sabato

'Je moet niet van rijke komaf zijn om een begeesterde kunstverzamelaar te worden'

'In de kunstwereld gaan we door het leven als R.PATT, een pseudoniem geïnspireerd op Duchamps urinoir dat gesigneerd werd met het pseudoniem R.MUTT. We blijven liever in de schaduw.' ©Karel Duerinckx

Arbeiders-verzamelaars R.PATT over hun ‘North-South-East-West’ van Robert Filliou en George Brecht.

‘Robert Filliou maakte deze unieke sculptuur samen met kunstenaar George Brecht. Het werk is opgedragen aan een andere bevriende artiest, Dieter Roth. Filliou noemde zichzelf een genie zonder talent. En zijn werken noemde hij geen kunst, maar ‘propositions artistiques’. ‘L’art est ce qui rend la vie plus intéressante que l’art’ is een uitspraak van hem. Filliou heeft volgens ons alles begrepen: hij maakte kunst om zich te amuseren, om zichzelf een plezier te doen.'

'We kunnen er niet goed tegen als mensen zijn werk te veel intellectualiseren. Soms is er geen uitleg nodig, alleen intuïtie of gevoel. Voor ons staat Fillious oeuvre voor mysterie, vrijheid en humor. Het is een plezier om mee te leven. Al blijft het niet bij accumuleren: we willen graag zoveel mogelijk onze kunst delen. Vandaar dat we onlangs een ensemble van dertig werken uitleenden aan de Parijse Galerie de Multiples voor de expo Filliou-ci, Filliou-là.’

'Voor ons staat Fillious oeuvre voor mysterie, vrijheid en humor.'
Arbeiders-verzamelaars R.PATT

‘Ons budget is klein, dus moeten we knokken om belangrijke zaken te kunnen verwerven. Bezit is een ziekte: we kunnen allang niet meer alles ophangen in ons bescheiden huisje. Maar als er projecten voor bruiklenen zijn, doen we er graag aan mee. Zoals ‘Private Choices’ in de Centrale For Contemporary Art in Brussel, waar we een surrealistisch curiositeitenkabinet samenstelden met werken uit de collectie. Een tijdlang hadden we ook een vitrine in het Rivoli-gebouw in Brussel, waar we onder meer Man Ray, Marcel Broodthaers, Sébastien Delvaux, Roman Moriceau en Marc Buchy uit de collectie toonden.’

‘We noemen onszelf ‘arbeider-verzamelaar’. Mijn vrouw werkt in een school, ik ben hovenier. Via die weg kwam ik weleens bij klanten die kunst in hun tuin of woning hadden. Toen de Brusselse galeriehouder Maurice Keitelmann me werken toelichtte uit zijn stock, raakte ik gepassioneerd. Mijn vrouw en ik zijn het bewijs dat je niet gestudeerd moet hebben of van rijke komaf moet zijn om een begeesterde kunstverzamelaar te worden. In de kunstwereld gaan we trouwens door het leven als R.PATT, een pseudoniem geïnspireerd op Duchamps uninoir dat gesigneerd was met het pseudoniem R.MUTT. We blijven liever in de schaduw.’

Robert Filliou (1926-1987) was een Frans-Amerikaanse kunstenaar wiens films, gedichten, installaties, ludieke sculpturen of happenings verwant zijn aan fluxus en dada. Met zijn gevarieerde, radicale en ontwapenend ludieke werk inspireerde hij al vele generaties kunstenaars. Bijzonder is dat Filliou evenveel belang hechtte aan multiples als aan unieke kunstwerken, die hij geregeld samen creëerde met bevriende artiesten als Daniel Spoerri, Dieter Roth of George Brecht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie