sabato

Duurzaam ontwerpster Gabriela Hearst wordt creatief directeur van Chloé

Met Gabriela Hearst als nieuwe creatief directeur kiest modehuis Chloé radicaal voor 'honest luxury'. ©Oliver Mint

Met Gabriela Hearst haalt modehuis Chloé een van de meest ecobewuste ontwerpers ter wereld in huis. Haar tijdloze en duurzame kleding is zowel bij first lady's als bij celebrity's razend populair.

Gabriela Hearst werd maandag aangesteld als nieuwe creatief directeur van het Franse modehuis Chloé. Ze volgt de Uruguayaanse ontwerpster Natacha Ramsay-Levi op, wier vertrek vier dagen geleden werd gecommuniceerd.

Hearst richtte eerder al een T-shirtmerk op, maar vergaarde internationale bekendheid met het label dat haar eigen naam draagt. Dat richtte ze in 2015 in New York op. Het merk werd in vijf jaar synoniem voor tijdloze vrouwenmode, maar leverde vooral het bewijs dat high-end luxe en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.

In het verleden bleek Chloé al meermaals een opstapje voor designers die later wereldberoemd zouden worden.

Want meer nog dan voor haar tijdloze, vrouwelijke collecties en bestsellerhandtassen kent de modewereld de 44-jarige ontwerpster als iemand die hamert op eerlijke en ecologische mode. Ze ontwikkelt zero-wasteboetieks en haar jongste show in Parijs was koolstofneutraal.

In die zin is Hearsts aanstelling een logisch vervolg op wat Chloé-CEO Riccardo Bellini vorige maand zei in een interview met de modenieuwswebsite WWD. Hij gaf aan dat het Franse luxehuis het certificaat B Corporation ambieert, een private erkenning voor de sociale en duurzame inspanningen van commerciële bedrijven.

Gabriela Hearst wordt algemeen gezien als de primus van de ecomodeklas.

‘Waar een merk voor staat, zijn normen en waarden, wordt even relevant als de producten en de esthetiek’, aldus de CEO. Chloé is deel van Richemont. Het Zwitserse luxeconglomeraat boven onder andere Cartier, Alaïa en Piaget werd in 1988 opgericht. Na LVMH en Estée Lauder Companies is het het grootste luxeconglomeraat ter wereld .

Zowel Melania Trump als Jill 'vrouw van' Biden behoren tot de fanbasis van Gabriela Hearst. ©Nicholas Calcott

Chloé, dat in 1952 werd opgericht door de Egyptisch-Franse ontwerpster Gaby Aghion, bleek in het verleden al meermaals een opstapje voor designers die later wereldberoemd zouden worden.

Hearst volgt bij het romantische vrouwenkledingmerk niet de minsten op. Karl Lagerfeld alvorens hij synoniem voor Chanel werd, Stella McCartney voordat ze haar eigen merk oprichtte en Phoebe Philo, die het uitzicht van moderne vrouwenmode vervolgens zou veranderen bij Céline: hun carrières kregen allemaal een boost na hun aanstelling bij Chloé.

En Hearst is nu al bekend tot in het Amerikaanse Witte Huis. De voormalige presidentsvrouw Michelle Obama en haar toekomstige collega Jill Biden zijn fan. Ondanks haar uitgesproken voorkeur voor de Democratische partij hangen haar ontwerpen ook in de kast van Melania Trump, first Lady voor nog heel even.

President elect Joe Biden heet een politieke bruggenbouwer te zijn. Dat Hearst met mode hetzelfde doet, herontdek je in dit artikel dat naar aanleiding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Sabato verscheen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie