'Zelf verzamel ik ook een beetje', zegt Vanmoerkerke junior. 'Maar mijn probleem is dat ik exact dezelfde smaak heb als mijn vader: hij koopt alle mooie stukken en ik kan ze niet betalen.'

William Vanmoerkerke, ex-consultant bij Boston Consulting Group en voormalig senior director bij Elsevier in New York, werkt vanuit de exporuimte van zijn vader aan zijn start-up Auction Club. 'Op ons onlineplatform kan je niet alleen naar de veilingresultaten van zo'n 1.500 veilinghuizen zoeken die teruggaan tot de jaren 70. Je vindt er ook de toekomstige verkopen van zowat 3.000 veilinghuizen. We mikken op kunstliefhebbers, professionele verzamelaars, dealers, galeries, veilinghuizen, maar ook verzekeringsbedrijven en financiële instellingen die lenen met kunst als onderpand.'

©Diego Franssens

De software van Auction Club is ontwikkeld door Jeroen Seghers. Ook hij groeide op tussen de kunstwerken: zijn ouders baten al enkele decennia een galerie uit in Oostende. Toch specialiseerde Seghers, die intussen in Londen woont, zich in technologie en webbedrijven. In de Verenigde Staten is hij bij een hele rist start-ups betrokken.

'Het idee werd geboren toen ik op Art Basel in gesprekken met verzamelaars hoorde hoe omslachtig het was om uit te vissen welke loten op veiling komen', zegt Vanmoerkerke. 'Daarbij bleken de bestaande platformen niet gebruiksvriendelijk genoeg. Dat is in mijn hoofd blijven spoken. Enkele weken later, toen Jeroen in New York was voor zijn werk, hebben we een hele middag gepraat. En gewandeld: vanaf de East Village helemaal naar uptown. Diezelfde nacht heeft Jeroen al een eerste versie gecodeerd.'

In amper anderhalf jaar werd de website-database ontwikkeld: de jonge ondernemers staken er hun eigen centen in, maar konden ook rekenen op de hulp van externe financiers. In juli 2015 werd de site gelanceerd, en intussen telt Auction Club 'enkele honderden gebruikers'. 'Onder meer het onlineveilingplatform Paddle8 maakt gebruik van Auction Club', zegt Vanmoerkerke. 'Maar we hebben ook CEO's onder onze gebruikers - mensen die in kunst geïnteresseerd zijn.'

Met Auction Club tonen William Vanmoerkerke (boven) en Jeroen Seghers de verkoopresultaten van 1.500 veilinghuizen. ‘Wij hebben sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid: ons systeem werkt perfect op een iPad of smartphone.’ ©Diego Franssens

Het businessmodel van Auction Club rust op twee poten: voor een standaardabonnement betaal je 29 euro per maand. Daarmee kan je online de veilingresultaten en opkomende veilingen bekijken. Daarnaast bieden Vanmoerkerke en Seghers ook gepersonaliseerde zoekfuncties aan. 'Dat zijn raamcontracten waarvan de prijs kan oplopen tot een paar honderdduizend dollar per jaar. Een van onze klanten wou bijvoorbeeld 'de sterkte van kunstenaars' berekenen. Daar konden we onze software op afstellen, maar we moesten gewoon zijn parameters weten. Een ander voorbeeld: een veilinghuis kan geïnteresseerd zijn in alle artiesten die in het laatste jaar bij andere veilinghuizen zijn verkocht, behalve bij henzelf.'

Het concept van de Auction Club is niet nieuw. Concurrenten als Artnet of Artprice doen iets gelijkaardigs. Dat weet ook Vanmoerkerke, die die concurrenten 'bijna archaïsche bedrijven' noemt. 'Hun technologie is verouderd. Wij hebben sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid: zo werkt ons systeem perfect op een iPad of smartphone.' 'Bovendien tonen we drie tot vier keer meer opkomende loten dan de concurrentie', vult Seghers aan. 'Omdat we de technologie bezitten om er meer te vinden. Tegelijk krijgen klanten bij ons ook meer zoekcriteria, zoals materiaal: zoiets beïnvloedt de prijs. Hoe meer details, hoe beter de informatie. Zo hebben we ook de gimmick van de 'price per square inch' of de 'kleurkiezer'. Tamelijk controversieel allemaal.'

Auction Club biedt een houvast in de steeds zottere kunstwereld.
William Vanmoerkerke
Auction Club

'Ons platform is een hulpmiddel om betere beslissingen te nemen', zegt Vanmoerkerke. Wij willen mensen die echt door kunst gepassioneerd zijn in poleposition zetten om de beste beslissingen te nemen. In die zin biedt Auction Club een houvast in de steeds zottere kunstwereld. Als je zo veel geld spendeert aan iets dat geen intrinsieke waarde heeft - verf op doek - moet je een andere houvast hebben om de prijs te rechtvaardigen. Of toch op zijn minst gemoedsrust. Iemand die alleen kunst koopt om te speculeren, zal misschien een jaar of twee succesvol zijn. Wie weet zelfs tien. Maar dat werkt nooit op lange termijn. Dan koop je beter aandelen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie