sabato

'Weed': kunstwerk of een stukje onkruid?

©Alexander Popelier

Foto- en videokunstenares Marie-Jo Lafontaine over haar 'Weed' van Tony Matelli.

'Geef toe, in zo'n stukje onkruid, daar zit toch enorm veel humor in? Ik vind dat grappig. Tegelijk doet het flink de wenkbrauwen fronsen. Wat doet dat onkruid daar? Laat je dat zomaar schieten? Sommige mensen die hier voor het eerst komen, stellen zich luidop zulke vragen. Anderen zwijgen gewoon en denken er het hunne van. Ik zeg zelf ook niks. Het is leuk om die spanning te voelen.

Tony Matelli maakt perfecte kopieën van onkruid in brons. Zelfs de opgekrulde verdroogde blaadjes imiteert hij prachtig. De Amerikaanse beeldhouwer heeft een hele serie van dit soort 'weed'. Ik wil dit werk niet te veel intellectualiseren, maar Matelli verheft onkruid hier tot kunst.

Hij doet ons op die manier nadenken over onze relatie tot de natuur en over wat we waardeloos of waardevol vinden. Moeten we de natuur nu al tot kunstwerk verheffen om er meer zorg voor te dragen? Tegelijk is het een relativerende sneer naar de kunstwereld. Wie wil er nu onkruid in zijn huis?'

'Ik koop alleen hedendaagse werken, omdat kunst voor mij iets moet vertellen over de maatschappij van vandaag. Er zit een bepaald optimisme in alle werken uit mijn collectie. Een soort levenslust, ja. Kunst kopen is: mezelf een plezier doen. Ik word er gelukkig van om me te omringen met boeiende werken. Een vast omlijnd kunstbudget heb ik niet. Ik koop een werk als ik er de middelen voor heb. Als ik wat gespaard heb. Of als ik een echte coup de coeur voel.'

Dit werk is een relativerende sneer naar de kunstwereld. Wie wil er nu onkruid in zijn huis?

'Ik kan niet leven met mijn eigen kunst rondom mij. Het is alsof ik de hele tijd naar mezelf zou zitten te kijken in de spiegel. In mijn atelier hangt ook geen werk van andere kunstenaars: daar wil ik in mijn cocon creëren zonder te veel externe indrukken.

Ik koop alleen kunst die een emotie bij me teweegbrengt. Bijvoorbeeld een glimlach, zoals dit stukje onkruid. Soms is een aankoop ook gelinkt aan wat ik beleefd heb of waar ik op dat moment artistiek mee bezig ben. Toen ik werkte rond genetische manipulatie of foto's van adolescenten raakten die thema's mij extra bij andere kunstenaars.'

'Ik hang geen kunst op om voor mezelf de lat hoger te leggen. Of om me aan andere artiesten te spiegelen. Kunst is voor mij geen investering, het is 'bien-être'. Als ik een werk weghaal, slaat dat fysiek en mentaal een gat. Een werk verkopen komt zelfs niet in me op. Ik ben gehecht aan de werken om me heen. Ze maken me gelukkig.'

Tony Matelli (1971) is een Amerikaanse beeldhouwer, die het bekendst is om zijn controversiële beeld 'Sleepwalker': een hyperrealistische weergave van een manshoge slaapwandelaar. In zijn ontwapenende sculpturen combineert Matelli humor met surrealistische associaties. Hij werkt onder meer samen met Marlborough Contemporary (Londen) en met Stephane Simoens (Knokke).

Video- en fotokunstenares Marie-Jo Lafontaine heeft tot 26 mei in Bozar in Brussel een soloshow: 'Troubled Waters!'.




Lees verder

Advertentie
Advertentie