sabato

Meer bewegen tijdens het telewerk? Wij testten de 4 second workout

Na de ‘7 minute workout’, die al even een hype is op YouTube, gaat nu ook de ‘4 second workout’ viraal. ©Shutterstock

Kan het excuus ‘geen tijd’ definitief geschrapt worden van het lijstje met redenen om niet te sporten? Vier seconden, dat is de inspanning die de jongste sporthype van je vraagt. Onze vrouw deed de zweetband aan.

De ‘4 second workout’ bouwt verder op een studie aan de universiteit van Texas van professor Edward Coyle. Volgens dat onderzoek levert een extreme inspanning van 4 seconden een betere vetverbranding op.  Dergelijke korte krachtinspanningen passen in het rijtje van de zogenaamde ‘high intensity intervaltrainingen’ of kort HIIT, waarbij korte intense periodes van inspanning worden afgewisseld met rust.

Intervaltraining

Crossfit is een mooi voorbeeld van HIIT, een work-out die slechts twintig minuten totale toewijding vergt. ‘Ook tennissen, squashen of mountainbiken op een pittig parcours kun je beschouwen als HIIT’, zegt Max Icardi, een gewezen rugbyprofessional en een van de eerste personal coaches in België.

De believers argumenteren dat zo’n explosieve inspanning niet alleen heel wat calorieën verbrandt, maar ook je conditie in sterke mate verbetert. En dat alles zonder dat je – in tegenstelling tot cardiotraining – spierweefsel verliest. Sceptici merken dan weer op dat het een behoorlijke conditie en technische kennis vergt om HIIT optimaal uit te voeren.

Getest: de 4 seconden workout

Eerste kleine desillusie na wat dieper graafwerk over het fenomeen: het gaat hier blijkbaar niet over vier seconden per dag, maar per zittend uur. Op grofweg tien zituren per dag komt dat dus neer op 40 seconden. Misleidende marketing, dat staat vast, maar ik laat de moed daardoor niet zakken. Zelfs een kleine minuut per dag wil ik met plezier vrijmaken als dat mijn conditie ten goede komt.

Ontgoocheling nummer twee: ik moet die vier seconden per uur doorbrengen op een ‘Power Cycle’-fiets. Dat is een speciale fiets die vooral wordt gebruikt door topsporters en in revalidatiecentra, maar niet tot de ‘standaarduitrusting’ van onze fitnesscentra behoort. Laat staan dat u en ik een dergelijk exemplaar in onze huiskamer hebben. Of een ordinaire hometrainer een valabele vervanger is?

‘Het bijzondere aan de ‘Power Cycle’-fiets is dat die geen weerstand biedt en je dus van bij de eerste seconde voluit kunt gaan. Wil je hetzelfde bereiken op een gewone spinningfiets of hometrainer, dan ben je veel langer bezig’, legt Icardi uit. Een weerstandsloze fiets kost al gauw 3000 euro.

Het voordeel van een weerstandsloze ‘Power Cycle’-fiets is dat je vanaf de eerste seconde voluit kunt gaan.

Vetverbranding

Dat de Amerikaanse producent van de weerstandsloze fietsen in de wolken is met de jongste virale sporthype hoeft geen betoog. Dat Edward Coyle, de professor die het onderzoek in Texas leidde, ondertussen al heeft laten verstaan dat hij zich niet commercieel wil verbinden aan de verkoop van zulke toestellen, hoeft ook geen tekening.

Ondertussen worden wel kanttekeningen geplaatst bij de nieuwste hype. ‘De ‘4 second workout’ concentreert zich op de vetverbranding die een versnelling hoger schakelt. Dat vertaalt zich niet noodzakelijk in een betere algemene conditie’, aldus Icardi.

Tegenover een controlegroep die de hele dag alleen maar neerzit, geeft élke vorm van beweging resultaat.
Edward Coyle
Professor aan de universiteit van Texas

‘Bovendien wordt in de studie de bijzondere fiets gebruikt om te bewijzen dat wie elk uur 4 seconden lang voluit gaat op die fiets een betere verbranding heeft dan wie gewoon de hele dag op zijn stoel blijft zitten. Dat geloof ik best. Maar ik had graag die resultaten gezien naast een controlegroep die vier keer per dag een kwartiertje op een gewone hometrainer fietst, wandelt... Tegenover een controlegroep die de hele dag alleen maar neerzit, geeft élke vorm van beweging resultaat.’

Sprintje trekken

Voor wie ondertussen – net zoals onze journaliste – al ettelijke seconden klaar zit in sportkleding, heeft professor Coyle wel enkele alternatieven voor 4 seconden álles geven op de fiets.

‘Een trap op en af lopen in een razendsnel tempo kan ook werken, maar dat lijkt me misschien wat gevaarlijk. Jumping jacks (sprongetjes waarbij je de armen en benen snel opent en weer dichtdoet, nvdr.) vergen dan weer te weinig spierkracht, maar het is altijd beter iéts te doen dan niets. Wat de inspanning van 4 seconden op de fiets nog het dichtst benadert, is een sprintje trekken van zo’n 40 meter’, aldus Coyle.

Dus, mocht u iemand op het werk elk uur naar de kopieermachine zien spurten, dan weet u alvast dat het die persoon niet om dat kopietje te doen is, maar om een opgedreven vetverbranding. Een kleine aanmoediging is dan ook op zijn plaats.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie