sabato

"Sommige onderdelen van deze sculptuur komen uit het Groen Kwartier in Antwerpen, andere uit een gevangenis"

©Alexander d'Hiet

Bart Biermans, managing partner van het architectenbureau HUB, over zijn ‘Vierkante Buizen Reeks DW’ van Charlotte Posenenske.

‘Eerst wilde ik het werk van Charlotte Posenenske hier op de grond leggen. Maar staand wringt de sculptuur meer met de architectuur en met de bestaande ventilatiebuizen. Die verwarring is interessant. Een werk van haar bestaat altijd uit minstens vier onderdelen. ‘Drie componenten vormen een object, vanaf vier wordt het een sculptuur’, zei ze zelf.

'Deze ochtend heb ik ondervonden dat haar stelling klopt: vanaf vier componenten worden de mogelijkheden oneindig en moet je keuzes maken. Ze duwt iedereen door dat denkproces. Sommige onderdelen van deze sculptuur stonden in het Groen Kwartier in Antwerpen, andere komen uit een gevangenis. Die nieuwe constellatie geeft een extra laag. Toen ze nog leefde, bepaalde ze dat de onderdelen nooit meer mogen kosten dan de fabricatieprijs. Ze koos er bewust voor de marktwerking op haar beelden uit te schakelen.’

Dit werk van Charlotte Posenenske 'bouwden' we in een uurtje. Die snelheid had iets bevrijdends.

‘Ik leerde Posenenskes werk kennen via de kunsthandelaar Sofie Van de Velde. Haar gespatelde schilderijen vond ik boeiend door hun materialiteit. Maar haar sculpturen waren een echte eyeopener. Beeldhouwkunst associeerde ik tot dan met iets heel fysieks en definitiefs. Maar bij haar staat alles in het teken van ‘loslaten’.'

'Er zijn best veel raakvlakken met mijn beroep als architect: wij creëren met standaardmaterialen ook unieke gebouwen. Bovendien is architectuur een traag vak. Tussen de schets en de oplevering zit al snel vijf jaar. Dit werk van Posenenske ‘bouwden’ we in een uurtje. Die snelheid had iets bevrijdends. Tijdens het bouwen stelden we elkaar vragen over het auteurschap, de compositie, de relatie met de architectuur en de plaatsing in de ruimte. Allemaal architecturale vraagstukken gecondenseerd in een uur denkwerk.’ 

‘Ik ben als architect hard op zoek naar een manier om een werk van haar te integreren in een van onze openbare projecten, zoals we deden met een spiegelende koepel van kunstenaar Germaine Kruipmet in ons ontwerp voor de verbouwing van het stadhuis van Antwerpen. Als verzamelaar een werk bezitten is één manier om met kunst om te gaan. Daarnaast is het interessant een werk te plaatsen waarmee veel meer mensen kunnen interageren.’

Charlotte Posenenske (1930-1985) was een Duitse kunstenares die zowel sculpturen, schilderijen als werken op papier maakte. Haar werk zit op het raakvlak van minimalisme en conceptuele kunst. In het MACBA in Barcelona loopt een grote solotentoonstelling, die later naar K22 in Düsseldorf doorreist. Op 11 januari opent bij Sofie Van de Velde de groepstentoonstelling ‘Implicit Movement’, gecureerd door Posenenskes man, die de Estate beheert.

Lees verder

Advertentie
Advertentie