sabato

Sacai's Chitose Abe moet het Franse huis Gaultier herlanceren

©AFP

Voor wie nog zo’n gestreepte marinière van Jean Paul Gaultier heeft: bijhouden! Chitose Abe van Sacai zal zorgen voor eerherstel van het Franse huis.

Hoe maak je een enigszins verloederd modelabel opnieuw begerenswaardig? Vroeger was dat simpel: je installeerde een creatief directeur en liet hem zijn gang gaan. Denk aan Karl Lagerfeld, die rond 1983 Chanel liet herleven.

Anno 2021 is het allemaal iets minder eenduidig en zijn er 101 manieren om een merk te herlanceren. Je kunt een celebrity inschakelen, zoals GAP met Kanye West. Je kunt het DNA van een ander merk ‘hacken’, zoals Gucci onlangs deed met Balenciaga, en vice versa. Of je doet al het bovenstaande gelijk, zoals het Franse huis Gaultier.

Dat label krijgt een vernieuwingsbeurt met een mix van vintage, heruitgaven en herinterpretaties van klassiekers door jonge ontwerpers. En met als bonus: een couturecollectie van Chitose Abe, van het Japanse label Sacai en al jarenlang dé favoriet van de mode-insiders.

Madonna en Boy George

Met die waslijst ingrepen hoopt het label Gaultier Paris opnieuw aansluiting te vinden bij de trendsettende roots van zijn intussen gepensioneerde oprichter. Jean Paul Gaultier was veertig jaar geleden zijn tijd ver vooruit: stijlen en conventies mixen was zijn standaard. Hij trok zich niets aan van gender — hij was de eerste belangrijke ontwerper die mannen in rokken stopte — en maakte mode van lingerie — wie herinnert zich niet Madonna’s puntbeha? Hij had, als voormalig assistent van Pierre Cardin, een voet in de couture, maar keek ook naar punk.

De versie van de iconische gestreepte marinière en matrozenbroek, door het cultlabel Palomo Spain. ©Nicolas Coulomb

De ontwerper met de geblondeerde kuif werd in de late eighties een soort popster, uitgedost in kilt en gestreepte marinetrui. Hij lanceerde succesvolle parfums, ontwierp een tijdlang de damescollecties van Hermès, en waagde zich aan haute couture, eerder zeldzaam voor een onafhankelijke ontwerper.

In 2014 stopte Gaultier met prêt-à-porter. Hij verkocht zijn bedrijf aan Puig, de Spaanse parfumgigant die ook eigenaar is van Dries Van Noten, Paco Rabanne en Nina Ricci. En hij besloot zich te concentreren op zijn coutureactiviteiten. Maar in januari 2020 maakte de ontwerper tot ieders verrassing bekend dat hij het ook met zijn couture voor bekeken hield.

Gaultier nam afscheid in het Théâtre du Châtelet, met de musicalversie van een begrafenis. In het openingstafereel stapte een model uit een doodskist terwijl Boy George ‘Back To Black’ van Amy Winehouse zong. Al stelde Gaultier, toen 67, zijn fans meteen gerust: ‘Gaultier Paris blijft bestaan.’ 

©Gamma-Rapho via Getty Images

Felroze matrozenpak

Twee maanden later al kondigde de ontwerper aan dat Chitose Abe van Sacai, als eerste in een rist toekomstige ontwerpers, een couturecollectie zou tekenen. Dat moment werd door corona meermaals uitgesteld, waardoor het dit seizoen plots springtij is voor Gaultier Paris.

Terwijl het aftellen naar Abes couturecollectie al begonnen was, kondigde het merk op 22 mei zowel de herstart van de prêt-à-porterlijn als de benoeming van een nieuwe creatief directeur aan: Florence Tétier, juwelenontwerpster en oprichtster van ‘Novembre’, een magazine op de grens van mode en kunst.

Haar opdracht: het creatieve erfgoed van Jean Paul Gaultier in leven houden. Waarom nu? ‘Simpel’, vertelde ze aan Vogue. ‘De mensen willen Gaultier dragen.’

Chitose Abe en Jean Paul Gaultier. Zij herinterpreteert met een couturecollectie het label Gaultier. ©Gio Staiano

Tétier lanceerde meteen een selectie replica’s van Gaultier-klassiekers — onder meer een felroze matrozenpak — en introduceerde de eerste prêt-à-portercollectie van het merk sinds 2014: een aantrekkelijk geprijsde hommage van vijf jonge, gerespecteerde ontwerpers: Ottolinger, Palomo Spain, Marvin M’Toumo, Lecourt Mansion en Alain Crocetti herinterpreteerden de gestreepte marinière van Gaultier. Bella Hadid speelde in de bijbehorende video voor zeemeermin. De hele voorraad was in minder dan twee weken uitverkocht.

Goudmijn

Sindsdien was het zenuwachtig uitkijken naar de couturecollectie van Abe op
7 juli. Voor Abe, die gevestigd is in Tokio maar al jaren showt tijdens de Parijse modeweek, is werken met een coutureatelier een mooie uitdaging. En voor Gaultier is Sacai een uitstekende partner: een gevestigd, sterk label met een torenhoge, wereldwijde reputatie.

Het merk Gaultier Paris vaart weer op zijn aloude trendsettende koers tussen kitsch en kunst in. Ook zonder zijn kapitein Jean Paul Gaultier.

Het label dat zowel vrouwen als mannen kleedt, beleeft hoogdagen: deze lente was er al een enthousiast onthaalde collab met het Franse A.P.C.. In het najaar volgt een capsulecollectie met de mannenlijn van Dior: 38 items, waaronder tien versies van de beroemde Saddle-tas. En dan is er nog Sacais partnership met Nike, een goudmijn. Als we de online geruchtenmolens mogen geloven zou de sportkledinggigant ook bij dit project betrokken zijn: de ‘Jean Paul Gaultier x Sacai Nike LDVaporwaffle Mix’.

Na twee annulaties was het derde keer goeie keer voor de catwalk-comeback van Gaultier. De organisatoren van de coutureweek pakten dit seizoen uit met acht of negen shows met publiek: een signaal van de textielindustrie dat de pandemie min of meer achter ons ligt.

Behalve Gaultier keerde ook Balenciaga terug naar de coutureweek, voor het eerst sinds 1968. En bij Alaïa debuteerde op 4 juli de Belgische ontwerper Pieter Mulier. Na de zondvloed is er eindelijk weer land in zicht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie