sabato

Luxelingerieontwerpster Carine Gilson pakt uit met avond- én couturekleding

De nieuwe boetiek van Carine Gilson bevindt zich op een binnenplaats die je vanaf de straatkant niet kan zien. 'Dat creëert een sfeer die perfect past bij de collectie: luxelingerie.' ©Frederik Vercruysse

Twee mannen loslaten op een lingerieboetiek: komt dat wel goed? Luxelingerieontwerpster Carine Gilson waagde de gok voor haar nieuwe flagship store in Brussel. Zou David/Nicolas, het designerduo uit Beiroet, haar ook hebben getipt om voortaan couture te maken?

'Toegegeven, het ontwerp van een lingerieboetiek lag nogal buiten onze comfortzone', lachen David Raffoul en Nicolas Moussallem van de Libanese designstudio David/Nicolas wanneer ze het over hun nieuwste realisatie hebben: de flagship store van de Brusselse luxelingerieontwerpster Carine Gilson die op 17 mei opent. 'Gelukkig werkt er ook een interieurarchitecte in ons kantoor. Haar inbreng was van onschatbare waarde', zegt Moussallem. 'Niet dat ik het resultaat per se vrouwelijk zou noemen. Het draait eerder om het contrast tussen de harde en zachte, tussen de mannelijke en vrouwelijke elementen.'

De nieuwe boetiek bevindt zich op het nummer 26 van de Waterloolaan in Brussel, waar vroeger de Armani Junior-winkel was. 'Een prachtige plek', vindt Raffoul. 'De flagship store schuilt op een binnenplaats die je vanaf de straatkant niet kan zien. Je moet eerst door een kleine steeg die je het gevoel geeft dat je de locatie ontdekt. Dat creëert een wat intieme sfeer die perfect past bij de collectie van de winkel: luxelingerie.'

In het interieur zijn het roze tapijt, de zachtroze sofa's en de kunst - van onder meer de Belgen Cris Brodahl en Michel François en de Brit Albert Watson - de blikvangers. De stoffen werden bewust mat gehouden. 'De gekozen materialen weerkaatsen het licht op een andere manier dan Carines ontwerpen', zegt Raffoul. 'Haar kledij is vooral van zijde gemaakt, dat het licht anders capteert dan de matte interieurmaterialen. Het resultaat is een boetiek die allesbehalve neutraal is, maar toch de aandacht op de producten behoudt. Want dit is en blijft Carines droomuniversum.'

©Frederik Vercruysse

Geen cent over
Een universum dat Gilson al dertig jaar aan het uitbouwen is. 'Het is allemaal begonnen toen ik na mijn studies aan de Antwerpse Modeacademie een bezoek bracht aan Maille France, een klein Brussels atelier waar twee tachtigers lingerie met kant vervaardigden', blikt de ontwerpster terug. 'Ik was 'verkocht' en wist meteen dat ik alleen nog met zijde en kant zou werken. Lingerie was daar eerder een logisch gevolg van. Natuurlijk hou ik van de droomwereld vol schoonheid en vrouwelijkheid die rond lingerie hangt, maar toch ging het voor mij in de eerste plaats om de materialen.'

Drieëntwintig was ze toen. 'Ik wist dat die plek verloren zou gaan als ik ze niet overnam', herinnert Gilson zich. 'Een zware beslissing was het. Ik moest een enorme lening aangaan en had geen cent meer over. Maar ik had een droom die ik wilde realiseren. Dus ben ik ervoor gegaan.'

Sindsdien maakt Gilson couturelingerie en -nachtkledij. Tot op vandaag helemaal met de hand en in de mooiste materialen. In haar atelier werken elf ambachtslui en zes ontwerpers. Behalve in Brussel heeft ze ook winkels in Parijs en Londen. Tegelijk wordt haar merk verkocht in 14 landen, waaronder Barneys in New York, Le Bon Marché in Parijs, Harrods in Londen en Net-a-Porter.

Behalve lingerie, negligés en kimono's presenteert Gilson vanaf deze lente ook avondjurken, capes en mantels. En dit najaar volgt zelfs een heuse couturecollectie. ©Nathalie Gabay

Getipt
Een jaar geleden legde de 52-jarige Gilson haar merk op tafel. Het was tijd voor een evaluatie. 'Als ontwerper stel je jezelf voortdurend in vraag', legt ze uit. 'Als je al zoveel collecties ontworpen hebt, denk je op een gegeven moment toch weer na over hoe je nieuwe hoogtes kan bereiken.' Wat volgde, was een rebranding die resulteerde in een verhuizing, een nieuwe huisstijl én een uitbreiding van de collectie.

De luxelingerie, negligés en kimono's van Gilson zijn vanaf deze lente aangevuld met avondjurken, capes en mantels. En vanaf het najaar lanceert Gilson zelfs een heuse couturecollectie. 'Voortaan kan ik de vrouw van 's ochtends tot 's avonds kleden', zegt de ontwerpster. 'Al blijven mijn creaties ver weg van het alledaagse: ze zijn voorbehouden voor speciale gelegenheden. Het is aan de 'femme Carine Gilson' om uit te kiezen welke stukken ze voor welk moment selecteert.'

Met de nieuwe boetiek op de Waterloolaan zegt Gilson meteen ook haar winkel in de Dansaertstraat vaarwel. 'Voor die keuze ben ik niet over één nacht ijs gegaan. De Waterloolaan is gewoon de juiste buurt voor mijn merk', zegt ze. 'Ik heb mooie herinneringen aan de Dansaertstraat, maar ze trekt vandaag een veel jonger publiek aan dan vroeger. En dus minder mijn doelgroep.'

David/Nicolas ontwierp voor Gilson ook een nieuw logo: twee gestileerde paradijsvogelvleugels die ook op spiegels, deurknoppen en armleuningen terugkeren. ©Frederik Vercruysse

Een grondige research voor het interieur van haar nieuwe flagship store bracht haar bij het Libanese duo David/Nicolas. Hun designart en interieurs laten zich het best als retrofuturistisch omschrijven. Oriëntaalse en antieke invloeden in combinatie met elementen die recht uit de ruimte lijken te komen.

In 2015 wonnen ze voor hun Orquestra-eetservies een Red Dot Design Award én een Wallpaper Award. In datzelfde jaar figureerden ze ook in de Wallpaper 'Power 200'-lijst als beloftevolle designers. In 2014 had The New York Times hen ook al getipt als de nieuwe sterren van de designweek in Milaan. Sinds twee jaar worden ze vertegenwoordigd door Carpenters Workshop Gallery, een topgalerie met vestigingen in Parijs, Londen en New York. In september zal een solo-expo van hun werk te zien zijn in de vestiging in Parijs.

'De manier waarop ze oude met moderne elementen vermengen, dat is precies wat ik ook in mijn creaties doe', zegt ze. 'De samenwerking is ondertussen uitgegroeid tot een mooie vriendschap.'

Toch vond het Libanese duo het geen makkelijke opdracht. 'Het is de eerste keer dat we samenwerkten met een andere creatieve persoon', zegt Moussallem. 'In het begin was dat moeilijk, omdat Carine zelf ook heel veel ideeën had. Maar vanaf het moment dat alles in elkaar begon te passen, was het ontzettend verrijkend. Uiteindelijk draaide het allemaal om geduld.'

Retrofuturistisch: zo kan je de stijl van David/Nicolas nog het best omschrijven. ©Marco Pinarelli

Paradijsvogels
Behalve het interieur van Gilsons nieuwe boetiek ontwierp David/Nicolas ook een nieuw logo. Het bestaat uit twee gestileerde vleugels, een verwijzing naar de paradijsvogels die ook in Gilsons bestaande boetieks al centraal stonden. 'We wilden iets nemen uit het verleden dat in de nieuwe boetiek zou voortleven, zij het op een andere manier. Zo creëerden we een rode draad die de geschiedenis van het merk zou linken aan de toekomst', zegt Raffoul. 'De vleugels werden niet alleen de handgrepen van de inkomdeur, ook in elk detail kan je het logo heel subtiel, soms bijna verborgen, terugvinden: op de spiegels, deurknoppen, armleuningen en zelfs onder aan de sofa's.'

'De winkel in Brussel fungeert als het prototype. Hierna wil ik de boetiek in Parijs samen met David en Nicolas onder handen nemen. Ik droom er ook van een store te openen in het Midden-Oosten, bijvoorbeeld in Abu Dhabi. Maar nu is er eerst de opening in de Waterloolaan.' En dan, lachend. 'Heren, kunnen we de ochtend na de opening alvast om 8 uur afspreken voor onze volgende vergadering?'
Carine Gilson opent op 17 mei in de Waterloolaan 26, 1000 Brussel. Open van ma t/m za van 10.30-18.30 uur. www.carinegilson.com

©Frederik Vercruysse


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content