sabato

R&B-koning Frank Ocean lanceert luxelabel Homer

Hij was pas 25 toen hij in de lijst met 100 invloedrijkste mensen ter wereld stond van Time magazine. Vandaag, op zijn 33ste, lanceert het ongrijpbare muziekicoon een eigen luxelabel.

Een van zijn favoriete foto’s van zichzelf dateert van toen hij een baby was. ‘Ik draag op die foto een gouden armband, gouden ringen en een gouden ketting.’ Frank Ocean zegt het met ietwat ingetogen stem. ‘Mijn moeder hield van juwelen, maar dan op een onopvallende prinses Diana-achtige manier. Mijn stiefvader dan weer was gek op wapens en auto’s. En hij las luxelifestylebladen. Die magazines waren mijn speelgoed. Ik raakte erdoor geobsedeerd. Ze dompelden me onder in iets wat heel ver van mijn echte leven verwijderd was. Ik ging al snel fantaseren, concipieerde in mijn verbeelding een leven in dat verre universum. Ik zat naar luxueuze jachten te staren en wilde er ook zo een. Maar zie, vandaag heb ik er dan toch geen. Ik word te snel zeeziek.’

©Homer

Ronddobberen met een eigen jacht doet Ocean vandaag niet. Maar eigen juwelen heeft hij intussen wel: zopas lanceerde de R&B-ster het luxelabel Homer. Met als eerste wapenfeit een collectie van 25 exclusieve sieraden.

Compleet onvoorspelbaar

De zoveelste surprise in het parcours van de man die al in de lijst met ‘100 invloedrijkste mensen ter wereld’ van het Amerikaanse magazine Time stond toen hij nauwelijks 25 was. Binnen de R&B-scene is Frank Ocean een cultfiguur, en lang niet alleen op muzikaal vlak. Met zijn tweede album ‘Channel Orange’ won Ocean zes Grammy’s, hij wordt ook gezien als de persoon die het traditionele R&B-genre een compleet nieuwe richting uitstuurde: een waarbij de grenzen tussen hiphop, soul en R&B compleet vervagen. Geen wonder dat hij in april 2023 de headliner wordt van het Coachella Valley Music and Arts Festival – drie jaar nadat hij daar oorspronkelijk op het podium had moeten staan.

‘Mijn moeder hield van onopvallende juwelen, mijn stiefvader van wapens, auto’s en luxelifestylebladen. Die magazines waren mijn speelgoed.’
Frank Ocean
Zanger

Ocean was ook een van de eerste zwarte artiesten die er openlijk voor uitkwamen dat hij homo is. Rapper Lil Nas X, die in 2019 uit de kast kwam, zei vorig jaar in een interview met Apple Music: ‘Artiesten als Frank Ocean maakten het voor mij gemakkelijker om te zijn waar ik ben: comfortabel.’

Op sociale media beweegt Ocean zich als een sfinx: hij vertoont er zich maar af en toe op. Op zakelijk vlak dan weer is Ocean een ongeleid projectiel: hij presenteert zijn projecten bij voorkeur als voldongen feiten. Zo tekende de singer-songwriter in 2009 bij het platenlabel Def Jam als soloartiest, maar zijn plaat ‘Ultra’ deelde hij in 2011 als een gratis download op Tumblr. Idem dito in 2016: na een hele reeks gemiste releasedatums en een lange oorverdovende stilte bracht Ocean ‘Endless’, zijn laatste plaat met Def Jam, verrassend uit via een zwart-witlivevideostream. Eén dag later bracht hij zelf het album ‘Blonde’ uit, waarop soul perfect matcht met hiphop, elektronica en indierock. ‘Endless’ kreeg goede kritieken, maar voelde aan als een contractuele verplichting. Terwijl ‘Blonde’ succesvoller was en als een complete verrassing komt. Alsof Ocean er nog eens aan wilde herinneren dat hij pas volledig open bloeit als hij de volledige creatieve controle heeft.

©Andras Ladocsi

By the way: Ocean is helemaal niet uit op de aandacht die iemand van zijn kaliber normaal gezien krijgt. Als hij met zijn fiets door de lobby van het Mercer Hotel in de New Yorkse wijk SoHo loopt, kijkt niemand nog op. Ocean is hier vaste klant, knappe verschijning natuurlijk, maar tegelijk relatief anoniem, met een witte jas, diamantje in een oor en een halsketting uit zijn nieuwe lijn.

‘Als kind zat ik al naar luxueuze jachten te staren: zo’n jacht wilde ik ook hebben. Maar zie, vandaag heb ik er dan toch geen. Ik word te snel zeeziek.’
Frank Ocean
Zanger

Drieënhalf jaar werkte Ocean aan zijn juwelencollectie. Waarom de naam Homer? ‘Omdat de webstek homer.com beschikbaar was’, zegt hij. ‘Maar ook omdat Homerus wordt beschouwd als de vader van de geschiedenis. En geschiedenis is bedoeld om te blijven bestaan. Net zoals diamanten en goud. En ja, ik weet dat Homerus papyrus gebruikte, maar ik heb altijd van het idee gehouden dat je de geschiedenis niet kunt veranderen.’

De creaties van Frank Ocean zijn pop en tegelijk luxe. Ze combineren de sfeer van het werk van de hedendaagse Japanse kunstenaar Takashi Murakami met de grafische energie van nachtclubaffiches uit de jaren 1990. Terwijl Ocean op een iPad door de afbeeldingen scrolt, laat hij me zijn ‘Angry Man’-hangertjes zien in felgekleurd email. Objecten bezaaid met diamanten die doen denken aan bikkels, waarmee kinderen ooit speelden. De favoriete hoepeloorbellen van zijn moeder heeft hij een hedendaagse look gegeven met diamanten in een cirkel. En hij creëerde zijn eigen familiewapen. Naast de juwelen pakt Ocean uit met een riemgesp en een zijden sjaal. De prijzen? Van 395 tot 1,9 miljoen dollar. ‘Ik wilde niet dat mijn creaties goedkoper zouden zijn dan die van Cartier’, zegt Ocean nuchter.

De juwelen van homer, Frank Oceans luxemerk, zijn een en al levensvreugde. Ze doen denken aan zowel het werk van kunstenaar Takashi Murakami als de grafische energie van nachtclubaffiches uit de jaren 1990. ©Homer

Hoewel het in deze tijden standaard is om een nieuw label eerst digitaal te lanceren, begint Homer in een offlineboetiek, in het juwelendistrict van Manhattan. Het idee erachter: als je het wilt kopen, moet je het eerst zien en voelen. Al doet Frank Ocean één concessie: telefonisch bestellen is wél mogelijk. 

Justin Bieber en Beyoncé

Frank Ocean is het soort mens dat graag een imperium uitbouwt. ‘Ik geniet intens van zakendoen’, zegt hij. De Amerikaan ‘weegt’ volgens de recentste schattingen 13 miljoen dollar. Zijn ambitie en werkwijze, zo stelt hij zelf, vinden hun roots in zijn vroege jeugd. Geboren als Christopher ‘Lonny’ Breaux, groeide hij op in New Orleans, in een omgeving met alleen maar problemen en nadelen. ‘Dat was ongetwijfeld de stad in Amerika met het grootste aantal moorden per jaar’, zegt hij terwijl hij vertelt over een jeugd die krek het tegenovergestelde was van ‘Super Rich Kids’, een bekende song van hem.

©Homer

Zijn eerste successen oogstte Ocean toen hij songs schreef voor John Legend en Justin Bieber. Toen, dat was rond 2010, ontmoette hij zijn toekomstige vriend en vertrouweling Tyler, The Creator, en zijn carrière kwam in een stroomversnelling. Ocean bleef songs schrijven voor anderen, zoals Beyoncé of Alicia Keys, maar zijn eigen debuutalbum bereikte in 2012 nummer twee in de Amerikaanse hitparade.

‘Ik weet zeer goed dat mijn familienaam gelinkt is aan de Amerikaanse slavernij’, zegt hij over ‘Breaux’, een veel voorkomende naam in een deel van het land waar de Fransen in 1718 veel Afrikaanse slaven heen brachten. ‘Ik kan de sporen van mijn afkomst niet zo ver in het verleden terugvinden. Daarom creëer ik graag dingen die van mij zijn, die van mij en mijn familie blijven. Dingen die ik kan doorgeven.’

Geheimzinnig collectief

‘De kracht van juwelen’, zegt Ocean, ‘schuilt in het persoonlijke en positieve gevoel dat ze je geven.’ Het doet denken aan de verhalen over Andy Warhol, die onbetaalbare diamanten in zijn borstzak stopte, onzichtbaar, gewoon voor de lol en het speciale gevoel dat hij erdoor kreeg. ‘Ik sta zelden op het podium’, zegt Ocean, ‘en ik houd dingen voor mezelf. Maar ik vind het perfect normaal om voor 3 miljoen dollar aan juwelen te dragen als ik naar de studio ga of een wandeling maak in de woestijn.’

Oceans luxemerk Homer deed al een eerste collab: een anorak, rugzak en heuptas van Prada zijn verkrijgbaar in de vier typische Homer-pastelkleuren. ©Getty Images

Het zaadje voor zijn luxemerk werd gelegd in 2019, toen hij in Los Angeles een groep van twintig bevriende ambachtslieden samenbracht in een huis voor zijn ‘summit’, een bijeenkomst van een geheimzinnig collectief dat aan het ontwerpen ging. ‘We maakten tafels, stoelen en verlichting.’ Sommige van de objecten die het collectief toen maakte, staan ook in zijn juwelencataloog. Die spullen zijn niet te koop: geïmproviseerde zitmeubelen of een lamp van beton en matrasschuim.

Na de essentiële voorwerpen voor het interieur kreeg Ocean het idee om ook juwelen te maken. Met veel aandacht voor detail en voor de manier waarop materialen worden gebruikt en gecombineerd. Een van de meest complexe stukken in de collectie is een klassieke Cubaanse armband met bolvormige schakels. ‘Het kostte ons anderhalf jaar om die verdomde armband te maken’, zegt Ocean met het ‘F’-woord.

Meubels die geil maken

Eigenlijk zou hij de wereld veel leuker vinden zonder interviews, maar praten over mode, meubels en architectuur kan hij eindeloos. Zo was hij meer dan eens van de partij op shows bij Louis Vuitton van Virgil Abloh, de ontwerper ook van het luxemerk Off-White. Ze zijn goede vrienden.

©Homer

Met evenveel enthousiasme vertelt hij over zijn bewondering voor wijlen kunstenaar Donald Judd en diens monumentale huis, nummer 101 in Spring Street in New York. Hoe de kunstenaar daar zijn eigen minimalistische meubels ontwierp omdat hij elders niets moois vond.

Ocean houdt ook van de door Herzog & de Meuron ontworpen Prada-winkel in Aoyama, Tokio, met die typische glasstructuur van honingraat die tegelijk natuurlijk en hightech is. Dat laatste fascineert hem en is de reden waarom hij met in het lab gekweekte diamanten wil werken.

‘Ik heb thuis een bank van Pierre Paulin. Futuristisch en tegelijk heel natuurlijk. Paulin begon als beeldhouwer met een zwak voor bloemen. Ik denk dat er iets vredigs en hightech zit in alles wat natuurlijk is. Die wisselwerking vind ik boeiend. Ik gebruik veel groen omdat het de kleur is van bloemstengels, en alle andere kleuren passen bij groen. Ik hou ook van Braziliaans modernisme. De meubels van Sergio Rodrigues zijn mooi, warm en verleidelijk. Om niet te zeggen: je wordt er een beetje geil van.’

©Homer

Collab met Prada

Terwijl zijn vingers op de iPad door een cataloog met zijn ontwerpen scrollen, flitsen beelden voorbij van felgekleurde jasjes met het logo van Prada: getuigen van een eerste collab met zijn goede vriendin Miuccia. Concreet heeft Oceans luxebedrijf een draai gegeven aan een anorak, rugzak en heuptas van Prada, waarbij elk stuk beschikbaar zal zijn in vier typische Homer-pastelkleuren. Ingetogen en intens begeerlijk. Zoals zowat elke release van Frank Ocean.

Frank Ocean en Prada, het is al een tijdje aan de gang. Toen het Met Gala in 2019 plaatsvond – het thema was ‘camp’ – verschenen zowat alle genodigden in de meest uitzinnige outfits. Frank Ocean van zijn kant kwam ernaartoe met een zwarte Prada-anorak. Een geniale zet: hij was de man van het moment.

©Homer

Geen stereotypen

Frank Ocean is een industrie, maar dan wel een die opzettelijk ondoorzichtig is. Hij wil niet zeggen hoeveel mensen er in zijn team werken, of wie wie is. Als een Amerikaans artiest die eigenlijk de tegenpool is van de hetero blanke man wil hij niet gereduceerd worden tot iets stereotieps of fungeren als een soort woordvoerder. Ocean apprecieert de plaats die juwelen innemen in de hiphopcultuur, want ze inspireerden hem. ‘Eigenlijk hoort het allemaal in de aftiteling van ons verhaal’, zegt hij. ‘Het beïnvloedde de manier waarop ik de dingen vandaag bekijk. Ik doe wat aanvoelt als authentiek, en wat goed voelt voor mij. Ik groeide op in armoede. Ik ben mijn moeder dankbaar dat ze altijd probeerde om me het grotere plaatje te laten zien. Ik kan anderen het gevoel geven dat bepaalde dingen mogelijk zijn. Vandaag zijn er mogelijkheden voor zwarte mensen. Volgens mij worden kunst en mode daar rijker van.’

De fans van Frank Ocean zullen zich ongetwijfeld afvragen wat hij straks uit zijn mouw schudt. Opnieuw iets met muziek of dan toch weer design? Hij licht de tip van de sluier voor geen millimeter. Alleen hijzelf en zijn naaste medewerkers weten wat er achter slot en grendel zit in zijn iPad, om pas de wereld in te worden gestuurd als Frank Ocean daar helemaal klaar voor is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie