sabato

Collagekunstenares Charlotte Chab zet Knokke onder een stolp

©Fred De Bailliencourt

Papieren theaters, noemt Charlotte Chab haar collages waarin ze continenten, landen en steden verzinnebeeldt. Onder meer actrice Salma Hayek en de Amerikaanse luxewarenhuizen Bergdorf Goodman en Neiman Marcus ontdekten haar al. Nu laat de Franse ‘paper artist’ ook Sabato in haar kaarten kijken. ‘De strandcabines van Knokke zijn heel sexy.’

Ouders van jonge kinderen zullen het scenario wel kennen: hoe langer de vlucht, hoe vervelender de kroost. De ouders van de Franse Charlotte Chab hadden dat probleem niet. Naar de luchthaven trekken, het vliegtuig in: heerlijk vond ze het, al van jongs af aan. ‘Het was de ultieme luxe voor mij om andere landen te bezoeken’, zegt ze. ‘Vooral als ze ver lagen en de vlucht lang duurde.’

Vandaag reist Chab, intussen een paar decennia ouder en gesetteld in de Franse stad Biarritz, minder. Toch fysiek. Ze reist nu vooral in haar hoofd en met haar papieren collages - wereldkaarten, onder stolpen gestoken diorama’s en etalages - geeft ze continenten, landen en steden in 3D vorm.

Metrostations, warenhuizen, straatverlichting en Tabac-shops representeren Parijs. ©Fred De Bailliencourt

Kartonnen, op prikkers gestoken stadsduiven en Tabac-shops representeren Parijs, terwijl de fietsers onder de glazen ‘Kopenhagen’-stolp wel de hemel lijken in te fietsen. Haar kaarten van onder meer Afrika en China zijn dan weer veelkleurige tweedimensionale lappendekens vol patronen, mensen, maskers, dieren en muziek.

Heel precies of exhaustief zijn haar kaarten en collages niet, en dat is ook niet de bedoeling. Charlotte Chab - de artiestennaam van Charlotte Bourrus - noemt haar werk een ‘emotioneel afschrift’ van de plekken waar ze geweest is en de oorden die ze via uren en dagen research, online en via boeken, podcasts en films bijeendroomt.

Chabs kaarten van onder meer Afrika zijn veelkleurige tweedimensionale lappendekens vol patronen, mensen, maskers, dieren en muziek. ©Julien Chatelin

Sexy cabines

Chabs meest minutieuze project tot nog toe, een complete wereldkaart, hangt nu in het kantoor van het Franse reisbureau Voyageurs du Monde in Parijs. Haar recentste bestemming is Knokke. Voor Sabato maakte de Française vier op de Belgische badstad geïnspireerde stolpen. ‘Vooral het strand met de cabines heeft me geraakt’, aldus Chab. ‘Die ‘cabanes’ zijn heel sexy.’

De Knokke-globes zijn overwegend wit. ‘Zoals de chromatische sfeer van die badstad: pastel, chic en ingetogen.’ ©Fred De Bailliencourt

Zelf is ze de stranden van het zuiden gewoon, met alle clichés die daarbij horen: wit strand, blauwe zee, palmbomen. ‘Het Noordzeestrand is anders. Hier geen clichés’, zegt ze. ‘De Knokke-globes zijn heel wit - zoals de chromatische sfeer van die badstad. Pastel, chic en ingetogen ook.’

Antarctica

Dat Chabs kaarten hun weg zouden vinden naar de wereld van de mode, reizen en luxe hoeft niet te verwonderen. Ze werkte zelf een decennium als grafisch vormgever voor magazines, reisbureaus, het modemerk Volcom en het juwelenmerk Hipanema. ‘Maar ik had er genoeg van om grafisch ontwerper te zijn’, zegt Chab.

‘De heilige graal, dat is toch een etalage voor Hermès.’

De Times Atlas of the World, een cadeau van haar zus, bood een uitweg, en een ideale achtergrond voor haar collages. Haar eerste project was een gepersonaliseerde collage voor de verjaardag van een vriendin. Haar persoonlijke foto’s plakte ze op een kaart van Antarctica. Met Antarctica had die vriendin niets van doen. Chab noch de vriendin was er geweest. Ze hield gewoon van de vorm en de kleuren.

Het project ‘The Map’ was geboren. Vandaag, een klein decennium later, is Chab voltijds papierkunstenares. De opdrachten komen van modemerken en luxeboetieks, maar ook van particulieren die via haar site een kaart of globe bestellen. Zoals actrice Salma Hayek.

Chab maakt trouwens nog steeds kaarten op basis van haar dikke Times Atlas. Net zoals de foto’s en afbeeldingen in haar magazine- en boekenarchief scant ze ze in, om ze daarna uit te printen, netjes met een cuttermes uit te snijden en op karton te plakken. De rest van haar afbeeldingen vindt ze in haar onlinemagazijn vol opgeslagen foto’s en eigen vakantiekiekjes.

Heilige graal

©ArChing for Milk magazine

Intussen voegde Chab letterlijk een extra dimensie toe aan haar werk met ‘The Globes’, driedimensionale collages op prikkers onder glazen stolpen of gigacollages in winkeletalages, onder meer voor het swimwearmerk Albertine in Biarritz, de luxewarenhuizen Bergdorf Goodman en Neiman Marcus in New York, de conceptstores Kapok in Hongkong en Singapore, en recentelijk ook de designbeurs Maison & Objet in Parijs.

Misschien mag Chab binnenkort ook Brussel aan dat lijstje toevoegen, als ze ook in België een etalage voor het reisbureau Voyageurs du Monde mag maken. Voorts zal ze vooral in haar hoofd de grenzen blijven oversteken - en dromen. ‘De heilige graal, dat is toch een etalage voor Hermès’, zegt ze.

Misschien, zegt ze, wil ze ook wel wat politieker werk maken. ‘Ik zeg vaak dat mijn werk niet politiek is, maar dat is het toch een beetje. Landen hebben grenzen, en dat is politiek. Grenzen definiëren ons, iets waar we, jammer genoeg, voortdurend mee worden geconfronteerd de jongste tijd. Het zou misschien beter zijn er geen te hebben.’

©rv

Dit artikel verschijnt in onze 250 pagina’s tellende Knokke Special op zaterdag 22 juni.

Lees verder

Advertentie
Advertentie