sabato

Patisserie bij Prada of risotto bij Gucci: modehuizen worden culinair

Mode op het menu: Pasticceria bij Prada

Breaking news: er wordt dan tóch gegeten in de modewereld. Meer nog: eten wordt door heel wat luxelabels ingezet als extra motivatie om een boetiek binnen te wandelen. Onze favorieten voor foodies én fashionlovers.

Pasta bij Jacquemus

Jacquemus

De Franse modeontwerper Simon Porte Jacquemus heeft de smaak van het ondernemen te pakken. Letterlijk. Nadat hij een jaar geleden Café Citron opende in de Galeries Lafayette, volgde in september vorig jaar al een tweede zaak in hetzelfde luxewarenhuis: restaurant Oursin.

Net als in Café Citron laat Jacquemus de culinaire leiding over aan de uitbaters van Caviar Kaspia in Parijs. Oursin is een mediterraan restaurant, dus tovert chef Erica Archambault vooral pastagerechten, salades en zeevruchten op tafel. Voor het interieur liet de modeontwerper zich leiden door de typische witte huisjes langs de kust van de Middellandse Zee.

In die spirit voorzag hij in rotan stoeltjes, veel planten en witgekalkte muren met nissen waarin handgemaakte keramiek prijkt. Oursin, op de tweede verdieping van de Galeries Lafayette, Parijs.

Osteria Gucci

Gucci gelooft niet in half werk. Als het een restaurant opent, doet het dat met de beste chef van de wereld. En dat was zowel in 2016 als in 2018 chef Massimo Bottura van Osteria Francescana in Modena. En intussen dus ook van ‘Gucci Osteria da Massimo Bottura’ in Firenze. Bottura is namelijk een jeugdvriend van Marco Bizzarri, de CEO van Gucci.

Op het menu staan klassiekers zoals tortellini gevuld met parmezaanse kaas, een risotto met champignons en cacio e pepe. Maar Bottura strijkt net als het modemerk ook al eens graag tegen de haren, met een luxeversie van de hotdog, een hamburger en een dessert met pina colada. Gucci Osteria da Massimo Bottura, Firenze.

Osteria Gucci

Apero bij Vuitton

Met de pasticceria Cova heeft Louis Vuitton al een succesvol foodiemerk in de portefeuille: Cova heeft niet alleen vestigingen in Milaan en Monte Carlo, maar ook in Dubai, Hongkong, Shanghai, Japan en China. Los daarvan heeft het luxemerk niet de gewoonte om restaurants te openen bij zijn boetieks.

Maar als je in Osaka dan toch een pand laat ontwerpen door de Japanse huisarchitect Jun Aoki (die ook de boetieks in New York en Tokio onder handen nam), is het een kleine moeite om op de bovenste verdieping ervan ook een eetgelegenheid te voorzien. Of twee: Le Cafe V en Sugalabo V. Het tweede kan je via een soort geheime gang vanuit het eerste bereiken.

Beide horecazaken staan onder de culinaire leiding van chef Yosuke Suga, de voormalige rechterhand van de Franse meester-chef Joël Robuchon. Suga kwam onlangs nog in het nieuws omdat hij op nummer één prijkt van de prestigieuze Franse lijst ‘La Liste’, en dat zónder Michelinster. Het levende bewijs dat smaken verschillen. Louis Vuitton Maison Osaka Midosuji, Osaka.

Louis Vuitton

Koffie bij Arket

Arket

Het New Nordic Food Manifesto is een document dat in 2004 vastlegde wat de belangrijkste waarden van de Scandinavische gastronomie zijn. Versheid bijvoorbeeld, eenvoud, respect voor de seizoenen… Het manifest vormde de basis van het Arket Café, een vast onderdeel van het Arket-concept binnen de H&M-groep.

Al die theorie valt volledig in het niets bij het proeven van Arkets legendarische ‘cinnamon bun’: een kaneelkoek die sinds de Arket-lancering in 2017 een iconische status wist te verwerven onder het modeminnende publiek.

Voor wie niet bang is van een caloriebom, maar wel van een dierlijke vetbom lanceerde Arket enkele maanden geleden een veganistische versie van dit bolletje puur geluk. Arket,  Brussel, Antwerpen en op verscheidene locaties in Europa. 

Pasticceria Prada

Je bent pas een echte Italiaan wanneer je in Milaan de dag begint met een cappuccino bij Marchesi. Het liefst terwijl je rechtstaat, en met een klein huisgemaakt koekje erbij. Marchesi is al sinds 1824 een fenomeen in de stad, niet het minst omdat hier de beste panettone wordt gemaakt, een luchtige cake met gekonfijt fruit.

Eigenaar van Marchesi is de luxegroep Prada, die eerst zijn zinnen had gezet op de pasticceria Cova in de Via Montenapoleone, het modehart van Milaan. Maar concurrent LVMH was de Prada-familie te snel af. Dus kocht die laatste het merk Marchesi. En in 2014 openden ze een filiaal, recht tegenover de Cova… Na de handtassenoorlog zaten de luxegroepen dus ook volop in een taartenoorlog verwikkeld.

Vier jaar later volgde ook een Marchesi-filiaal in Londen. Qua look & feel mogen dat dan wel dezelfde zaken zijn, er is een belangrijk verschil: in Milaan kost een kop koffie zo’n 1,30 euro als je die rechtstaand drinkt. In Londen betaal je bijna 7 euro. Marchesi 1824,  Milaan en Londen.

Marchesi by Prada

Casa Armani

Als het op modemerken aankomt die zich op de horeca smijten, dan is Armani zonder twijfel de pionier. In 1998 al opende het Italiaanse modelabel een eerste restaurant in Parijs. Intussen zijn er wereldwijd meer dan twintig Armani-restaurants, veel daarvan in Dubai en Milaan. Een van die Milanese restaurants en de vestiging in Parijs werden zelfs al bekroond met een Michelinster.

De Armani-restaurants zijn niet alleen goede reclame voor de diverse modelabels van Armani, maar vooral ook voor Armani/Casa, het interieurlabel dat in 2004 werd opgericht en dat toevallig veel restaurantwaardige tafels en stoelen in de collectie heeft zitten. Alle locaties op www.armani.com/restaurant

Ristorante Armani

Michelinsterren voor Chanel

Wanneer we stellen dat er te veel beige is in de wereld, dan hebben we het voor alle duidelijkheid niet over het gelijknamige restaurant van Chanel in Tokio. Twee Michelinsterren heeft het al, en dat is niet verwonderlijk als je in acht neemt dat de keuken wordt geleid door de legendarische chef Alain Ducasse.

Op het menu: de betere Franse keuken, maar dan met lokale ingrediënten. In het interieur: heel veel beige, of wat had u gedacht? Het is een referentie aan een van de lijfspreuken van mevrouw Chanel: ‘Eenvoud is de essentie van elegantie.’ Beige, Tokio.

Chanel

Breakfast at Tiffany’s

Breakfast at Tiffany's

Hoewel Audrey Hepburn haar ‘Breakfast at Tiffany’s’ op de stoep beleefde met een kartonnen kop koffie in de ene hand en een croissant in de andere, presenteert het luxewarenhuis Harrods in Londen het concept nu in een iets comfortabeler versie: op de gelijkvloerse verdieping richt Harrods immers ‘The Tiffany Blue Box Cafe’ in, waar gasten op Tiffany-porselein kunnen ontbijten, genieten van een afternoontea of zelfs kunnen dineren.

Het is de eerste Blue Box in Europa, na vestigingen in New York (momenteel dicht voor renovatie), Shanghai en Hongkong. Naar verluidt is zo’n Tiffany & Co.-café een geliefde plek voor koppels om zich te verloven. Tja, je zit dan toch al tussen de ringen. Wees dus alert, als uw partner binnenkort een tripje naar Londen plant. The Tiffany Blue Box Cafe, bij Harrods Londen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie