sabato

Moederdag: 12 originele cadeaus van vrouwelijke designers

Set van koperen cocktailprikkers, Aerin

Sabato selecteerde twaalf esthetisch verantwoorde geschenken, stuk voor stuk het geesteskind van vrouwelijke ontwerpers. Want reminder, Moederdag komt eraan.

Windows of Bo Bardi van Destroyers/Builders

Windows of Bo Bardi van Destroyers/Builders

Groots maar zacht. Dat die twee perfect kunnen samenvloeien, ontwaar je in de wereld van Linde Freya Tangelder. Daarvoor is ze niet bang om concepten te vernietigen en weer op te bouwen in haar designstudio’s in Antwerpen en Brussel. Haar ‘Windows of Bo Bardi’ zijn gebaseerd op het brutalistische SESC Pompéia-gebouw van de Braziliaans-Italiaanse architecte (en straffe madam) Lina Bo Bardi. Uit de vormentaal van de ramen in São Paulo kwamen golvende ‘statement pieces’ voor in huis voort. Vanaf 1168 euro, www.destroyersbuilders.com.

Eau des Merveilles van Hermès

Eau des Merveilles van Hermès

Hoewel het vooral vrouwen zijn die dit product dragen, was het een exclusief mannenclubje dat de plak zwaaide over de creatie van ons meest mysterieuze luxeproduct. Tot Christine Nagel zich een weg naar de top baande. Of het deze zomer veelal bij dromen van de zee zal blijven, is nog niet duidelijk, maar als architect van het onzichtbare is Nagels nieuwste creatie voor een van ‘s werelds bekendste Franse luxehuizen alvast een welriekend zoethoudertje van jeneverbessen, patchoeli en de frisse geur van strandkeien. vanaf 63 euro voor 30 ml, www.hermes.com.

'Love Handles' van Anissa Kermiche

‘Love Handles’ van Anissa Kermiche

Onthoud haar naam! Hoewel deze Frans-Algerijnse ontwerpster in eerste instantie juwelen maakt, zijn het vooral de wulpse interieurobjecten die de Instagram-hit van het seizoen zijn. In minder dan een jaar tijd gingen er meer dan duizend van haar vrouwelijke, kleurrijke en sensuele objecten de deur uit bij de onlineluxeretailer Matches Fashion. Net zoals Matisse vindt ook deze ontwerpster dat curves een piëdestal verdienen: ‘De media overstelpen ons vaak met verdraaide beelden van vrouwenlichamen. Ik vind het natuurlijke altijd mooier.’ 377 euro, www.anissakermiche.com.

Ring en oorbellen van Laurence Delvallez

Ring en oorbellen van Laurence Delvallez

Oorringen om een entree mee te maken zijn haar handelsmerk. Deze ontwerpster uit Waregem maakt juwelen die zowel groot als licht zijn, zowel opvallend van model als zacht qua vorm en afwerking. Voor de ontwerpster is dat ‘de ultieme vrouwelijke identiteit: natuurlijk, elegant en warm’. Alsof ze in een glazen bol keek, doopte ze haar recentste collectie ‘Serenity’. 39 en 139 euro, www.laurencedelvallez.be

Limited-editionprint van Marylène Madou

Limited-editionprint van Marylène Madou

De prints van deze Belgische textielontwerpster zijn als kunstwerkjes. Letterlijk, want elke sjaal met zijn gedetailleerde romantische en ludieke prints (een teckelhond tussen bloemetjes, iemand?) is een kunstwerk op zich. Omdat het zonde zou zijn om je sjaal in te kaderen, gaat de ontwerpster annex schilder terug naar de basis. Voor de derde verjaardag van haar eigennamige merk ontwierp de Limburgse eindelijk een reeks op papier om in huis te etaleren. 60 euro, www.marylenemadou.com.

