sabato

Lil Miquela, Shudu en Daisy: de opkomst van de digitale cyberbabes

©rv

Ze hebben gigantisch veel volgers op Instagram en zien er op elke post perfect uit in hun dure designeroutfits. Maak kennis met de nieuwe generatie influencers.

©rv

Fashionista's die u nooit zult tegenkomen op defilés, om de simpele reden dat ze niet bestaan. De nieuwe lichting modebewuste vrouwen is immers niet uit DNA, maar uit bits en pixels opgetrokken. U leest het goed: Instagramfenomenen als Lil Miquela of Shudu lijken dan wel levensecht, ze zijn even reëel als een eenhoorn of E.T.

Toch valt de modewereld en masse voor hen. Neem nu Lil Miquela. Negentien is ze - of dat willen haar makers ons toch doen geloven - en ondanks haar prille leeftijd is ze goed voor 1,5 miljoen Instagramvolgers. Ze draagt gedigitaliseerde outfits van Alexander Wang, Proenza Schouler en Balmain.

Vorig jaar vroeg Prada haar of ze diens winterdefilé wilde promoten - op Instagram droeg ze dezelfde mantel als topmodel Gigi Hadid. Oh ja, ze deed ook al shoots voor V Magazine en Vogue.

Te gek voor woorden? Niet als u weet dat er achter het digitale meisje een geoliede marketingmachine schuilt. Zo heeft ze een rist singles uitgebracht - 'Hate Me' was goed voor 3,5 miljoen hits op Spotify - en is er de onvermijdelijke en meer dan echte merchandising.

Achter Lil Miquela gaat Brud schuil, een start-up in artificiële intelligentie uit Los Angeles. Het bedrijfje gebruikt haar om zijn kunnen te illustreren, waarna het 6 miljoen dollar mocht ophalen bij investeerders in Silicon Valley. Faut le faire.

In navolging van Lil Miquela kwam Shudu, een zwart en eveneens volkomen digitaal topmodel. Het geesteskind van de Britse fotograaf Cameron-James Wilson ziet er zo levensecht uit dat haar volgers aanvankelijk niet door hadden dat Shudu alleen in virtual reality bestaat. Haar instantsucces inspireerde hem intussen tot de creatie van Brenn, een plussize model met Afrikaanse roots.

En de trend wordt, uiteraard, ook commercieel nagevolgd: zo heeft de internetshop Yoox een zekere Daisy, een avatar die je kan customizen en waarop je outfits die je wilt aanschaffen kunt uitproberen.

En wat te denken van het modehuis Balmain, dat de collectie van vorig seizoen op een rist avatars liet showen? Wij vermoeden dat deze digitale fashionista's in tijden van Photoshop en Instagramfilters de ultieme uiting zijn van onze hang naar perfectie. Stof tot nadenken, zeg maar.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie