sabato

Van boetiek naar brand: twee Belgische winkels zetten de stap

Collectors Club ©rv

Schoenmaker blijf níét bij je leest. Na pakweg tien jaar winkeltje spelen beginnen Graanmarkt 13 en A Suivre allebei hun eigen modemerk. Waarom, in godsnaam? Schoot het bestaande aanbod van duizenden merken nog tekort? En schieten ze zichzelf niet in de voet nu ze hun andere merken beconcurreren?

1. Graanmarkt 13 lanceert jassenmerk Kassl

Een standaardwinkel is Graanmarkt 13 nooit geweest. Na een restaurant, een B&B, een eigen parfum, zelfontwikkelde siropen en unieke zadenmixen lanceert de Antwerpse conceptstore nu ook een eigen kledingmerk: Kassl.

'Dat we met Kassl begonnen zijn, is eigenlijk puur toeval', zegt Ilse Cornelissens, die in 2010 samen met haar man Tim Van Geloven in Antwerpen de conceptstore Graanmarkt 13 opende. 'Het stond niet in onze strategische nota om een jassenlabel te lanceren. Meer nog, het idee komt zelfs niet van ons. Het is allemaal het gevolg van een toevallige ontmoeting in New York van Antwerpenaar Bart Ramakers, die met zijn Amsterdamse modeagentschap Parrot verscheidene merken vertegenwoordigt die ook bij Graanmarkt verkocht worden. Toen hij in december in New York was, kwam hij op straat een vriendin tegen die een oude vissersjas droeg. Bart was meteen zot van het ding, een vintage exemplaar, gekocht in een Amsterdamse tweedehandswinkel.'

'Toen wij Bart een paar weken later zagen, vertelde hij erover en toonde ons wat foto's. Ik had meteen een wowgevoel. Toen hij vroeg of we zin hadden om samen wat van die regenjassen te maken, gingen we meteen van start. We zochten een producent, maakten een samplecollectie en trokken ermee naar de modeweek in Parijs.'

Kassl ©rv

Team Kassl

Cornelissens, Van Geloven en Ramakers zijn niet de enige mensen achter Kassl. Er schuilt een heus collectief achter het merk. 'We willen als één geheel naar buitenkomen zonder iemand naar voren te schuiven. Daarom vernoemden we het merk ook niet naar Graanmarkt 13. In totaal zijn we met negen en iedereen heeft zijn eigen rol. Ontwerp, productie, verkoop, visual identity: er komt zo veel bij kijken. Tim en ik hadden dat nooit alleen gekund', klinkt Cornelissens.

De laatste die het team kwam vergezellen, is de Franse ontwerpster Camille Serra, die 16 jaar creatief directeur was bij het modelabel Joseph, de MM6-lijn van Martin Margiela tekende en nu ontwerpt voor Extreme Cashmere, een merk dat wordt verkocht bij Graanmarkt 13. 'In het team zitten mensen van eind twintig, maar ook van zestig en alles ertussen: die generatiemix is heel verrijkend.'

Wijnrode werkmansjas

De Kassl-jassencollectie is gebaseerd op oude vissersjassen, maar dan in een modieuze versie: van een wijnrood model tot een beige trenchversie die tot aan de enkels reikt. ©rv

Terwijl Cornelissens vertelt, past ze alle jassen die aan het rek hangen: een wijnrode, een beige trenchversie die tot aan haar enkels reikt en een stoere zwarte met een vettige schijn. 'Deze is gemaakt van katoen met een olielaag, die stof komt het dichtst bij het origineel. Oerdegelijk én hij valt prachtig als je hem aantrekt. Dat heeft Bart die bewuste dag in december heel goed gezien', vertelt ze enthousiast. 'Maar het blijft ook een echte werkmansjas met functionele details. Zo zijn de knopen vastgemaakt met een metalen ringetje, zodat ze er nooit kunnen afvallen. En de naden zijn geplakt, zodat ze waterdicht zijn. Dat behielden we allemaal. Net als het stempel binnenin. Elke jas geven we zijn eigen unieke nummer. Maar de echte troef is de snit. Deze jas staat écht iedereen. En hij past bij nagenoeg elke stijl. Echt een heel democratisch ding. Behalve de prijs dan misschien. Die ligt tussen 850 en 1.500 euro.'

Onze jassen zijn echte fashion-items, maar worden gemaakt op een plek waar mode ver weg is: een Duits familiebedrijf dat voor de Nederlandse politie en de Duitse brandweer werkt.

Echte fashion-items dus. Maar ze worden gemaakt op een plek waar mode ver weg is: een oerdegelijk Duits familiebedrijf dat alle kleding vervaardigt voor de Nederlandse politie en de Duitse brandweer. 'Ze zijn gespecialiseerd in outerwear. Hun kwaliteitsniveau is fantastisch. Net als hun pünktlichkeit. Met een Italiaanse partner was het nooit gelukt om de collectie in zo'n korte tijd te realiseren', beseft Cornelissens. De producent is zelfs verantwoordelijk voor de naam. 'Ik moest denken aan de duffelcoat, die is vernoemd naar de zware, ruwe wollen stof die oorspronkelijk in Duffel werd gemaakt. Waarom zouden we onze jas dan ook niet vernoemen naar waar hij gefabriceerd wordt? Naar Kassel dus.'

Bedoeling is dat Camille Serra nieuwe modellen, kleuren en details voor de jas bedenkt. 'We maakten hem al een tikje vrouwelijker, want het origineel was heel oversized', aldus Cornelissens. 'Camille is geknipt voor Kassl. Zo bedacht ze een superlange versie en ook de ceintuur in de vorm van een touw om hem wat vrouwelijker te maken. Nu zijn we bezig om een binnenvoering te maken voor de wintercollectie, er komt een mannenversie met iets langere mouwen en we ontwikkelen onze eigen kleuren. Maar we blijven wel bij de jas. Of toch voorlopig.'

Te koop bij Graanmarkt 13 in Antwerpen, Icon in Brussel, Sketch in Knokke-Heist en James in Nieuwpoort.

2. A Suivre lanceert modemerk Collectors Club

In plaats van een achtste A Suivre-boetiek te openen lanceren de ondernemende zussen Nele en Veerle Van Doorslaer een volwaardige eigen collectie. 'Na tien jaar waren we toe aan een nieuw avontuur.'

Tienduizenden modemerken moeten er op de markt zijn. Dat daarin nog altijd hiaten zitten, is moeilijk te geloven. Toch is het zo. Anders zouden er jaarlijks niet zo veel nieuwe labels beginnen die weer nét iets anders maken. Ook Nele en Veerle Van Doorslaer - de twee zussen achter de A Suivre-boetieks - maakten die denkoefening. 'Wat we zochten, was heel versnipperd. Misschien hadden we het kunnen vinden bij tien verschillende merken, maar niet bij één merk', zegt Veerle. 'Dus besloten we het maar zelf te doen.'

Het DNA van Collectors Club sluit aan bij de stijl van de A Suivre-winkels: sober, vrouwelijk en verfijnd. ©rv

Sinds vorige maand ligt hun merk, dat ze Collectors Club doopten, in de rekken. Tussen de bijna vijftig andere merken van A Suivre, zoals Joseph, Humanoid, Roseanna, Forte Forte, Vanessa Bruno en Etoile Isabel Marant. Collectors Club is een tachtigdelige collectie die je van kop tot teen aankleedt. De kiem ervoor werd drie jaar geleden gelegd. 'We misten in de winkel wat basic knitwear, als aanvulling op de merken. Denk aan een mooie zwarte top om te combineren met een geprinte broek of rok. Dus begonnen we die zelf te produceren in Turkije, onder de naam Consept. Die verkochten zó goed dat we de collectie wilden uitbreiden.'

Toch is de insteek van Consept en Collectors Club totaal anders. De ambitie is veel hoger. Verkochten ze Consept alleen in hun eigen winkels, dan ligt Collectors Club nu al bij meer dan 15 winkels in België en Nederland. Volgend seizoen worden dat er nog een pak meer en komt ook Frankrijk erbij. En het gaat om veel meer stukken. Consept - de naam zegt het al - bestond uit zeven items. De eerste collectie van Collectors Club heeft er al tachtig, en dat groeit in de komende seizoenen naar 110. 'We wilden echt een merk waarmee je een total look kan creëren', legt Nele uit. 'We maakten zelfs schoenen. De komende tijd willen we de accessoires zeker nog uitbreiden.'

Vergeet carte blanche

Toen ze Collectors Club begonnen, wisten de zussen heel goed wat ze wilden. Het DNA moest aansluiten bij de stijl van de A Suivre-winkels: sober, vrouwelijk en verfijnd. Maar ook comfortabel en gericht op actieve vrouwen die na hun werk even de kinderen oppikken om daarna uit te gaan, zónder zich intussen te moeten omkleden. Of, in hun eigen woorden: 'Vrouwen die zich herkennen in sterke tijdloze iconen genre Anaïs Nin, Barbara Bloom, Zaha Hadid, Frida Kahlo en Nina Simone'. Ze hadden zelfs al een thema voor de collectie bedacht - 'déjeuner sur l'herbe' -, een moodboard gemaakt en een lijst opgesteld van items die er zeker in moesten zitten, zoals een basic hemd.

Doordat we zelf in de winkel staan, weten we wat mensen zoeken.

Maar de collectie zelf ontwerpen zagen ze niet zitten. 'We hebben veel ideeën en kunnen best wat kleine schetsen maken. Maar echt een collectie uittekenen is heel technisch. Dat is een stiel', aldus Nele. 'Toen ik vorige zomer op vakantie was met Pieter Mulier (al jarenlang de rechterhand van Raf Simons, nvdr.) en Aline Walther (ontwerpster voor onder meer Pluto on the Moon en Calvin Klein, nvdr.) tipten ze me Virginia Visan.' Een Roemeense ontwerpster, afgestudeerd in Antwerpen, die al werkte voor A.F. Vandevorst, Dries Van Noten en Bruno Pieters' label Honest by. Maar de zussen Van Doorslaer waren niet van plan om haar carte blanche te geven. Hoe happig was ze op dat aanbod? 'Vanaf het eerste moment hadden we een goede klik', zegt Veerle. 'Ze luistert goed naar wat we willen. En voegt daar zelf nog veel andere ideeën en invloeden aan toe. Zo ontwierp ze eigen dessins voor de stoffen. De samenwerking is echt een pingpong.'

De zussen Van Doorslaer laten hun collectie tekenen door Virginia Visan, een Roemeense die eerder werkte voor A.F. Vandevorst, Dries Van Noten en Bruno Pieters' label Honest by. ©rv

 

Jan Hoet junior

Dat ze Virginia Visan vonden, was een schot in de roos, menen de twee zussen. 'Commercie is voor haar ook geen vies woord. Gelukkig, want wij willen vooral een collectie die goed verkoopt. Doordat wij ook zelf in de winkel staan, weten we wat mensen zoeken. Dat vertaalt zich in Collectors Club. Zo zullen sommige modellen seizoen na seizoen opduiken. Omdat we weten dat mensen terugkomen voor het perfecte hemd of de ideale broek. Dat het bestsellers zijn, komt doorgaans door de details. Door achterzakken meer naar binnen te zetten lijkt je poep smaller. En door hemdsknopen op de juiste plek te plaatsen krijg je een mooi openvallend decolleté in plaats van een gapende blouse.'

Nu is Collectors Club een (vrouwelijk) triumviraat. Maar het is de bedoeling er een club van te maken waaraan verschillende creatievelingen hun steentje bijdragen. En er komen ook collabcollecties. De eerste is van Delphine Bekaert en Jan Hoet junior, het duo achter het creatief bureau Iets. 'Die komt begin 2019 en de eerste schetsen zien er veelbelovend uit', teaset Nele.

Collectors Club is nu te koop bij A Suivre in Brussel, Kortrijk, Knokke, Sint-Martens-Latem en Roeselare. En bij een tiental andere Belgische winkels, zoals Ferrer (Nieuwpoort), Obin (Kortrijk) en Edith of Oxford (Mortsel). Kijk voor de adressen op collectorsclub.cc





Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content