sabato

'Onze verzameling vertelt het verhaal van ons leven in de kunst'

'Bottari' is voor ons een symbool van ons nomadische leven. ©Jelle Vans

Het verzamelaarskoppel Giuliana en Tommaso Setari over hun ‘Bottari’ van Kimsooja.

‘In Korea is ‘bottari’ het woord voor een geknoopte doek waarin je al je bezittingen vervoert. De Koreaanse kunstenares Kimsooja maakt al sinds 1992 dit soort ‘bottari’, als een oervorm van bagage. Voor ons is het een symbool voor ons nomadische leven. Dit werk kochten we speciaal voor ons huis in Brussel, waar we drie jaar geleden neerstreken. Andere kunstwerken verhuisden we telkens. We woonden al in verschillende steden, onder meer in New York, Rome, Milaan en Parijs. Overal krijgen ze een nieuwe plek, met nieuwe dialogen en dynamieken tot gevolg.’

‘Het werk van Kimsooja is niet het enige dat we speciaal voor hier hebben gekocht of laten maken. Van wijlen de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt hebben we een grote walldrawing laten uitvoeren, de Bulgaarse kunstenaar Nedko Solakov schreef overal in het huis commentaar op de muren. Zo blijft de collectie in beweging.’

Jan Hoet, de oprichter van het S.M.A.K. in Gent, was de eerste die onze kunstcollectie toonde.

‘Onze verzameling vertelt het verhaal van ons leven in de kunst. Aan elk werk hangt een persoonlijk verhaal, vaak van een ontmoeting met de kunstenaar. Het abstracte landschap achter ons, ‘Montagna riflessa’, is van wijlen Ettore Spalletti, de Italiaanse artiest die in dezelfde streek in de Abruzzen werd geboren als ik. Hij woonde en werkte er zijn hele leven. Als student al kocht ik van hem mijn eerste werken. Hij was mijn getuige op ons huwelijk in Capri’, vertelt Giuliana.

‘Met wijlen Franz West, de kunstenaar van de sculptuur ‘Flatus Voci’ achter ons, waren we goed bevriend. Het werk is sinds kort terug van Tate Modern in Londen, waar het getoond werd op Wests retrospectieve expo. We waren de enige privéverzamelaars die gevraagd werden een tekst te schrijven voor de catalogus. De sokkel, een deel van de scenografie die kunstenares Sarah Lucas speciaal voor Tate ontwierp, mochten we houden.’

‘Het echte begin van onze collectie was een abstract schilderij van Gerhard Richter, dat we begin jaren 80 kochten voor 3000 euro. We konden ons toen geen goeie werken van Amerikaanse topartiesten veroorloven, dus focusten we op Europa en Italië. Jan Hoet, de oprichter van het S.M.A.K., was de eerste die onze collectie toonde. Dat was in 1995. ‘Corpus Delicti’, toen nog in het Gentse Museum voor Schone Kunsten, bracht onze werken samen met die van het Belgische verzamelaarskoppel Lieven en Chris Declerck. Aan Hoet hebben we prachtige herinneringen. Het werk van Spalletti dat hij op Chambres d’Amis toonde, staat nog bij ons.’

Kimsooja (1957) is een Zuid-Koreaanse kunstenares die leeft en werkt in New York. Haar multidisciplinaire werk - performance, sculptuur, video, fotografie - behandelt vaak thema’s als migratie, nomadisme en de positie van de vrouw. Ze representeerde Korea op de Biënnale van Venetië in 2013.

Lees verder

Advertentie
Advertentie