Bijzettafel 'Soap' van Sabine Marcelis bij Etage Projects

Bijzettafel ‘Soap’ van Sabine Marcelis bij Etage Projects

Het was een tikkeltje goedkoop toen deze Nederlands-Nieuw-Zeelandse designer er haar handelsmerk van maakte. Resin, een glimmend harsen goedje, was vooral iets voor showstands op lelijke industriële beurzen. Haar kon het worst wezen, en terecht. Vanuit Rotterdam bracht ze met haar cocktailkleurige meubels en verlichting kleur in het internationale designcircuit, dat zo onder de indruk was dat de meubelontwerpster het nieuwe decennium inging als ‘Wallpaper designer van het jaar’. Prijs op aanvraag, www.etageprojects.com

Peekaboo 'Iconic Mini' van Fendi

Peekaboo ‘Iconic Mini’ van Fendi

Een van de vele vragen die werden gesteld toen Karl Lagerfeld vorig jaar overleed: hoe zou dat andere merk dat hij ontwierp na zijn heengaan gedijen? Vandaag vragen we ons af waarom zijn opvolgster, Silvia - wier achternaam een van ‘s werelds bekendste Italiaanse luxelogo’s is - het heft niet eerder in handen nam. In amper twee seizoenen veranderde de mater familias het luxehuis naar een vrouwelijke, maar tezelfdertijd allesbehalve klassieke toekomst vol zachte kleuren, dito vormen en nu al iconische bloemenprints. 2600 euro, www.fendi.com

Servies van La Double J

Servies La Double J van J.J. Martin

Als minimalisme en monochrome kleurvlakken je gestolen kunnen worden, vind je in de Amerikaanse J.J. Martin een partner in crime. Toen deze Amerikaanse ex-lifestylejournaliste vintage Italiaanse stoffen op het spoor kwam, zette ze er een nieuw leven mee op. Ze begon met wapperende jurken in vrolijke prints, maar algauw leidde Martins universum tot een volledige levensstijl. Zo vind je bij haar seizoensprints zoals ‘Goddesses’ - geïnspireerd op het Penguin-boekje ‘Great Goddesses’, over vrouwelijke mythologie - op kleren, lakens, kussens en zelfs servies. Prijs op aanvraag, www.ladoublej.com

Armband/ringen van DHEYGERE

Armband/ringen van DHEYGERE, het label van Stephanie D’heygere

Deze jonge Belgische in Parijs maakte juwelen voor grote modehuizen als Maison Margiela, Jacquemus en A.P.C. en ging met haar eigen merk haar eigen wilde richting uit. Daar is niets wat het lijkt en transformeren klassieke ringen in opvallende armbanden of bizarre oorbellen. Belgisch absurdisme om trots op te zijn. 420 euro, dheygere.com

‘Rosalia’-ring van Fabienne Kriwin

‘Rosalia’-ring van Fabienne Kriwin

Amethist, aquamarijn, onyx, kwarts... deze Brusselse heeft geen hart van, maar een hart voor steen. Waarin ze daarin verschilt van andere juweelontwerpers? In plaats van edelstenen in het opvallende middelpunt te zetten, zoals de typische pavé-steen op een verlovingsring, creëert ze liever subtiele luxe die eerder aansluit bij de esthetiek van vrouwelijke klanten dan van mannelijke kopers. 2574 euro,www.fabiennekriwin.com

Oorclip met Swarovski-stenen van Fenty

Oorclip met Swarovski-stenen, Fenty

Een onschuldig hitje als tiener, vervolgens media-aandacht door slechte liefjes (partnergeweld) en slechte gewoontes (cannabis toen dat nauwelijks legaal was) begon Rihanna als het dertiende popsterretje in een dozijn. Intussen duwden haar getatoeëerde handen zelfs Beyoncé van de troon, in omzet en invloed. Want meer nog dan de muzikale beats bepaalt ze vandaag het ritme van de mode met haar eigen, door LVMH gesteunde kledinglijn waarvan de accessoires er ook mogen wezen. 250 euro, www.fenty.com

Set van koperen cocktailprikkers van Aerin

Set van koperen cocktailprikkers, Aerin

Grootmoeder Estée Lauder wou je huid doen stralen, deze telg uit de bekende Amerikaanse cosmeticafamilie wil eenzelfde subtiele facelift voor je interieur. Daardoor is ze, naast visueel verantwoordelijke van Estée Lauder, ook bekend om haar high-end luxelijn voor in huis. ‘Om het leven mooier te maken’ ontwerpt kleindochter Lauder zelfs de kleinste details: een filosofie die we in tijden van thuisaperitief alleen maar kunnen toejuichen. 305 euro, www.matchesfashion.com

Lees verder

Advertentie
Advertentie