sabato

‘Accessoires zijn het enige groeisegment in de mode'

Antwerpse ex-designer van Tom Ford en Roberto Cavalli lanceert tassenlabel ©rv

Bijna tien jaar lang zat Antwerpenaar Donovan Tjon aan de tekentafels van Tom Ford, Roberto Cavalli en Marc Jacobs. Via het crowdfundingplatform Kickstarter lanceerde hij nu zijn eigen tassenlijn: YNGR.

Als modeontwerper Tom Ford je op een sollicitatiegesprek vraagt waar je over tien jaar wil staan, wat moet je dan antwoorden? Designer Donovan Tjon (33), een Sint-Maartenaar die aan de Modeacademie van Antwerpen studeerde en hier sindsdien is blijven plakken, sprak vrijuit en zei: 'Dan wil ik mijn eigen merk hebben.'

De designertassen van YNGR hebben een stoere look. Let op de autogordelachtige kliksluitingen. ©rv

Niet echt strategisch, zou je denken. Wie werft er nu iemand aan die over een paar jaar weer weg wil? Maar Tjon scoorde toen de job. En nu, amper vijf jaar later, heeft hij al zijn eigen merk YNGR van designertassen uit gerecycleerd leder.
De look is urban met stoere details, zoals kloeke autogordelachtige kliksluitingen. Op maat dus van de hedendaagse street-geïnspireerde tendens. Versatile is het codewoord, aldus Tjon.

'Met de rugzak kan je naar je werk én naar een vernissage. We spelen in op de veranderende mobiliteit. Reed iedereen vroeger overal heen met de auto, dan combineren ze nu elektrische deelsteps, de fiets en het openbaar vervoer.'

'Geen toeval dat de vraag naar rugzakken enorm stijgt. Je moet je spullen immers de hele dag dragen. Zelf fietsen we ook overal naartoe. Dan wil je een praktische tas voor elke dag die óók een bijzonder fashion-item is.'

Latexleer

YNGR-oprichters Jan Pirenne en Donovan Tjon. ©rv

Met 'we' bedoelt Donovan Tjon zichzelf en zijn vriend Jan Pirenne (33). De tweede poot van YNGR die vooral instaat voor de organisatorische, logistieke en financiële kant. Het was overigens Pirenne, een architect van opleiding, die het idee opperde om het merk te lanceren via crowdfunding.

'In de modewereld is dat nog niet zo ingeburgerd, maar er zijn veel voordelen. Het is tegelijk een marktonderzoek, je krijgt rechtstreekse feedback van je klanten, je voorkomt overproductie en je hoeft niet alles zelf voor te financieren', vertelt hij in hun minimalistisch ingerichte appartement vlak bij het Antwerpse Stadspark.'

Eind april lanceerden Tjon en Pirenne hun campagne op Kickstarter en zes weken later hadden ze bijna 12.000 euro opgehaald, een pak meer dan de beoogde 8500. De 66 mensen die toen (voor een stevige korting) een tas kochten, hebben die intussen ontvangen. Voor wie YNGR nu pas ontdekt, is er de splinternieuwe webshop. Je vindt er de vier items die ze verkochten op Kickstarter: een rugzak, een schoudertas, een laptophoes en een sleutelhanger.

'Uit ecologische overtuiging gebruiken we uitsluitend gerecycleerd leder', vertelt Tjon. 'Het wordt gemaakt van reststukjes leder, dat wordt vermalen tot fijne vezels en met latex geperst tot een nieuw hoogwaardig materiaal. De ledertextuur die je ziet, wordt er achteraf in gedrukt.'

©rv

Sint-Maarten

Ontwerper Tjon woonde tot zijn 18de op het Caraïbische eiland Sint-Maarten. Daarna trok hij naar de Nederlandse stad Delft om daar architectuur te studeren, maar na anderhalf jaar stopte hij. Na een korte tussenstop bij de prestigieuze kunstschool Parsons in Parijs belandde hij op de Modeacademie in Antwerpen, waar hij in 2010 afstudeerde.

'We gebruiken uitsluitend gerecycleerd leder. De ledertextuur die je ziet, wordt er achteraf in gedrukt.'

'Al tijdens mijn studententijd droomde ik van een eigen merk, maar ik wilde eerst elders ervaring opdoen. Per toeval belandde ik in 2011 bij Roberto Cavalli in Florence. Dat merk staat misschien bekend om zijn al te opvallende prints, maar het was fantastisch om ervoor te werken. Het immense atelier, inclusief zijdeprintfabriek, is een droom voor elke ontwerper.

Toen ik in 2014 de kans kreeg om voor Tom Ford te gaan werken, vertrok ik naar Londen. Ford was de reden dat ik de modesector in wilde. Vooral zijn passage bij Gucci maakte veel indruk op mij. Tom is een fantastisch persoon met veel mensenkennis. Maar toen hij begon te experimenteren met see-now-buy-now-collecties, bleef ik als senior designer op mijn honger zitten. Het duurde me veel te lang voordat ik mijn werk kon tonen.'

'Daarnaast had ik in 2016 zin om naar Parijs te trekken. Daar werkte ik anderhalf jaar voor Marc Jacobs, tot in het najaar van 2018. Ik had intussen veel ervaring opgedaan en ik wilde werk maken van mijn eigen merk.'

Vragen wij ons alleen nog af, waarom begon Tjon een accessoiremerk en geen kledinglijn waarin hij de meeste ervaring heeft? 'Handtassen zijn minder seizoensgebonden en verkopen gemakkelijker online, ook omdat je geen last hebt van maten. Bovendien blijft de accessoiremarkt boomen, als enige segment in de modewereld. Economisch gezien is het dus een slimmere zet.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie