sabato

Belgisch modelabel Les Hommes kleedt nu ook vrouwen

Wat doe je als Belgisch mannenmodekoppel als je hele dagen thuis in Milaan opgesloten zit? Juist: je ontwerpt voor het eerst in 18 jaar ook een vrouwenlijn!

‘We hebben twee jaar gebrainstormd over dit project. In april vorig jaar, toen we amper buiten mochten, hebben we via Zoom een raad van bestuur gehouden met de vraag of we al dan niet zouden doorgaan met deze vrouwencollectie. Maar stilzitten is niets voor ons, dus besloten we: let’s go for it.’

Tien maanden later, presenteerden de twee heren van het Belgische modelabel Les Hommes hun eerste vrouwenlijn. Dat deden ze in Milaan, de stad waar ze het merendeel van de tijd wonen. Een taakverdeling hadden Tom Notte en Bart Vandebosch niet voor die vrouwenlijn. ‘We tekenen onze collecties altijd samen’, zegt Notte. ‘Ik zit links, Bart rechts. Dat zijn onze mooiste momenten. Natuurlijk hebben we af en toe een discussie. Het kan er zelfs hevig aan toe gaan bij ons.’

Bikkembergs

In de 18 jaar dat hun label bestaat, hebben Notte en Vandebosch al een hele weg afgelegd. In hun tweede jaar aan de Antwerpse Modeacademie werden ze een koppel, in het derde jaar hadden ze al plannen om samen te werken. ‘We zijn heel klein begonnen. We trokken met onze camionette vol kleren naar Parijs – onze klantenlijst kregen we van een kameraad die bij Bikkembergs werkte en onze kledingrekken leenden we van een vriend.’

Voor zijn eerste vrouwencollectie koos Les Hommes voor rijkelijke stoffen en scherpe architecturale lijnen, gecombineerd met een minimale look. ©Les Hommes

Vandaag heeft Les Hommes wereldwijd verkooppunten, tot in China. En komt er dus, naast de mannencollectie, voor het eerst ook een vrouwenlijn: ‘Les Hommes – Femme’. ‘Dat wordt een najaarscollectie, iets wat ons makkelijk afgaat: Les Hommes staat voor structuur en architecturale vormen, twee kenmerken die zich beter lenen voor de winter dan voor de zomer. De collectie werd in mei en juni aan de boetieks geleverd.’

Het getuigt van durf om net nu een volledig nieuw publiek aan te boren – de meeste consumenten durven nauwelijks het huis uit. ‘Het is inderdaad niet het gemakkelijkste moment, maar we hebben een trouw cliënteel van modewinkels’, zegt Notte. ‘Er was voldoende interesse, dus durfden we het aan.’

Cate Blanchett

Wie is nu die typische Les Hommes-vrouw? Eentje vol zelfvertrouwen, zo blijkt. Een vrouw van de wereld die houdt van reizen en trots is op haar vormen. ‘Ze vult de ruimte zonder al te zeer aanwezig te zijn, maar schittert wel. Daarom kozen we voor rijkelijke stoffen en scherpe architecturale lijnen, gecombineerd met een minimale look.’ Het vertrekpunt? Perfect gesneden tailoring die gemixt wordt met partywear en cocktailjurken. Bestaande vrouwen hadden ze niet in gedachten, maar als ze er toch een naam op moeten kleven, gaan ze voor het gesofisticeerde van actrice Cate Blanchett.

Opmerkelijk: de hele collectie komt in één kleur. Zwart. Omdat dat hun handelsmerk is, maar ook omdat elke vrouw er volgens hen prachtig uitziet in die tint. ‘Af en toe willen we wat kleur in de collectie steken, maar in the end wandelen onze klanten toch altijd naar buiten met zwarte stuks.’

Van den Brande

Les Hommes is geen onderdeel van een internationaal concern: het is de Belgische familie Van den Brande die via haar investeringsmaatschappij Palmyra Brands mede-eigenaar is van het merk. Is dat een voordeel of een nadeel? ‘De beide, allicht. Door geen deel uit te maken van een internationaal concern hebben we de vrijheid om ons ding te doen. Tegelijk gaat het daardoor soms wat minder snel. Maar we voelen ons er comfortabel bij.’

Opmerkelijk: de hele collectie komt in één kleur. Zwart. ‘In the end wandelen onze klanten toch altijd naar buiten met zwarte stuks.’ ©Les Hommes

Behalve de nieuwe vrouwencollectie lanceert het duo straks ook een zonnebrillenlijn en een parfum voor mannen, een schoenencollectie voor dames én een kledinglijn voor jongetjes. Intussen zijn ze ook privé nog partners. ‘Bij ons loopt echt alles door elkaar, maar dat is niet erg. Ons werk is ons leven. Al hebben we er soms wel genoeg van. Dan maken we een lange wandeling en praten we over heel andere dingen. Over bomen of zo.’

En waar zien ze zichzelf over een jaar of tien?

‘Dan willen we in Europa en Azië een eigen netwerk van boetieks hebben,
met mannen-, vrouwen- en kindermode, eyewear én parfum. Geloof ons, we zijn het nog lang niet beu.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie