sabato

Hoedenmaker Elvis Pompilio over zijn 'golden oldie'

©Cici Olsson

Zijn atelier lijkt op een kruising tussen een ouderwetse hoedenwinkel en een privémuseum van leuke hebbedingen. Op elke beschikbare vierkante centimeter staan souvenirs, poppetjes en kleine objecten.

Het zegt iets over de eclectische smaak van modeontwerper Elvis Pompilio. Al was zijn eerste ontwerp behoorlijk sober, verrassend genoeg. 'Het eerste wat ik heb gemaakt, was een simpele pet. Ze zat al een hele tijd in mijn hoofd. Ze moest aan alle kanten mooi zijn, dat vond ik belangrijk. Dat was meteen ook het moeilijkste eraan.'

'Ik weet nog goed dat ik ze in 1986 heb gemaakt, gewoon voor mezelf. Pas toen ik mijn carrière heb gelanceerd, ben ik ze in serie gaan produceren. En ik ben ze altijd blijven maken, al 31 jaar intussen. Mijn creatieve DNA zit erin: voor mij is de vorm van groot belang. Eerlijk: ik vind het nog altijd de beste vorm die ik ooit heb gemaakt. Ik hou er zoveel van dat het ontwerp zelfs deel is geworden van mijn logo.'

'Ik wou een pet maken zonder naden, in één enkel stuk dus. Ik heb geen modeopleiding gevolgd, maar een kunstopleiding. Wel, voor mij is dit ontwerp bijna een sculptuur. Ik werk trouwens nog altijd zo: ik maak eerst een vorm in polystyreen en later, als het helemaal goed zit, in hout.'

©Cici Olsson

Mijnwerkersfamilie
Pompilio wordt vandaag meestal geassocieerd met Brussel. Toch is deze selfmade man eigenlijk afkomstig van Seraing. Als zoon van Italiaanse immigranten die er in de mijnen kwamen werken, groeide hij uit tot dé hoedenmaker van sterren en gekroonde hoofden, met beroemde klanten als Madonna, Sharon Stone of Harrison Ford, maar ook de koninklijke families van België, Engeland, Noorwegen en Zweden. De hoedenmaker werkte samen met Belgische ontwerpers zoals Veronique Branquinho en Ann Demeulemeester, maar ook met internationale namen zoals Chanel, Thierry Mugler en Louis Féraud. Hij opende winkels in Antwerpen, Parijs en Londen, terwijl zijn creaties in exclusieve boetieks in Japan en de Verenigde Staten werden verkocht. Op het hoogtepunt van zijn roem gingen er 30.000 hoeden per jaar van hem over de toonbank.

Na al die jaren geniet Pompilio nog altijd van het ontwerpen. 'Net daarom heb ik in 2002 al mijn boetieks gesloten. Ik werkte op den duur zeven op zeven, dat was niet langer houdbaar. Nu werk ik alleen, af en toe met de hulp van een stagiair, en dat is fijn.'

Elvis Pompilio was zo overtuigd van zijn eerste ontwerp dat het deel van zijn logo werd. ©Cici Olsson

Minimalistisch
Een ontwerp moet voor Pompilio simpel zijn. Minimalistisch en efficiënt, zoals hij het zelf omschrijft. 'Vroeger werkte ik tijdens het weekend in een oude kledingwinkel waar ze ook hoeden verkochten. Ik vond altijd dat er te veel ornamenten waren. Ik heb mij van in het begin gefocust op de vorm en het materiaal.'

'Ik heb weliswaar veel fantasie, maar ik hou ervan om dat naar heel simpele dingen te vertalen. Geproduceerd op een eerlijke manier, zonder chemicaliën of wat dan ook. Ik heb dat altijd belangrijk gevonden, ook toen ik voor Demeulemeester of Branquinho werkte. En het mooiste is dat ik er na meer dan dertig jaar nog altijd nieuwe, jonge klanten bij krijg. Daarvoor doe ik het uiteindelijk.'
www.elvispompilio.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie