sabato

Wie koopt dat? 'Het is de grootste diamant die ik me kan veroorloven'

Luc de Tilesse over zijn 'Diamond Lover' van Xavier Mary. ©Karel Duerinckx

Luc de Tilesse, directeur van het digitale- communicatiebureau The Crew Communication, over zijn 'Diamond Lover' van Xavier Mary.

'Toen ik een kunstwerk zocht voor in mijn Brusselse stadstuin, viel mijn oog op 'Diamond Lover' van Xavier Mary. Het is de grootste diamant die ik me kan veroorloven. Galeriehouder Albert Baronian vertelde me dat er van de sculptuur drie exemplaren bestaan. En toch is mijn versie uniek. Want toen de stalen diamant een halfjaar buiten stond, was hij zo roestig geworden dat de kunstenaar een nieuwe versie maakte in aluminium.'

'Verderop in de tuin staat nog een bakstenen totem van Liesbeth Henderickx. Het was haar eindwerk. Ik ontdekte het op de groepstentoonstelling 'Balls & Glory' bij Rodolphe Janssen. Ze huilde bijna bij mijn aankoop, want ze had nog nooit een werk verkocht.'

'Ik koop het liefst kunst van beginnende artiesten. De superbekende kunstenaars uit de Champions League hebben mij niet nodig, al heb ik er natuurlijk ook het budget niet voor. Hun werk verkoopt toch vanzelf. En het maakt die kunstenaars niet uit of dat nu aan een verzamelaar in Tokio of Los Angeles is. Als collectioneur wil ik artiesten vooruithelpen. Ik wil ze steunen in de moeilijke beginfase van hun carrière, want dan hebben ze het echt nodig. En ik wil ze ook persoonlijk leren kennen.

Toen de stalen diamant een halfjaar buiten stond, was hij zo roestig geworden dat de kunstenaar een nieuwe versie maakte in aluminium.

Toen Jean-Baptiste Bernadet bij Maes Gallery debuteerde, was ik de enige die een werk had gekocht tijdens die show. Blij als een kind was hij. Nu exposeert hij tot in New York en staan de verzamelaars bij wijze van spreken in de rij. Ook bij Benoit Platéus en Helmut Stallaerts was ik er vroeg bij. Van het Gentse kunstcollectief Leo Gabin en de Molenbeekse artiest Lionel Estève heb ik ook werk hangen. Hen in actie kunnen zien in hun studio maakt de werken in mijn collectie nog specialer.'

'Vroeg kopen in de carrière van een kunstenaar vergt wel wat tijd en moed. Ik spendeer nagenoeg elk weekend in galeries of musea. En ik lees veel over kunst: ik wil liever rationeel kopen dan puur op coup de coeur. Continu ben ik op zoek naar jong talent. Elk werk uit de collectie is het resultaat van zo'n ontdekking of ontmoeting. Daarom is het ook zo moeilijk om weer werk te verkopen: er hangt een menselijk verhaal aan vast. Tegelijk vertelt de verzameling ook het verhaal van mijn eigen leven.

Je merkt meteen of een werk in een optimistische of donkere periode is gekocht. "Don't go on holiday, buy art", zei kunstenares Barbara Kruger ooit. Andere mensen stoppen hun spaarcenten in wagens of horloges, ik het liefst in kunst.'

Xavier Mary (36) is een Luikse kunstenaar, bekend om zijn postindustriële beeldhouwwerken en krachtige installaties met elementen uit de autoproductie. Hij werkt samen met galerie Albert Baronian (Brussel) en galerie Nosbaum Reding (Luxemburg). Hij is ook actief als curator: in een leegstaand tankstation in Seraing organiseert hij mee tijdelijke expo's onder de vlag 'Diesel Project Space.'


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content