sabato

‘Ik ken mensen die hun geld aan een villa in het Zoute spenderen, wij geven het liever aan een kunstproject'

‘We hebben er ongelofelijk veel plezier in om met kunstenaars in contact te staan, hen te zien wroeten en naar een expo toe te werken’, aldus Huet en Repolt. ©Thomas Vanhaute

Verzamelaars die kunst kopen te passief vinden, halen tegenwoordig gewoon een kunstenaar in huis. Animo verzekerd, die particuliere artiestenresidenties. Zeker als je ook je koelkast openstelt.

Wie? Verzamelaarskoppel François Huet & Odile Repolt, organisatoren van de Residence Huet Repolt.

Waar? De artiesten verblijven in een apart huis in de tuin.

Opmerkelijk? Een heuse jury selecteert de kunstenaars.

 

‘Als ik ’s avonds thuiskom, doe ik mijn das en schoenen uit en loop even naar de tuin. Ik check of er licht brandt in het achterhuis en steek mijn kop eens binnen in de residentie.

Ik ga er elke dag heen, het is een reflex. Al is dat met de kunstenaar die nu bij ons op bezoek is, de Frans­man Damien Dion, minder evident. Net als ik werkt hij overdag, maar ’s avonds trekt hij de stad in om curatoren, kunstenaars en galeriehouders te ontmoeten. Dus kruisen onze wegen zich vooral in de weekends. Dan nodigen mijn vrouw en ik hem uit voor de lunch, of we drinken samen een pint en praten over hoe het werk evolueert.’

Damien Dion zit nog tot eind april in Résidence Huet Repolt, een privéartiesten­residentie in Brussel. Tijdens Art Brussels kan je die op 26 en 27 april voor het eerst bezoeken in het off-programma van de kunstbeurs. Speciaal voor de gelegenheid stelt de kunstenaar dan een tentoonstelling samen met zijn werk én dat van zeven andere artiesten, die door hem geselecteerd zijn.

©Thomas Vanhaute

‘Damien mag in principe kiezen wie hij wil. Maar hij heeft me toch de lijst al eens voorgelegd. Er stonden namen op die ik niet kende. Als daar één supertalent bij zit, is de residentie sowieso al geslaagd.’ 

Van elke resident koopt het verzamelaarskoppel François Huet en Odile Repolt achteraf één werkje, als herinnering. ‘Ook al kost ze ons geld, ik heb het gevoel dat de residentie ons evenveel teruggeeft als we erin stoppen.’ ©Thomas Vanhaute

François Huet, een luchtvaartingenieur, en Odile Repolt, een arts, zijn de initiatiefnemers van de residentie. Maar de artiest wordt telkens geselecteerd door een jury waarvan de samenstelling continu verandert. ‘Anders beland je te snel in eenzelfde kringetje’, zegt Huet.

‘Dit jaar was de Franse kunstenares Estèla Alliaud, de residente van vorig jaar, lid van de jury, samen met curator Septembre Tiberghien, verzamelaar Nicole Daled, tentoonstellingsmaker Michelle Rossignol, kunstenaar Wouter Huis en wij. Via onze website lanceren we een oproep voor kandidaturen. En via allerlei kanalen geven we aan de residentie ruchtbaarheid.’    

Beurs van 1500 euro 

Na Estèla Alliaud en de Japanner Keita Mori is Dion de derde resident die bij Repolt en Huet verblijft. De artiesten wonen niet bij het koppel in, ze beschikken over een apart huis in de tuin. ‘Twintig jaar geleden kochten Odile en ik het huis, omdat het een tuin had die helemaal doorliep tot in een andere straat. Omdat ik opgroeide in een appartementsblok, was het altijd mijn droom om een grote tuin te hebben.

©Thomas Vanhaute

Toen we wat middelen opzij hadden staan, konden we achter in onze tuin een nieuwbouw neerpoten, om mijn tweede droom te realiseren: een initiatief beginnen voor kunstenaars. In de residentie kunnen ze volledig autonoom werk maken. Wij stellen het huis twee maanden ter beschikking en betalen ze een beurs van 1.500 euro. We hebben geen subsidies, dus moeten we ook geen rekenschap afleggen. We zijn vrij om zoveel residenties te organiseren als we willen.

Al blijft het momenteel bij één per jaar, uit tijdsgebrek, omdat we elk nog een veel­eisende job hebben. Ik ken mensen die hun spaargeld aan een villa in het Zoute of een sportauto spenderen, maar wij geven het liever aan een kunstproject. Mijn vrouw en ik zijn autodidact in de kunst. We houden evenveel van kunst als van kunstenaars. En we hebben er ongelofelijk veel plezier in om met artiesten in nauw contact te staan, hen te zien wroeten en naar een expo toe te werken.

Van elke resident kopen we achteraf één werkje, als herinnering - de andere werken nemen ze gewoon mee. Ook al kost ze ons geld, ik heb het gevoel dat de residentie ons evenveel teruggeeft als we erin stoppen.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect