sabato

3 nieuwe golflabels waarmee je ook de straat op kunt

Met deze outfits krijgt de golfsport eindelijk wat van zijn retrocool terug. Zo heeft ook de jongste generatie tenminste wat om aan te doen op de ‘teeing ground’. 

1. Mr Porter, à la Jack Nicklaus & co.

Uitgestrekte groene landschappen, gezonde lucht en de kans je vrienden in veilige omstandigheden in te maken terwijl je nog beweegt ook. Need we say more? Natuurlijk beleefde golf het afgelopen jaar een ongeziene revival als coronaproof sport. De Britse e-tailer Mr. Porter zag de – jawel – golf van ver aankomen dankzij een explosie aan zoekopdrachten: die bedroegen in januari 2021 drie keer zoveel als het jaar daarvoor. Vanzelfsprekend volgde een adequate reactie: het inhousekledingmerk Mr P. lanceerde zopas zijn eerste golfkledingcollectie.

‘De inspiratie komt van golficonen uit de jaren 1950 en 1960, zoals Arnold Palmer en Jack Nicklaus’, zegt Olie Arnold, stijldirecteur bij Mr. Porter. ‘Vandaar ook de klassieke stijl, de V-kragen en de ‘Ivy League’-nostalgie.’

Net als bij andere Mr P.-stukken zijn de 23 basics vervaardigd van aangename stoffen zoals katoen en kasjmier. Een snuifje vintage cool kruidt ze af: een ivoorwitte polo met sportief contraststreepje of een omkeerbaar Harrington-jasje dat afhankelijk van je luim kameelbruin of geruit groen kleurt.

De collectie is eerder esthetisch dan technisch onderbouwd, al hield Arnold wel rekening met de juiste details, zodat je de club zeker binnen mag: correcte kragen, grote zakken voor het scorekaartje en elastisch katoen. De op derby’s geïnspireerde golfschoenen hebben afneembare spikes, zo loop je probleemloos van de ‘teeing ground’ naar het terras voor het rondje achteraf.

Polo’s vanaf 105 euro, broeken vanaf 150 euro, mrporter.com

2. Bogey Boys, knapste op het veld

Rapper ‘Macklemore’ had genoeg van de doodsaaie golfoutfits en lanceerde zijn eigen merk: Bogey Boys.

Voor de beats zorg je deze keer maar zelf, dit gaat over die andere passie van Benjamin ‘Macklemore’ Haggerty: golf. De Thrift Shop-rapper herinnert zich nog goed toen hij ‘het’ voor het eerst voelde. Onder groepsdruk van vader en broer had hij daags na Thanksgiving 2018 ingestemd met een partijtje golf op het 18-holeterrein achter hun Airbnb in Malibu. Na de onvermijdelijke missers raakte Macklemore die dag voor het eerst het golfballetje perfect. ‘Die rush. Die dopamine. Sinds dat moment wil ik de thrill van de perfecte swing herbeleven.’ Alleen zonde van die doodsaaie outfits, die absoluut niet passen bij een rapper die onder meer bekend werd met zijn bontjassenverzameling. ‘Wat stelden professionele golfwinkels teleur met hun overaanbod kakigroene broeken.’ Dus produceerde de Amerikaan in een jaar zonder optredens een heel andere hit: zijn eigen golfkledingmerk Bogey Boys werd in februari 2021 gelanceerd.

Aan de golfers van de klassieke strekking: dit is geen anarchie, hoogstens vestimentaire rebellie. Bogey Boys is er ‘voor wie de regels volgt, maar tegelijk een leuke tijd wil beleven’, zegt Macklemore in een promovideo.

Bogey Boys zweert qua vorm bij de oude golfkledingetiquette – lederen handschoenen, cropped broeken die net voldoende sok onthullen – alleen is alles net dat tikkeltje opvallender. Denk gedurfde prints, een windbreker met afritsbare mouwen en opvallende krullerige letters die wat streetstyle op het grasveld brengen. Want het oog wil ook wat: ‘Als ik waardeloos speel op de golfcourse, ben ik tenminste nog de knapste kerel op het terrein.’

Polo’s vanaf 65,58 euro, broeken vanaf 98,38 euro, bogeyboys.com

3. Manors Golf, meer diversi-tee

Ook Manors Golf gaat voor vernieuwing. Het gehurkte model links in beeld is het Belgische golftalent Adem Wahbi.

Technisch, zweetafdrijvend én elastisch: ook golfkleding ontsnapte de voorbije jaren niet aan deze drie trends. Net daar maakt het Britse Manors Golf resoluut komaf mee. Het merk, dat in 2019 ontstond nadat twee jeugdvrienden elkaar op de golfbaan hadden teruggevonden, rehabiliteert de verloren ‘casual cool’ van de golfsport uit vroeger tijden. ‘Ik heb de indruk dat vooral techniek en performantie – almaar harder, sneller en verder – de golfsport vandaag domineren’, zegt oprichter Jojo Regan, die behalve als levenslange golfer ook een carrière uitbouwde als marketeer en investeerder in start-ups. ‘Wij willen vooral golfkleding vervaardigen waarmee je niet alleen comfortabel kunt spelen, maar die ook gezien mag worden’, zegt hij. ‘Want eerlijk, zo’n zweetafdrijvende polo zal de prestaties van de meeste spelers nauwelijks beïnvloeden.’

‘The Classic Collection’ van Manors Golf is dit seizoen internationaal opgepikt door zowel hipsters als golfwebsites. De lijn zit vol klassiekers (denk debardeurs, polo’s, chino’s), maar dan wel in een oversized snit. Met mosgroene debardeurs, rode tartans en beige pulls met parallellogrampatronen die voor kenners geen ruiten, maar ‘lozange’ of ‘argyle’ heten, laafde Manors zich aan de oude stijlcodes. Ook het stoffige imago van de golfsport – elitair, hautain, conservatief – gooit het Instagrammable Britse merk overboord: het gaat voor superdiverse castings en ambassadeurs zoals de Belg Adem Wahbi: een stylish twintiger en een van ’s werelds 50 beste golfers met een beperking.

Polo’s vanaf 80 euro, broeken vanaf 140 euro, manorsgolf.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie