sabato

Van David Lynch tot Steve McQueen: de mannen van modeontwerpster Veronique Branquinho

Veronique Branquinho tekende voor Terre Bleue een 15 stuks tellende mannencollectie. ©An Van Gijsegem

Michel Houellebecq, maar evengoed Lucas Cranach de Oude en Toon Tellegen. Op zoek naar het mannenuniversum van modeontwerpster Veronique Branquinho. Die, na haar tweede stop, eerder dan ze ook zelf verwachtte terug is met een capsulecollectie voor, jawel, mannen.

'Ik wou het niet gezegd hebben.' De Belgische modeontwerpster Veronique Branquinho heeft het hele interview lang het woord bewust vermeden. Omdat ze het een 'lelijk woord' vindt. 'Maar nu doe ik het toch: ik hou van... ja, van mindfucks. Er is niets anders dat zo goed het aantrekkelijke van de inhoud beschrijft dan dat woord', verduidelijkt ze.

Een vrouwenlijn ontwerpen doet Branquinho intuïtief. 'Die komt uit de buik, bijna als een geboorte.' Een mannenlijn benadert ze eerder als een projectie van wat ze mooi en interessant vindt. Maar begin niet over muzen, want die beperken en versimpelen te zeer, aldus de ontwerpster. 'Alle mannelijke ontwerpers hebben hun muzen, vaak actrices en zangeressen.

Toen het Belgische kunst- en modeblad 'A Magazine' mij jaren geleden vroeg een nummer te cureren, wou ik dat, als vrouwelijke ontwerpster, op mijn manier doen.'

©Serge Leblon

'Mannen kiezen hun muzen vaak op basis van uiterlijk en erotiek. Ik vind het inhoudelijke aantrekkelijker', zegt ze. Dus haalde Branquinho destijds haar vrienden voor de lens: de kunstenaars Michaël Borremans en Luc Tuymans, fotograaf Serge Leblon en ook schrijver Oscar van den Boogaard - 'op een schommel met alleen een bontjas'. Voor de campagne van de capsulecollectie van Terre Bleue overtuigde ze deze keer acteur Valentijn Dhaenens vóór en Serge Leblon achter de camera.

Tiende verjaardag

Toen Veronique Branquinho in 2017 haar eigen label stopzette, zei ze dat ze een tijdje van de moderadar zou verdwijnen. Maar dat was buiten het Oost-Vlaamse Terre Bleue - dat vorig jaar nog de Belgische modelabels Gigue en Zilton overnam - gerekend.

Het bedrijf contacteerde de Antwerpse voor de tiende verjaardag van zijn mannenlijn. 'Dat Terre Bleue mij selecteerde, verbaasde me eerlijk gezegd wel', zegt Branquinho. 'De jongste jaren was ik vooral bezig met vrouwenkleding en -accessoires. Zelf kende ik het merk niet zo goed.'

'Het doorslaggevende argument was dat ze me expliciet vroegen om een mannencollectie te tekenen, tien jaar na mijn laatste eigen mannenlijn. Daar kon ik geen neen op zeggen.'

Allrounder

De voorbije jaren liet Branquinho zich al eerder door Belgische labels verleiden om samen te werken. Nadat ze haar modelijn in 2009 een eerste keer had stopgezet, tekende ze een capsulecollectie voor het lederwarenhuis Delvaux, om er daarna creatief directeur te worden. Ook het lingeriemerk Marie Jo en de beddenproducent Magnitude deden een beroep op haar.

In 2012 herlanceerde ze haar eigen modelabel, maar beperkte zich tot womenswear. Toen het in 2017 tot een breuk kwam met haar Italiaanse zakenpartner Onward Luxury Group hield ze er voor een tweede keer mee op. 'Sindsdien kan ik niet meer aan mode denken zonder er ook het woord 'industrie' bij te denken. In zo'n systeem wilde ik niet langer meedraaien', blikt ze terug.

Al bleef Branquinho wel actief in de modewereld. 'Binnen het Overseas-programma van de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten begeleid ik een groep Chinese uitwisselingsstudenten van de universiteit van Shenzhen. Lesgeven in combinatie met losse projecten à la Terre Bleue is ideaal voor mij.'

Disclaimer

©An Van Gijsegem

De capsulecollectie voor Terre Bleue die nu in de winkels ligt, telt 15 stuks. 'Met wijlen acteur Steve McQueen in het achterhoofd heb ik een chino ontworpen, maar ook een jeanshemd en een jeansbroek, een blouson, een cardigan, een polo, een hemd én een krijtstreeppak', aldus Branquinho. Klassiekers, maar met een duidelijke Branquinho-signatuur: aandacht voor tailoring en kwaliteit.

De knopen zijn van parelmoer. Alle stoffen zijn 100 procent katoen. En met details die verwijzen naar mannenkleding die ze zelf graag ziet. 'In de stijl van een generatie oudere mannen: tot in de puntjes verzorgd, maar zonder dat het overdreven is.'

We ontfutselden haar vijf namen die ze in die categorie onderbrengt, en mochten die ook publiceren, op voorwaarde dat we er een disclaimer aan koppelden. Bij deze dus: noem deze mannen inspirerend of fascinerend, maar vooral geen muzen. Al kan het woord 'mindfucks' ook wel.

De Boys van Branquinho

Voor zijn mysterieuze vaagheid: David Lynch

David Lynch ©Getty Images

'Ik ben van de generatie die elke week voor de televisie zat te wachten. Toen 'Twin Peaks' werd uitgezonden, konden we gewoon niet naar buiten, dat moest je gezien hebben.'
De serie uit 1990 blonk uit door de cliffhangers én zijn bevreemdende sfeer, Lynch' signatuur. 'Dat is het mysterieuze waar ik zo van hou. Van mij mag het soms vaag blijven.'

Voor zijn cynische intelligentie: Michel Houellebecq

Michel Houellebecq ©BELGA

Toen Branquinho haar 'muzen' portretteerde in het blad 'A Magazine', probeerde ze tevergeefs Michel Houellebecq te strikken. 'Ik hou van zijn literatuur, ook van zijn allereerste romans.' De Franse schrijver is een figuur die niemand onberoerd laat. In 1998 veroorzaakte hij commotie met 'Elementaire Deeltjes', waarin hij de vrije levensstijl van de mei '68'ers en het moderne egoïsme met elkaar verbond.

Of dat boek nihilistisch is? 'Hoogstens een beetje cynisch', verbetert ze. 'Ik hou van de intelligentie die 'Elementaire Deeltjes' uitstraalt.' Helemaal anders dan bijvoorbeeld Toon Tellegen (zie verder), maar die dualiteit zit Branquinho als gegoten. 'Mensen, zeker in de mode, willen alles in hokjes steken: mengen geeft juist vrijheid.'

Voor de eenvoud waarmee hij het complexe leven uitlegt: Toon Tellegen

Toon Tellegen ©rv

'Onlangs ging ik naar een voorstelling van Toon Tellegen', zegt Branquinho terwijl ze het ticket uit haar blazer opdiept. De Nederlandse schrijver en arts werd bekend met dierenverhalen over nukkige mieren en optimistische eekhoorns: vrolijk voor kinderen, existentieel voor volwassenen.

Ditmaal was het poëzie. 'Als hij het zelf vertelt, een zeventiger met de stem van een jonge man, is het fantastisch. Tellegen heeft de gave om de ingewikkeldste dingen in het leven te ontrafelen tot iets eenvoudigs. Tot je na zo'n voorstelling thuiskomt en je afvraagt: hoe zat het nou weer?'

Voor de pracht van 'Lucretia's Zelfmoord': Lucas Cranach de Oude

Lucas Cranach de Oude ©rv

'Naar schilderijen kijken is het liefste wat ik doe. Neem nu het werk van de Duitse renaissanceschilder Lucas Cranach de Oude. Zoek 'De Zelfmoord van Lucretia' maar eens op. Prachtig, ik kan er maar niet over zwijgen.'

Tussen 2005 en 2009 doceerde Branquinho aan de modeafdeling van de Weense universiteit. 'Dan maakte ik geregeld een omweg langs de Gamäldegalerie.' Wat haar zo aantrekt in de 16de-eeuwse tableaus van de Duitse hofschilder? 'Dat wil ik niet analyseren', sputtert de ontwerpster tegen. 'Het net níét weten is soms fijn. Je kunt niet altijd alles als een wetenschapper ontrafelen.'

Voor zijn ontwapenende coolness: Steve McQueen

Steve McQueen ©Getty Images

Wijlen acteur Steve McQueen speelt de hoofdrol in Branquinho's moodboard voor de Terre Bleue-collectie: 'Hij belichaamt de waarden die ik belangrijk vind: een tijdloos karakter, liefde voor kwaliteit én attitude. Hij heeft een zekere coolness, maar kan tezelfdertijd ontwapenen. Dat maakt hem, net zoals zijn jongensachtige kant aantrekkelijk.'

Ook de fraaie auto's en de snelheid waarvan de Amerikaanse acteur hield, kan Branquinho smaken; 'Het begon als kind al, tijdens lange autoritten in de vakantie. De hele dag staarde ik naar wagens en dan verzon ik er hele emoties voor: lieve, schattige wagentjes, maar ook kwade bolides. De Franse schrijfster Françoise Sagan reed ook met een snelle auto, iets wat ik op een moment ook wel wilde.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie