sabato

Meghan Markle, queen of influencers

©Contour by Getty Images

Een Facebook-, Twitter- of Instagram-account heeft ze niet meer. Toch krijgen de Windsors met Her Royal Highness Meghan Markle wellicht een van de grootste influencers ooit in het koninklijk huis.

In welke - en vooral door welke designer ontworpen - bruidsjurk zal Meghan Markle voor het altaar verschijnen? Voor wie de voorbije maanden op Mars verbleef: vandaag stappen Meghan Markle, dochter van een zwarte moeder en een blanke vader, Amerikaanse en voortaan ex-actrice, gescheiden en goodwillambassadrice bij de Verenigde Naties, en prins Harry, zesde in de rij voor de Britse troonopvolging, ooit soldaat in het Britse leger, vleugje ‘hellraiser’ en nu vooral bezig met de mentale gezondheid van de mensheid, in het huwelijksbootje.

Op internet is al maanden commotie over de jurk, niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar wereldwijd. In het begin werd vooral gegokt op Ralph & Russo, de designer van de officiële verlovingsjurk van Markle. Vervolgens ging Erdem Moralioglu over ieders lippen, want hij is Canadees en Markle woonde in Toronto tijdens de opnames van de televisiereeks ‘Suits’. En vooral: Moralioglu is vaste prik op de Londense Fashion Week, bekend en beroemd voor zijn romantische jurken. Gevolgd door een nieuwe favoriet bij de bookmakers: Burberry, wegens very British.

Vandaag kennen we het antwoord. Much ado about nothing? Toch niet, de jurkkwestie is veel meer dan alleen voer voor mode- en royaltywatchers. Het is dé vraag van 1 miljoen kliks. De uitverkoren designer, wie het ook mag zijn, wordt niet alleen hét gespreksonderwerp van de dag. Hij of zij krijgt in één klap een wereldforum, met alle economische boni’s erop en eraan.

Flashback naar september 2017, toen Markle en prins Harry hun eerste officiële opwachting maakten op de Invictus Games in Toronto. ©BelgaImage

Op de wachtlijst
In tijden waarin jongeren moeilijk te bereiken zijn voor adverteerders - want ze kijken geen tv meer, lezen geen kranten en magazines meer - zijn influencers op sociale media een godsgeschenk. Eén iemand kan met zijn of haar aantrekkingskracht en achterban zomaar uit het niets een trend lanceren, sneller en doeltreffender dan welke reclamecampagne ook. In die cultuur begint het te dagen dat Meghan Markle misschien wel de meest invloedrijke influencer van allemaal is. Dat ze intussen haar Facebook-, Twitter- en Instagramaccounts heeft afgesloten, verandert daar niets aan.

Flashback naar september 2017, toen Markle en prins Harry hun eerste officiële opwachting maakten op de Invictus Games in Toronto. Markle droeg een gescheurde jeans van het Californische label Mother en een Tote-bag van Everlane. De trafiek op de website van de denimproducent nam meteen met 200 procent toe. De bewuste jeans was in drie dagen uitverkocht. De wachtlijst dikte aan tot 400. Bij het kledingmerk Everlane staan zelfs meer dan… 20.000 mensen op de wachtlijst voor de ‘Markle’-Tote-bag. Toen stichter en CEO Michael Preysman werd gevraagd welke celebrity eerder al zo’n invloed had laten opmeten, antwoordde hij: ‘alleen Angelina Jolie’.

De witte wikkeljas van het Canadese Line the Label die Markle droeg bij de officiële aankondiging van de verloving, was na een paar dagen volledig uitverkocht. De website van Line the Label crashte zelfs door het nooit eerder geziene internetverkeer. De website van Birks, de Canadese juwelier van wie Markle opaal-met-gouden oorringetjes droeg toen de verloving werd aangekondigd, zag zijn kliks met 500 procent toenemen. Zoals dat ook telkens opnieuw het geval is zodra Markle met een accessoire van Birks in het openbaar komt, zegt het Canadese huis: ‘Ze is niet de eerste celebrity die iets van ons draagt’, zegt Eva Hartling, vicepresident van Birks. ‘We hadden tennisster Serena Williams en actrice Claire Foy. Maar niemand weekte zo een wereldwijde en overweldigende respons los als Meghan Markle. In Canada zijn we al jaren bekend, maar nu staan we ook in de Japanse Vogue en zijn onze accessoires gegeerd in Rusland, en ga zo maar door.’

Happy ending
Royals en ‘happy endings’ fascineren nog steeds. Maar dat de romance tussen de prins en zijn toekomstige eega zo een nooit geziene respons losweekte, blijft opmerkelijk. Want Meghan Markle, die na haar studies internationale politiek actrice werd, zal nooit de titel van ‘prinses’ dragen. Ze zal wellicht door haar koninklijke leven stappen als Her Royal Highness The Duchess of Sussex, maar in geen geval als prinses Meghan. Komt daarbij dat haar toekomstige echtgenoot na de geboorte van een nieuwe potentiële influencer - prins Louis Arthur Charles, de derde baby van William en Kate - degradeert tot zesde in lijn voor de troon.

©Getty Images

Die ietwat ‘lagere status van het stel’ was de reden waarom Brand Finance, een Brits consultancybedrijf gespecialiseerd in merkwaarde, de ‘opbrengst’ van het huwelijk van Harry en Meghan voor het toerisme en andere onrechtstreekse inkomsten slechts op 570 miljoen euro schatte. Met andere woorden: een degelijk evenement, maar geen fenomeen. Maar zodra het rapport werd bekendgemaakt, ging iedereen door het lint. ‘Ik denk niet dat een persbericht ooit zoveel aandacht heeft gekregen’, zegt CEO David Haigh van Brand Finance. Zodat het bedrijf prompt zijn voorspelling moest bijsturen. Naar omhoog natuurlijk. Vandaag verwacht hij voor het huwelijk een ‘opbrengst in de buurt van 1 miljoen pond. Maar het zou veel meer kunnen zijn.’

Markle zelf zou in haar eentje de Britse mode-industrie een boost van 170 miljoen euro kunnen geven. ‘Ze zal heel snel een even grote of zelfs grotere invloed op de modewereld hebben dan Kate Middleton.’ In Canada, zeven jaar lang de hoofdverblijfplaats van Markle terwijl ze de televisiereeks ‘Suits’ draaide, cashte de mode-industrie dankzij haar invloed. Labels als Birks, Line the Label, Sentaler of Mackage zien hun populariteit exponentieel groeien.

De Frans-Amerikaanse designer Joseph Altuzarra, die met Markle begon samen te werken toen ze meespeelde in ‘Suits’, zegt dat haar vermogen om de perceptie van een label te veranderen ‘moeilijk kwantificeerbaar is, maar wellicht nog groter is dan haar impact op de verkoop’. Markle droeg zijn gestreepte jurk voor het eerst op een belangrijk evenement toen ze onlangs de koninklijke familie vertegenwoordigde op het Commonwealth Youth Forum. Volgens de woordvoerder noteerde de website een stijging van 400 procent en kreeg Instagram 300 procent meer volgers die langskwamen. ‘We zijn geen label dat straatmode voor de millennials maakt’, zei Altuzarra. ‘We zijn een nichemerk in een marktniche. Maar zij veranderde de manier waarop de mensen ons bekijken.’

Meghan Markle in de televisieserie ‘Suits’. ©BelgaImage

Obama en Macron
Het is wellicht geleden van Michelle Obama dat de wereld nog zo geobsedeerd was door de kledingkeuze van een publieke figuur. Sinds de Obama’s het Witte Huis verlieten, is er niet langer een grote publieke figuur die haar kleding bewust gebruikt om ideeën en idealen uit te dragen. Melania Trump lijkt zich helemaal niet strategisch te kleden en Brigitte Macron blijft de Franse labels - vooral Louis Vuitton - hondstrouw.

‘Je merkt zo dat Meghan Markle stukken draagt die met overweging zijn uitgekozen’, zegt CEO Caroline Rush van de federatie van de Britse modewereld. De voorbije maanden droeg Markle een paar grote Britse labels, zoals Burberry, Alexander McQueen of Stella McCartney, maar ook outfits en accessoires van goedkopere merken of kleinere hedendaagse huizen met een ander profiel of uit andere delen van het Gemenebest.

Het doet inderdaad denken aan Michelle Obama. Tegelijk weerspiegelt de kleerkastkeuze van Markle haar verhaal en haar toekomstige leven: haar rol, samen met Harry, die als internationale ambassadeurs in deze tijden van brexit toch grenzen overschrijden, zowel letterlijk als symbolisch. Misschien staat Meghan Markle voor veel meer dan aspiratie, en belichaamt ze veeleer verandering.

100 meest invloedrijke koppels
Het is de reden waarom het Amerikaanse weekblad Time het prinsenkoppel opnam in de lijst van honderd meest invloedrijke mensen van 2018, op gelijke hoogte met Donald Trump. Als we alleen naar Groot-Brittannië kijken, is Markle dit jaar met ruime voorsprong de meest bekeken royalty op YouTube. Exact 94 miljoen wereldwijde views kreeg Markle tot nog toe. Dat zijn er 36 miljoen meer dan de tweede op de lijst: Kate Middleton. O ja, prins Charles moet het stellen met een schamele 7 miljoen.

Volgens topdesigner Altuzarra symboliseert Markle vooral exclusiviteit. Kate Middleton was misschien wel de eerste gewone burger in 450 jaar die met een lid van de koninklijke familie trouwde, maar Markle vertegenwoordigt de 21ste eeuw. Ook wat ras en nationaliteit betreft. ‘Enerzijds is er het sprookje, maar sociologisch bekeken lijkt ze een zeer moderne vrouw’, zegt CEO Jean-Christophe Bédos van de Birks Group. ‘Een vrouw die jonge vrouwen de kans geeft om zich met haar te identificeren als iemand die eigen keuzes maakt. Ze is minder conventioneel dan om het even welke andere potentiële prinses.’

Gescheurde jeans
Al kreeg Markle daarvoor ook al de nodige kritiek. Haar gescheurde jeans ging over de tong, net zoals een te strakke jurk of een te rommelige haardot, en hoe ze toch zo graag een duimring draagt. Maar tegelijk werd het ook allemaal bejubeld. Alsof ze een ander publiek aanspreekt. Kate Middleton draagt de obligate kousen als ze in het openbaar komt, Markle niet. Details vertellen vaak veel. ‘Het oogt allemaal heel echt en authentiek’, zegt Altuzarra. Spijkers met koppen in deze tijden waarin we steeds meer ‘gesponsorde’ beelden van celebs krijgen voorgeschoteld op Instagram of welk sociaal netwerk ook. Al zullen het ook wel die sociale media zijn die ons zaterdag als eerste het verlossende antwoord geven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content