sabato

Modewereld valt voor bejaarde modellen

Drie tachtigjarige modellen in Dolce & Gabbana’s lentecampagne. ©RV

Het tijdperk waarin modellen met pensioen gaan op hun dertigste is voorbij. Van schrijfster Joan Didion (80) tot rockgodin Joni Mitchell (71) en het Amerikaanse mode-icoon Iris Apfel (93): bejaarde modellen zijn dit seizoen hipper dan ooit. Gériatrique, c'est chic.

Joan Didion is de nieuwste muze in modeland. De schrijfster, gehuld in een zwarte pull, met zonnebril en nietsverhullende flash, is de ster van de jongste campagne van het modehuis Céline. Met haar tachtig heeft ze de leeftijd van drie it-girls bij elkaar.

Joan Didion / Celine. ©RV

Maar Didion, behalve cultfiguur ook bestsellerauteur, is niet de enige hippe grijsaard van het moment. Dit seizoen zijn rimpelige sterren alomtegenwoordig in modecampagnes.

Rockgodin Joni Mitchell (71) is het gezicht van Saint Laurents lentecampagne; GAP castte actrice Anjelica Huston (63) voor haar 'Dress Normal'-campagne en cosmeticagigant L'Oréal koos voor de Britse actrice Helen Mirren (69) als ambassadrice. Het merk kondigde onlangs ook aan dat het sixtiesicoon Twiggy - vandaag 65 - het gezicht wordt van een haarproductenlijn. En de drie modellen in Dolce & Gabbana's lentecampagne? Gemiddeld tachtig jaar.

De seniorentrend was de voorbije jaren - denk maar aan de 87-jarige Angela Lansbury op de cover van het vrouwenblad The Gentlewoman in 2012 of de grijze Jacky O'Shaughnessy (toen 62) in weinig verhullende yogakledij voor het modelabel American Apparel - al een tijdje aan het sudderen. Maar in 2015 is oud echt het nieuwe jong en zestigplus hipper dan ooit.

Iris Apfel / & Other Stories. ©RV

Rinkelende kassa
Opmerkelijk voor een business waar de gemiddelde houdbaarheidsdatum van een model al snel op dertig jaar afklokt. Is de modewereld eindelijk tot het besef gekomen dat grijs ook mooi kan zijn? Of, door een minder roze bril: heeft ze eindelijk ingezien dat vrouwen op hun vijftigste niet stoppen met shoppen? Oudere dames leveren de modemerken behalve een dosis cool en buzz ook een rinkelende kassa op. Uit een recent rapport van Bank of America Merrill Lynch blijkt dat die klasse van koopkrachtige dames goed is voor een belangrijk deel van de mode- en beauty-inkomsten. Die 'zilveren economie' is niet alleen een groeiende markt waarop merken en adverteerders zich maar beter kunnen toespitsen. De dames in kwestie zijn het ook vooral beu constant om de oren te worden geslagen met blote billen en over-the-top gefotoshop.

Dat had de New Yorkse trendsetter Ari Seth Cohen al in 2008 begrepen. Voor de fotograaf en 'oudedamesexpert' achter de blog Advanced Style waren zestigplussers altijd al hip. 'Ze zijn het levende bewijs dat stijl beter wordt met de jaren', schrijft hij.

Toen Cohen zes jaar geleden naar New York verhuisde en kiekjes begon te schieten van stijlvolle senioren en die vervolgens op zijn website gooide, was dat gewoon een gekke hobby. Zes jaar en meer dan honderdduizend unieke bezoekers per maand later staat hij in de 'Business of Fashion Top 500' van invloedrijkste mensen in de mode.

Jessica Lange / Marc Jacobs Beauty. ©RV

Op de blog, intussen uitgemond in een boek én langspeeldocumentaire, zingt Cohen de lof van tijdloze stijliconen als Joyce Carpati. De 82-jarige ex-operazangeres en Cosmopolitan-redactrice met grijs Timosjenko-kapsel poseert parmantig met haar Chanel-tas en lange parelketting. Barones Sherry von Korber-Bernstein tuit haar felrood gestipte lippen en pronkt met veren op haar hoed. Enkele zilverharige dames poseren met de meest extravagante zonnebrillen en drie honderdjarigen geven stijl- en levensadvies.

Cohens omaatjes delen intussen handtekeningen uit op straat en zijn de sterren van allerlei modecampagnes, onder meer voor Karen Walker-zonnebrillen, Lanvin en H&M.

Geriatrisch sterretje
De blog bracht ook Cohen zelf deals op. Zo mocht hij in de herfst nog de nieuwe campagne van het hippe modelabel &OtherStories shooten, met stijlicoon Iris - 'Ouder worden is niet voor watjes' - Apfel. Drieënnegentig is ze, én populairder dan ooit. De socialite, interieurontwerpster, modediva en zelfverklaard 'geriatrisch sterretje' is ook het gezicht van de lentecampagne van juwelenontwerper Alexis Bittar.

Intussen krijgt Cohen - bezig aan zijn tweede boek over oudere vrouwen - concurrentie van het Instagramaccount Fashion Grandpas, waar snapshots van stijlvolle zeventigplussers met petten, in chino's en ribfluwelen broeken tot wel duizend likes krijgen. Het 'lof der opa's'-account is een creatie van de Amerikaanse public-relationsvrouw Christina Belchere. Die vraagt zich nu af of de opa's binnenkort ook in de campagnepicture komen. Sí, senior.

Lees verder

Advertentie
Advertentie