sabato

Binnenkijken in '101', het nieuwe optrekje van modeontwerper Tom Ford

©Nikolas Koenig / OTTO

Modedesigner Tom Ford verzeilde op 18-jarige leeftijd per toeval in het huis van de Amerikaanse sterdesigner Halston. ‘Het was een van de meest inspirerende huizen die ik ooit bezocht’, vertelde Ford. Intussen is hij de nieuwe eigenaar van de ‘101’. Een huis vol celebrity's, decadente feesten en modegeschiedenis.

Er zijn maar een paar plekken ter wereld waar een nummer volstaat als navigatie. Straatnaam, wijk of stad zijn niet nodig: de hype overstijgt het adres. ‘Studio 54’ was er zo een. En ‘101’ ook. Beide liggen in New York City. En hun geschiedenissen overlappen nog ook. 

©Engel & Völkers, New York

Met zijn incognito compositie van staal en donker glas wandel je zo voorbij ‘101 East 63rd Street’, kortweg ‘101’. Typisch Paul Rudolph trouwens, zo’n Mondriaan-achtige gevel. De Amerikaanse modernistische architect ontwierp het huis in East Manhattan in 1966 voor de vastgoedondernemer Alexander Hirsch, die zo’n moderne constructie aandurfde tussen typische brownstones.

Na Philip Johnsons ‘Rockefeller Guest House’ uit 1952 is de ‘101’ misschien wel de belangrijkste moderne rijwoning van New York. Niet slecht voor de eerste grote opdracht van de architect in de Big Apple. Toen modeontwerper Halston het stuk architectuurgeschiedenis in 1974 kocht, zou het pand ook modegeschiedenis schrijven.

Anjelica Huston was een van de vele A-listers die door Halston, de allereerste Amerikaanse superstarmodedesigner, werd gekleed. ©Berry Berenson Perkins

Jackie Kennedy

Halston (1932-1990) was de allereerste Amerikaanse ‘superstarmodedesigner’, met alle excessen, successen en ‘tristessen’ van dien. In zijn huis kwam vanaf de jaren 70 tot in 1990 - het jaar van zijn aidsdood - de ‘who’s who’ van de New Yorkse mode- en kunstscene over de vloer.

Halston ©Dustin Pittman

In zijn boek ‘Exposure’ schrijft Andy Warhol dat de woning een notoire afspreekplek was om samen naar Studio 54 te trekken. ‘Op den duur werd Halstons huis zélf de hipste disco van de stad. Zijn vrienden konden doen wat ze wilden in de discrete ‘101’. De enige indringer was Andy Warhol met zijn alomtegenwoordige Olympus-camera’, aldus Halstons nichtje Lesley Frowick in haar boek over zijn leven.

Wat er zich binnen de muren van de ‘101’ afspeelde, zie je in de documentaire ‘Halston’, nu on demand te zien via iTunes. Ze is gemaakt door de Franse regisseur Frédéric Tcheng, die zijn modestrepen verdiende met ‘Dior & I’, ‘Valentino: The Last Emperor’ en ‘Diana Vreeland: The Eye has to Travel’. Tcheng baseerde zich op het boek ‘Halston: Inventing American Fashion’ van Frowick.

De documentaire begint bij Halstons jeugdjaren, toen hij in 1957 als hoedenmaker naar New York kwam en zich snel liet opmerken door samenwerkingen met celebrity’s. Zijn doorbraak kwam er op de inauguratie van de Amerikaanse president John F. Kennedy in 1961, waarop Jackie Kennedy een hoed van hem droeg. Halstons debuutmodecollectie vijf jaar later, die ergens tussen couture en prêt-à-porter zweefde, werd meteen opgepikt door de luxewarenhuisketen Bergdorf Goodman.

Halston breidde zijn merk niet alleen uit met parfums, accessoires, reiskoffers en zelfs tapijten. Door gerichte samenwerkingen met sterren en artiesten groeide hij in het discotijdperk uit tot dé it-ontwerper waarin of waarmee je gezien wou worden.

©Engel & Völkers, New York

Coke

De ontwerper, die zich graag omringde met modellen die hij ‘The Halstonettes’ noemde, liet het breed hangen, Alleen al aan orchideeën voor zijn kantoor spendeerde hij jaarlijks 150.000 dollar. In zijn meest decadente periode snoof Halston naar verluidt 1000 dollar coke per week. Vooral toen Studio 45 in april 1977 opende, uitgerekend drie dagen na zijn 45ste verjaardag, brak een periode van feesten, drugsverslaving en uiteindelijk neergang aan.

Halstons woning was destijds een notoire afspreekplek om naar Studio 54 te gaan. Op den duur werd het huis zelf de hipste disco van de stad.

In 1982 maakte hij de fout van zijn leven: hij ging in zee met de warenhuisketen J.C. Penny, die van Halston alleen nog een low-endkledinglijn wou maken. De ontwerper verkocht zijn merknaam, ‘om iedereen in Amerika te kunnen kleden’. In 1984 probeerde Halston zijn merknaam nog terug te kopen, tevergeefs. Het label werd daarna een paar keer gereanimeerd, onder meer door de loshandige filmproducer Harvey Weinstein, maar het grote succes werd nooit geëvenaard.

Tom Ford

Andy Warhol was niet alleen een graag geziene gast in het huis van Halston. Op de bovenverdieping had Halston ook een grote collectie Warhol-kunst hangen. ©Engel & Völkers, New York

Paul Rudolphs pand verging het beter. Halston hield de architectuur in ere. ‘Hij deed alleen wat cosmetische ingrepen, paste het kleurenschema aan naar grijs, haalde de zwevende bibliotheek weg en installeerde een wintertuin’, aldus Dan Webre van de Paul Rudolph Foundation. ‘In een van de historische opnames in de documentaire zie je zelfs Halstons collectie Warhols op de bovenverdieping hangen.’

Na Halstons dood kochten Gunter Sachs en Fiat-erfgenaam Gianni Agnelli het huis, die het gebruikten als hun gezamenlijke pied-à-terre voor jetsetfeestjes, fotoshoots en veroveringen. Sachs, de Duits-Zwitserse playboy, fotograaf, Opel-erfgenaam én partner van Brigitte Bardot, werd nadien alleen eigenaar tot aan zijn zelfmoord in 2011.

©Engel & Völkers, New York

Daarna stond het pand maar liefst acht jaar te koop, tot Tom Ford begin dit jaar toesloeg. De modeontwerper was er in 1979 of 1980 één keer binnen geweest, verklapte hij in een interview toen hij verkozen werd tot voorzitter van de Council of Fashion Designers of America. ‘Ik was geen vriend van Halston. We pikten er iemand op vóór we naar Studio 54 gingen. Ik was achttien, denk ik. Het was een van de meest inspirerende huizen en interieurs die ik ooit bezocht.’

©Ezra Stoller / Esto

Met zijn liefde voor architectuur - hij heeft een ranch van de Japanse architect Tadao Ando - zijn sexy looks én zijn ontmoeting met Halston in het huis lijkt Ford de ideale adoptievader voor de ‘101’. ‘Ik wil de woning weer in de staat brengen waarin ik ze gezien heb. Wat grijze tapijten en meubilair aanbrengen: meer moet ik niet doen.’ Hopelijk loopt het met hem beter af dan met zijn illustere voorgangers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie