sabato

Prins Charles en de mode: 'Qua stijl ben ik een stilgevallen klok'

Tijdloosheid en duurzaamheid staan centraal in de kledingcollectie van Prins Charles. ©Nadav Kander / Trunk Archive

Niet Kate Middleton of Meghan Markle, maar wel Prins Charles lanceert als eerste lid van de Britse koninklijke familie een kledingcollectie. Zijn adagium? Tijdloosheid, duurzaamheid en vakmanschap.

‘Wil je luxekleding leren maken op een verafgelegen plek in Schotland?’, luidde de mysterieuze vraag in een jobadvertentie. Die plek bleek het stadje Cummock in het Schotse graafschap Ayrshire, een voormalige mijnstreek die kampt met torenhoge werkloosheidscijfers.

Even buiten Cummock ligt het Dumfries House. Het palladiaanse landhuis, omgeven door 800 hectare groen en in de 18de eeuw eigenhandig ingericht door de Londense meubelmaker Thomas Chippendale – bekend van de gelijknamige stijl – is sinds 2007 eigendom van de Britse kroonprins Charles. Hij gaf het Dumfries House de voorbije jaren niet alleen een make-over.

Prins Charles vormde het ook om tot een opleidingscentrum waar jongeren leren metselen, zeldzame dierenrassen fokken, moestuinieren en koken. En waar ze sinds vorig jaar ook een cursus ‘Modern Artisan’ kunnen volgen.

Ik ben een believer in de ‘buy once, buy well’-filosofie.
Prins Charles

‘Modern Artisan’ is ook de naam van de zopas gelanceerde luxekledinglijn van de Prince of Wales, in samenwerking met de luxe-e-tailer Yoox Net-a-Porter. Een 18 stuks tellende collectie voor mannen en vrouwen met – noblesse oblige – de nodige geloofsbrieven op het vlak van ecologie en duurzaamheid.

Zo komt de biologische zijde bijvoorbeeld van aan het Comomeer. Het kasjmier is vervaardigd door de Schotse wolfabrikant Johnstons of Elgin, en de knopen zijn naar verluidt gemaakt van hoorn van vee dat door ouderdom is gestorven.

Tijdloos vakmanschap

Toegegeven, bij de combinatie ‘mode’ en ‘het Britse koningshuis’ denk je eerder aan Meghan Markle. Of aan Kate Middleton. Maar prins Charles? Oké, de Britse kroonprins houdt wel van tartanruiten of breiwerk, vooral als Alexander McQueen of Dolce & Gabbana ermee gemoeid zijn. En zijn naam verscheen de voorbije jaren weleens op een ‘best dressed’-lijst.

'Ik wil de jongere generaties duidelijk maken dat duurzaamheid van het grootste belang is'
Prins Charles

Maar een fashionisto kun je hem toch niet noemen: hij verkiest tijdloosheid boven trends. ‘Op het vlak van mode lijk ik veeleer een stilgevallen klok die ongeveer één keer om de 25 jaar weer in de mode komt’, antwoordt hij ons per mail als we polsen naar zijn kledingstijl.

‘Maar ik kies wel altijd voor kleding waaruit vakmanschap blijkt. Vroeger uitte dat vakmanschap zich in de manier waarop kleren werden gemaakt. Vandaag vooral in de manier waarop ze worden hersteld. Ik heb altijd geloofd in de ‘buy once, buy well’-filosofie. Hoe vaker ik dezelfde kleren draag, hoe duurzamer ik leef.’

Het verhaal achter 'The Modern Artisan'

Modern Artisan

Precies. Prins Charles verafschuwt verspilling, wat het meteen ook moeilijk maakt om in de modewereld iets te gaan doen. De groep Yoox Net-a-Porter, waarmee Charles voor dit project samenwerkte, heeft niet meteen de ambitie om aan iedere klant maar één keer een outfit te verkopen.

Het modebedrijf, met hoofdkwartieren in Milaan en Londen, vormt een van ’s werelds meest succesvolle onlinespelers voor luxekleding. Al probeert het met gesofisticeerde data-analyse wel zo accuraat mogelijk te voorspellen welke kleren en accessoires hun 4 miljoen klanten wereldwijd verlangen, om zo kledingoverschotten te beperken.

‘Modern Artisan’ is de naam van de zopas gelanceerde luxekledinglijn van de Prince of Wales.

Volgens Federico Marchetti, de CEO van Yoox Net-a-Porter, was het die technologische insteek die indruk had gemaakt op Charles, toen hij twee jaar geleden het Londense hoofdkantoor bezocht. ‘De prins was onder de indruk van de manier waarop data en technologie kunnen helpen om verspilling te voorkomen’, zegt Marchetti. ‘En ja, hij is technologisch helemaal mee.’

Enkele stukken uit de ‘Modern Artisan’-modecollectie die de Britse prins Charles zopas uitbracht met de e-tailer Yoox Net-a-Porter.

Het bleek de perfecte voedingsbodem voor de ‘Modern Artisan’-collectie, de eerste koninklijke samenwerking met de modewereld. De ‘Modern’ verwijst naar de hightech die wordt gebruikt, terwijl ‘Artisan’ knipoogt naar eeuwenoude textielambachten zoals plisseren, weven of smokken.

De ‘Modern Artisan’-collectie is ontworpen door studenten van de prestigieuze Politecnico di Milano en wordt in het Dumfries House vervaardigd door jongeren, die overal in Groot-Brittannië werden gerekruteerd met de ondertussen befaamde jobadvertentie.

Slow fashion

Prins Charles lijkt zichtbaar tevreden over de collectie, en vooral over de manier waarop ze traditie met technologie wist te combineren. Want de prins weet wel degelijk iets af van mode. ‘Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat de mode-industrie een belangrijke rol te spelen heeft in de aanpak van onze milieuproblemen.'

'Ik wil de jongere generaties duidelijk maken dat duurzaamheid van het grootste belang is, maar ook dat we meer natuurlijke en duurzaam geproduceerde materialen moeten gebruiken. Dat is ook van cruciaal belang in het ‘Modern Artisan’-project.’

Volgens Charles is het de hoogste tijd dat de modewereld haar verantwoordelijkheid opneemt. ‘Ik heb het onder meer over de traceerbaarheid van de stoffen en materialen die worden gebruikt, of over de manier waarop werknemers in de textielateliers worden behandeld.'

De modecollectie van prins Charles oogt verrassend eigentijds, met een modieuze, minimalistische esthetiek. ©G.A. Mocchetti

'Maar ik vind dat ook de levenscyclus van de kleding die je maakt centraal moet staan. De ‘Modern Artisan’-collectie is ontworpen en gefabriceerd om vele jaren in de garderobe van de koper te blijven, want ze is gemaakt met natuurlijke, duurzame stoffen uit zowel Italië als het Verenigd Koninkrijk.’

De ‘Modern Artisan’-collectie schrijft zich daarmee helemaal in in de slow-fashionfilosofie. Met computermodellen heeft Yoox Net-a-Porter zo precies mogelijk trachten in te schatten hoeveel stuks van elk item er moesten worden geproduceerd. Kwestie van overschotten te vermijden.

'Vakmanschap wordt in de toekomst belangrijker dan ooit.'
Prins Charles

Zo is er bijvoorbeeld veel breiwerk beschikbaar. Maar wie een bomberjack wil van ‘Modern Artisan’ moet zich haasten: er zijn er maar vijf van vervaardigd. En van die vijf heeft Yoox-baas Federico Marchetti er voor zichzelf al één aan de kant laten leggen.

En het resultaat? Een collectie die zowel verrassend eigentijds als tijdloos oogt, met een strakke modieuze, minimalistische esthetiek. De damesjas met een dubbele knopenrij uit merinoswol behoort zeker tot de blikvangers. Terwijl
de ivoorkleurige coltrui een perfect geschenk zou kunnen zijn van Camilla voor haar man. Het ‘Prince of Wales’-broekpak heeft Marchetti naar verluidt al voor zijn vrouw besteld.

De luxekledingcollectie is op een verafgelegen plek in Schotland vervaardigd door jongeren.

Voorbeeldfunctie

Voorlopig is het wachten op de eerste officiële ‘Buckingham Palace’-foto waarop prins Charles zelf of zijn zonen en schoondochters iets uit zijn collectie dragen. Ongetwijfeld veel belangrijker voor hem is het aantal duurzame banen dat het project creëert. En de voorbeeldfunctie van Modern Artisan voor de modewereld.

‘Ik krijg voortdurend te horen dat er steeds meer vraag is naar producten die in onze contreien worden vervaardigd. Maar evengoed merk ik dat er te weinig geschoolde mensen op de arbeidsmarkt komen om het snel toenemende aantal ambachtslui dat met pensioen gaat te vervangen.'

'De wereld zoekt naar antwoorden op vraagstukken zoals overconsumptie. Welnu, vakmanschap wordt in de toekomst belangrijker dan ooit. Het ambachtelijke is een cruciaal onderdeel van ons textielerfgoed. We mogen niet toestaan dat die traditie verloren gaat door een gebrek aan opleidingsmogelijkheden, en al zeker niet door het altijd gevaarlijke kortetermijndenken.’

Van 450 euro (coltrui) tot 2240 euro (broekpak). Meer info op de website van Yoox Net-A-Porter.

Lees verder

Advertentie
Advertentie