sabato

Een nieuwe galerie 5x zo groot met werken van Rinus Van de Velde

Galeriehouder Tim Van Laere en kunstenaar Rinus Van de Velde. ©Martina Bjorn

Ze volgden elkaar al lang vóór het grote succes. Ze bellen elkaar dagelijks. En nu verhuizen ze ook samen. Vanaf april toont Tim Van Laere het werk van kunstenaar Rinus Van de Velde in een nieuwe, extra large galerie op het Antwerpse Nieuw Zuid. 'We zijn samen geëvolueerd naar een hoger niveau.'

Er zat simpelweg niets anders op dan te verhuizen. Op elke nieuwe vernissage van kunstenaar Rinus Van de Velde liep het verkeer in de Verlatstraat in Antwerpen, waar Tim Van Laere twintig jaar lang zijn galerie had, vast. Door de enorme toeloop moest de helft van de kunstliefhebbers gewoon op straat blijven staan, met een verkeersinfarct tot gevolg. 'Dat zal op de nieuwe locatie niet langer het geval zijn', zegt Van Laere.

'Mijn nieuwe galerie wordt bijna vijf keer zo groot als de huidige. En hoog. Erg hoog. Geen van mijn kunstenaars zal me nu nog moeten verwijten dat het plafond van de galerie te laag is. De nieuwe exporuimtes zijn getekend door de architecten Kersten Geers en David Van Severen van Office.'

©Martina Bjorn

'Niet dat ik nu nóg grotere werken zal maken', plaagt kunstenaar Rinus Van de Velde zijn galeriehouder en vriend. 'Het grote voordeel van zo'n grote galerieruimte is dat je veel meer mogelijkheden krijgt als artiest. 'De film vertonen was in de oude galerie minder ideaal geweest.' Al wil de kunstenaar, vooral bekend om zijn gigantische houtskooltekeningen, nog niet veel kwijt over die film. 'Het is de bedoeling dat de film in september bij Tim wordt vertoond', zegt Van de Velde.

Rinus in kleur

De kunstenaar heeft nóg een primeur: hij is bezig aan een reeks kleurentekeningen. Net zoals hij die in zijn beginjaren maakte, maar toch helemaal anders. 'Toen ik enkele oude tekeningen terugzag, dacht ik: waarom ben ik daar eigenlijk mee gestopt? Ik ben dus aan een nieuwe reeks begonnen en dat bevalt me superhard.'

Rinus Van de Velde is bezig aan een reeks kleurentekeningen. 'Net zoals ik die in mijn beginjaren maakte, maar anders.' ©Martina Bjorn

'Je bent beter geworden als tekenaar', zegt Van Laere wanneer hij een blik werpt op de nieuwe kleurentekeningen van zijn kunstenaar. 'Ik vind het spijtig dat Rinus meestal wordt opgevoerd als een kunstenaar die tekeningen maakt. Ik zie hem eerder als een totaalkunstenaar. Ook zijn installaties, films en keramieksculpturen mogen gezien worden.'

'Het zijn asbakken', zegt Van de Velde. 'Ik ben een kettingroker, nog altijd. Ik kan het gewoon niet laten. Die asbakken maak ik 's avonds wanneer ik alleen in mijn atelier ben. Met ouder worden zijn ze figuratiever en autobiografischer geworden. Er zit een soort vrijheid in waarnaar ik hunker.'

Van de Veldes keramieksculpturen - of asbakken om in zijn terminologie te blijven - zijn kleine taferelen met de kunstenaar in de hoofdrol. 'Ze sluiten mooi aan bij de kleurentekeningen en teksten van de grote canvassen', zegt Van Laere. 'Zowel het realistische als het fictieve autobiografische zit erin. Kijk, hier zie je hem en zijn tweeling, hier ligt hij in de galerie op een sofa'. 'En hier lig ik te slapen in mijn atelier', lacht Van de Velde.

Publiek gegarandeerd

Tim Van Laere opende zijn galerie in 1997. Hij was toen 27 en had er al een carrière als professioneel tennisser in de VS op zitten, het land waar hij ook studies economie en kunstgeschiedenis had gedaan. 

In de eerste jaren liet Van Laere wijlen kunstpaus Jan Hoet geregeld speechen op vernissages. Publiek gegarandeerd. Maar Van Laere bleek vooral een fijne neus te hebben voor talent. Zo haalde hij wijlen de Oostenrijkse artiest Franz West binnen. Net zoals de jonge beeldenstormers Kati Heck, Ed Templeton en Rinus Van de Velde.

'Ik kluste al van in het prille begin bij in Tims galerie', zegt Van de Velde. 'Ik wist: ooit wil ik mijn werk bij hem tentoongesteld zien. Tim heeft een absolute passie voor kunst. Hij heeft me van in het begin gevolgd en kwam naar elk van mijn tentoonstellingen. Toch heeft het een paar jaar geduurd voor hij naar mijn atelier is gekomen en we iets zijn gaan eten. Pas na het dessert kwam de vraag er eindelijk uit: hij vroeg me of ik in zijn galerie wilde tentoonstellen.'

Minimumleeftijd

'Dat ik met m'n vraag wachtte tot na het dessert, was om hem te plagen', lacht Van Laere. 'Want ik zag al snel dat Rinus een talent was. Hij was 21 jaar toen ik hem ontmoette. Je mag een kunstenaar niet te jong voor de leeuwen gooien. Hij moet er klaar voor zijn. Uiteindelijk heb ik hem pas op zijn 25ste getoond. Dat is naar mijn gevoel de minimumleeftijd waarop je een kunstenaar kunt tonen.'

'Ik had wel snel door dat Rinus een spons is die dingen uit het alledaagse leven én uit de kunstgeschiedenis opneemt en verwerkt in zijn eigen universum. Alle goeie kunstenaars doen dat. Hij is ook volledig geobsedeerd door kunst. Nadat we samen iets gaan drinken, komt hij hier bijvoorbeeld nog vaak werken. En wanneer je hem uitdaagt, bijvoorbeeld net voor een grote museumshow, zal hij altijd "rise to the occasion". Op veilig spelen heeft hij nog nooit gedaan.'

Dat bewijst Van de Velde ook in zijn nieuwe werk, dat niet langer gelinkt is aan een van zijn alter ego's. 'Ik vind het logischer dat het voortaan in mijn eigen naam gebeurt. Ik zal geen Robert Rino's blijven maken, op de duur raak ik dat beu. Fictie is alleen interessant als er een band is met de realiteit. Anders krijg je 'Lord of the Rings'-fantasy. Mijn werk gaat over míjn leven. Ik vertel een leven, weliswaar een dat ik nooit geleefd heb.'

'Ik laat me niet vangen'

©Martina Bjorn

Wie dit tweetal ziet, merkt meteen dat ze elkaar door en door kennen. 'We zien of spreken elkaar elke dag', zegt Van de Velde. 'Tim kan me ongelooflijk uitdagen om nieuw werk te creëren. Hij is echt een kunstenaarsgalerist. We hebben het continu over mijn werk, omdat dat mijn leven is. Net zoals de galerie zijn leven is.'

'Eigenlijk komt het gewoon hierop neer', zegt Van Laere: 'We zijn vrienden, en praten over alles. Ja, ook over privézaken. We zijn samen geëvolueerd naar een hoger niveau.'

Die verwevenheid merk je zelfs in Van de Veldes werk, waarin galeriehouder Van Laere af en toe opduikt. Die laatste glimlacht als ik hem daarmee confronteer: 'Natuurlijk vind ik dat interessant. Maar het weerhoudt me er niet van om altijd te doen wat ik moet doen: het kunstwerk op zich beoordelen.'

De nieuwe Tim Van Laere Gallery opent op 20 april op Nieuw Zuid, Jos Smolderenstraat 50, Antwerpen. De openingsexpo 'Kunst Kunst Kunst' toont werk van Adrian Ghenie, Jonathan Meese, Rinus Van de Velde. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content