sabato

Dochter van VBO-voorzitster Michèle Sioen lanceert eigen fashionlabel

Audrey Joris, dochter van Michèle Sioen, lanceert fashionlabel. ©Alexander Popelier

Michèle Sioen versus Audrey Joris. Moeder versus dochter. CEO versus modeonderneemster. Beursgenoteerd textielbedrijf Sioen Industries versus modestart-up AliciaAudrey. Een dubbelinterview over hun dochterbedrijf, maar dan letterlijk. 'Sioen stopt waar mode begint.'

Het is een stralende dag als we afspreken met Michèle Sioen, de CEO van de gelijknamige beursgenoteerde specialist in technisch textiel, en haar dochter Audrey Joris. Maar in het ochtendnieuws: alleen onweerswolken. MS Mode is failliet. Bij AXA Bank staan 650 banen op het spel. De sluiting van Caterpillar in Gosselies kost dik 2.000 banen. Het VBO, het Verbond van Belgische Ondernemingen dat zij voorzit, haast zich met de melding dat het goed gaat met de economie. Maar op die maandag staan evenveel banen op de helling als er bij haar bedrijf Sioen in Ardooie rondlopen: zo'n 3.500.

Terwijl Michèle (51) bij het VBO de crisiscommunicatie stuurt, neemt ze toch ruim de tijd voor een interview en de bijbehorende fotoshoot. 'Typisch mijn mama', zegt haar dochter Audrey (24). 'Ze is er altijd voor de kinderen. Als ik haar bel tijdens een belangrijke vergadering, zal ze toch opnemen. Ook al past het niet. In het Nederlands antwoordt ze dan, zodat de mensen tijdens haar meeting perfect begrijpen wie ze aan de lijn heeft. Terwijl wij altijd Frans met elkaar praten. Mijn mama is mijn grootste held. Ze werkt zo hard en zo veel, en toch heeft ze nog zo veel tijd voor ons over. Hoe doet ze dat toch? Als klein meisje keek ik enorm naar haar op. Als tiener zette ik me meer af tegenover mijn ouders. Maar nu besef ik dat hun mening goud waard is. Zeker nu ik zelf een eerste stap in het zakenleven heb gezet.'

Die eerste stap - een eigen kledinglijn - hield Audrey behoorlijk lang geheim voor hen. 'Ik wou het pas vertellen toen mijn eerste collectie al redelijk concreet was. Vorig jaar in september was dat. Misschien wou ik hen niet ongerust maken? Ik zat in de zomer van 2015 in Seoel voor een Summer School. Een goeie vriendin, Alicia Meus, was toen ook in Azië en we besloten samen op te trekken. Omdat we ons allebei wat verveelden tijdens onze studies speelden we met het idee om zelf iets uit de grond te stampen: een eigen collectie, AliciaAudrey genaamd. Designideeën hadden we genoeg, alleen hadden we niet aan de modeacademie gestudeerd.'

Audrey Joris (r.) en Alicia Meus (l.) verveelden zich tijdens hun studies en stampten daarom hun eigen modelabel uit de grond. 'Designideeën hadden we genoeg, alleen hadden we niet aan de modeacademie gestudeerd.'

Oversized met sneakers
Via een toeval, en níét via het netwerk van Sioen, ontmoetten Audrey en Alicia een stoffenleverancier en een producent in Azië. Dat kleinschalige naaiatelier maakt nu voor hen een collectie van dubbelzijdige jassen in twee kleuren, voor 60 procent in kasjmier. 'Technisch niet zo simpel, want de naden moeten aan beide zijden perfect afgewerkt zijn. Een zomer- of winterkant is er niet. De jas, die in vier kleurcombinaties verkrijgbaar is, is voor alle seizoenen. En voor alle leeftijden. Een meisje van 15 draagt hem oversized met sneakers, maar mijn oma heeft er ook een. Je kan hem binnenstebuiten dragen, afhankelijk van de kleur die je wil beklemtonen.'

Audrey Joris: 'Ons plan is nu om meer fysieke verkooppunten te hebben.' Michèle Sioen: 'Maar hoeveel meer? En tegen wanneer? Je moet een target hebben, Audrey.'

Intussen draagt Michèle Sioen de jas zelf heel geregeld. Ze wordt er vaak over aangesproken. 'En als dat niet het geval is, begin ik er spontaan zelf over. Als mama ben je toch trots', zegt ze. 'Ik ben blij dat Audrey voor het ondernemerschap kiest. Leren ondernemen is een boeiend proces, zeker in de textielbranche', zegt Michèle. 'Eerst is er de ontwerpfase, dan de productie. Maar nadat de eerste jas in september 2015 klaar was, moest het daarna nog allemaal beginnen: een vennootschapsvorm kiezen, een bedrijf oprichten, de boekhouding aanleggen, etiketten ontwerpen, een website beginnen. Audrey en Alicia hebben het allemaal zelf uitgezocht. Maar af en toe stapten ze naar hun ouders voor raad.'

Audrey naar haar moeder Michèle en naar haar vader Bertrand Joris, ook een textielondernemer. Of naar haar stiefvader: bouwondernemer Marnix Galle. Alicia naar haar ouders, die het decoratielabel Goodwill leiden. Startkapitaal kregen ze niet mee - ze moesten het met eigen spaarcenten zien te redden. Goeie raad voor bestuur kregen ze wél, op eenvoudig verzoek. 'Maar meer dan de problemen analyseren en de verschillende opties overlopen, doen we niet. De beslissingen nemen Alicia en Audrey allemaal zelf', zegt Michèle Sioen. 'En op het fashiongedeelte heb ik al helemaal geen invloed.'

Als we even rondkijken in de showroom van Sioen zien we inderdaad weinig wat met echte mode te maken heeft. Er hangen veiligheidsjassen, kogelvrije vesten, windjekkers, overalls, zeildoek: technisch textiel met bijzondere eigenschappen. 'De modesector is geen simpele stiel. Maar dat is geen enkele, denk ik. Toch verwondert het me niet dat Audrey iets in de mode wil doen. Ze is al van kindsbeen een fashionista', vertelt Michèle Sioen. 'Ze ging altijd graag shoppen en passen. En altijd koos ze voor kleding die haar vriendinnen níét hadden. Iets wat in haar aparte stijl paste. Al is er nog een verschil tussen een eigen stijl hebben en een eigen business runnen natuurlijk.'

Voor de productie van hun eerste collectiestuk, een dubbelzijdige jas die voor 60 procent uit kasjmier bestaat, klopten Joris en Meus aan in Azië. ‘Een zomer- of winterkant is er niet, deze jas is voor alle seizoenen. En voor alle leeftijden.’

Op internaat
Audrey Joris volgde middelbare studies aan de Abdijschool van Zevenkerke, waar ze op internaat zat. 'Ik wou dat ook echt, 'Annie' was mijn lievelingsfilm', lacht ze. 'Mijn ouders hadden het erg druk, ik begrijp dat het internaat voor hen een logische oplossing was. Maar ik heb daar nooit tegen mijn zin gezeten. En ik had nooit het gevoel dat ik een afwezige papa of mama had. Ze waren altijd superblij toen ze ons zagen in het weekend en de vakanties. Net omdat we elkaar minder zagen, hadden we meer quality time samen.'

Na Zevenkerke en een sabbatsjaar in Berlijn, Australië en Spanje begon Audrey studies handelswetenschappen. De Summer School in Seoel, vorige zomer, betekende de kickstart voor haar modeavontuur met Alicia, die aan het United Business Institute in Brussel studeert. En haar stage bij het Parijse modeagentschap Boon, meteen daarna, bleek de ideale toetssteen. 'Grote modemerken hangen er hun collecties voor stilisten of inkopende winkeliers. Ik had er veel contact met mensen uit de modewereld. Perfect om hen mijn jas te tonen. En perfect voor feedback op de snit, prijs of kwaliteit. Ik merkte dat ze erin geloofden. Ook op straat werd ik dikwijls gevraagd van wie mijn jas was. Céline of zo?'

