sabato

Een Matisse in huis, nu ook als vaas en dessertbord

Goed nieuws voor liefhebbers van de schilderijen van Matisse: het nieuwe designlabel Maison Matisse brengt ze nu ook naar uw servieskast, met dank aan achterkleinzoon Jean-Matthieu Matisse. Maar wat vindt de rest van de familie daarvan?

Wie was Henri Matisse?

‘Ik verveel me nooit. Eigenlijk geniet ik overal van’, zei de Franse kunstenaar Henri Matisse (1869-1954) tegen bezoekers die hij rondleidde in zijn atelier. Verveling was de motor van zijn carrière. Toen hij op zijn twintigste in het ziekenhuis belandde met een ontstoken appendix, deed zijn moeder hem een doos kleurpotloden cadeau en begon hij voor het eerst te tekenen. Ook in zijn atelier sloeg de verveling niet toe. Zijn werkplek stond bomvol: kooien met exotische vogels, tropische planten, bloemen, Chinese beeldjes,... Matisse stond dan ook bekend als een echte verzamelaar, die rommelmarkten afschuimde en massa’s souvenirs kocht. Die verzameldrift zie je ook terug in zijn werk. In zijn overvolle interieurscènes zie je islamitische keramiek, Japanse kamerschermen, koffieserviezen, fruitschalen, kamerplanten, sierkussens, schelpen, stoffen, vogelkooien enzovoort.

De felgekleurde schilderijen van Matisse krijgen een derde dimensie. Dankjewel Jean-Matthieu Matisse (46), de oprichter van het nieuwe designlabel Maison Matisse en de achterkleinzoon van de gevierde schilder. Al heeft hij zijn overgrootvader nooit gekend. Die was al twintig jaar dood toen Jean-Matthieu werd geboren.

Toch heeft hij een nauwe band met diens werk. ‘Vanuit de familie ondersteunde ik verscheidene tentoonstellingen en boekprojecten over het werk van mijn overgrootvader. Maar stiekem droomde ik ervan zelf ook iets te doen met zijn werk. Ik wilde zeker geen reproducties maken. Een bestaand schilderij printen op een sjaal of koffiemok vind ik niks. Ik wilde zijn esprit op een andere manier levendig houden.’

Op die manier werd Maison Matisse geboren: een designlabel waarvoor hij hedendaagse ontwerpers vraagt om de iconische kleuren, vormen en motieven van zijn overgrootvader te vertalen naar iets nieuws, op een heel eigen manier. ‘Ik vraag hun om gebruiksvoorwerpen te maken. Zeker geen kunst’, zegt Jean-Matthieu, die Maison Matisse runt samen met zijn oudere zus Anne-Maxence en een directrice.

Een Matisse in vaasvorm

De jonge Parijse ontwerpster Marta Bakowski bijt de spits af. Haar 14-delig servies is gebaseerd op Matisses bekende schilderij ‘La Musique’ uit 1939. De collectie werd vorige maand voorgesteld tijdens de designbeurs Maison & Objet in Parijs. Behalve een grote kom en een karaf zijn er ook zes kleurige dessertborden met iconische Matisse-motieven, zoals het blad van de monstera-plant en een vrouwenlichaam. Die tekeningen zijn in de klei gekrast, als knipoog naar Matisses schildertechniek.

In oktober lanceerde Maison Matisse al een ‘precollectie’ tijdens de Parijse kunstbeurs Fiac. Deze ‘Collection 1869’ omvat negen vazen van Jaime Hayon, Alessandro Mendini en Ronan en Erwan Bouroullec. Die zijn, anders dan het servies van Bakowski, gemaakt in gelimiteerde edities van twaalf stuks. De Spaanse ontwerper Jaime Hayon inspireerde zich vooral op de collages die Matisse aan het einde van zijn leven maakte.

Zijn amforen met gestreepte handvaten stralen eenzelfde optimisme en spontaniteit uit. De Franse Bouroullec-broers maakten dan weer monochrome vazen tegen een blauwe geplooide achtergrond, die refereert aan het alomtegenwoordige raam in Matisses werk. Designicoon Alessandro Mendini - die dit project afrondde net voor hij overleed - putte voor zijn ontwerp vooral uit Matisses typische kleuren en vloeiende lijnen.

‘Qua designers zocht ik namen die qua esthetiek al redelijk dicht bij de stijl van Matisse lagen’, vertelt Jean-Matthieu Matisse. De lancering van Maison Matisse valt mooi samen met de 150ste geboorteverjaardag van Henri Matisse. Geen toeval natuurlijk. Maar achter de schermen werkt Jean-Matthieu Matisse al meer dan zes jaar aan het project.

Na de eerste horde - wat wil ik precies doen met zijn erfgoed? - kwam de tweede: gaat de rest van de familie akkoord? Want er zijn 14 achterkleinkinderen. ‘Het kostte heel wat tijd om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Niemand was resoluut tegen mijn plan, maar er waren veel vragen en twijfels. Ze wilden bijvoorbeeld de garantie dat het producten van topkwaliteit zouden zijn. Ik besloot de volledige collectie te laten produceren bij een van de oudste artisanale fabrieken in Italië, waarna iedereen zijn akkoord gaf.’

Van vazen tot behangpapier

De plannen zijn groots. ‘Keramiek - zoals vazen en servies - was een logische eerste stap. Omdat die zo dicht bij Matisses werk ligt. Op bijna alle interieurscènes staan vazen. Maar Maison Matisse wordt een volledige homecollectie, met meubels, stoffen, behangpapier en nog veel meer’, aldus Matisse.

In april, tijdens het Salone del Mobile in Milaan, stelt het nieuwe merk een volgende collectie voor. Tegen dan zal het werk ook in verschillende conceptstores en luxewarenhuizen te koop zijn, naast hun eigen webshop die nu al actief is. Ook een eigen winkel staat op de planning, maar daarvoor moet de collectie eerst nog groeien.

‘Nu richten we ons echt op de Europese markt. Daarna volgt zeker de VS en uiteindelijk willen we wereldwijd uitrollen’, aldus Jean-Matthieu Matisse. Ook de achterkleinzoon van de grootmeester zal zich niet moeten vervelen.

De limited-editionvazen van de Collection 1869 kosten tussen 5400 en 13.200 euro. De prijzen voor La Musique: tussen 130 euro voor een dessertbord tot 1450 euro voor een serveerschaal, te koop vanaf 1 april op de website.

Lees verder

Advertentie
Advertentie