De feedback van passanten en professionals in die modeshowroom sterkte haar vermoeden: hier zat business in. De eerste 15 jassen van de lente-zomer-2016-collectie waren meteen verkocht via vrienden en familie. Zo ging de bal aan het rollen. 'In mijn lievelingswinkel, Sketch in Knokke, had ik ook eens mijn jas aan. De inkoopster sprak me erover aan, omdat ze hem 'mooi genoeg vond om daar te verkopen. Intussen ligt AliciaAudrey Collection ook in Princess Renaissance in Antwerpen, voor 650 euro. Dik honderd jassen zijn er intussen verkocht', zegt Audrey. 'Niet slecht voor een start-up.'

Uitblinken
Of Audrey carrière wil maken in de modewereld of ooit nog in Sioen wil stappen? 'No comment. De toekomst zal dat uitwijzen, ik wil nu eerst mijn ding doen.' Of ze zichzelf dan ooit ziet doen wat haar mama doet? 'Ook daar kan ik niet op antwoorden', zegt ze. 'Ik weet wat ik niet kan en wat ik goed kan. En daarin wil ik uitblinken. Ik heb zin om zaken te doen. Dat bloed stroomt duidelijk door mijn aderen. Ik moet dit jaar nog afstuderen, maar mijn eindverhandeling is eigenlijk een uitgewerkt businessplan voor onze modelijn. Nee, ik heb niet het gevoel dat we er te vroeg aan zijn begonnen. De ervaring die we nu opdoen, nemen ze ons niet meer af. Net omdat ik zo vroeg begonnen ben, heb ik nu wat voorsprong. AliciaAudrey staat al op mijn cv. Ik heb al iets waarin ik uitblink. Dit project was mijn opstap in de mode. Zelfs zonder modediploma kan ik zeggen dat ik iets in de fashionindustrie heb ondernomen. We hebben geluk gehad dat de creatie, de testfase en de lancering goed verlopen zijn. Maar nu moeten we professionaliseren. En de collectie uitbreiden, telkens met één stuk waarin we geloven. In februari volgend jaar willen we een blazer presenteren, een idee van mijn mama.'

'Dit project was mijn opstap in de mode. Zelfs zonder modediploma kan ik zeggen dat ik iets in de fashionindustrie heb ondernomen.' ©Alexander Popelier

Rammelende boekhouding
Alicia en Audrey hebben geen personeel. Kan ook bijna niet, met zo'n kleine omzet. Ze verdelen gewoon de taken onder hen beiden. 'Dat loopt redelijk organisch. Vergaderen doen we gewoon via skype. Of ergens in een cafeetje. Ons plan is nu om een eigen verkoopkanaal via internet op te zetten. En meer fysieke verkooppunten te hebben.' Michèle: 'Maar hoeveel meer? En tegen wanneer? Je moet een target hebben, Audrey.'

Drie winkels wil ze erbij in oktober. En over vijf maanden wil ze graag break-even draaien. Maar is dat wel realistisch? 'Die boekhouding moet ze nog eens goed bekijken', zegt Michèle meteen. 'Ze doen nog veel zelf. Maar Audrey gaat nu een pakket accountancy volgen.'

Veel meer samenwerking zit er niet in tussen Sioen en AliciaAudrey. Het is niet de bedoeling dat Audrey Joris technische kledij voor Sioen begint te ontwerpen. Of omgekeerd: dat Audrey technische stoffen uit het Sioen-gamma gebruikt in haar modelijn. 'We zullen die twee firma's gewoon gescheiden houden', zegt Michèle. 'Het is beter dat we elk ons ding doen. Sioen stopt waar mode begint. Zij spreekt in termen van modetrends, wij over C1-normeringen. Dat is een pak minder poëtisch.'
www.aliciaaudreycollection.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content