Advertentie
sabato

Chambre Séparée in Gent: een zinderend stuk theater aan het open vuur

©Piet De Kersgieter

Op het eerste rooster boven het smeulend vuur ligt een spaghettipompoen. Daarnaast een dikke moot tarbot. En aan het andere uiteinde van het grote, open vuur garen twee grote knollen chioggiabiet. Hoog daarboven, weg van de hitte maar in de rook, hangt een lamsschouder.

Vuur en rook zijn alomtegenwoordig in het nieuwe restaurant van Kobe Desramaults, de tovenaar van de Westhoek. Het zit in een geschroeid stukje holsteinrund en in de rokerige smaak van kreeft met boter. Zelfs de kaviaar is hier gerookt. En er zijn bezoekers die vinden dat ze ook zelf naar rook ruiken wanneer ze na deze intense, wervelende eetervaring weer thuiskomen.

Waar?
Chambre Séparée
Keizer Karelstraat 1
9000 Gent
chambreseparee.be
Alleen 's avonds open, van maandag tot en met vrijdag.

Wijn?
Een ruime selectie met interessante, veelal Franse wijnen. Er zijn ook niet-alcoholische cocktails en sappen.

Decibel?
Met een open keuken en stevige muziek uit de platendraaier (The Rolling Stones!) gaat het er hier natuurlijk niet stil aan toe: een gemiddelde van 77 dB.

Rekening?
Wij betaalden voor het diner 410 euro vooraf voor twee. Daarbij kwamen nog voor 24 euro drankkosten.

Kom ik terug?
Er zijn weinig theaterstukken die zo aan de ribben blijven plakken: ik kom terug!

Dat Desramaults na het sluiten van In de Wulf met iets helemaal anders zou beginnen, hadden we kunnen verwachten. Wie op het gelijkvloers van een leegstaand kantoorgebouw een houtoven, een grote grill en een U-vormige eettoog laat installeren, heeft plannen die afwijken van een doordeweeks restaurant.

Maar dat Chambre Séparée meteen zó goed zou zijn, is toch opmerkelijk. Ja, je zou kunnen zeggen dat de chef het zich gemakkelijk maakt: er zijn amper 16 plaatsen en iedereen eet hetzelfde menu, twintig kleine gerechten die de koks zelf in een hoog tempo aan de houten toog serveren.

Maar tegelijk maakt de chef het zich ook moeilijk. Eén tarbot grillen op een open vuur is al delicaat. Wie tegelijk de gaartijd van vier, vijf producten kan bewaken, heeft talent. Bovendien beperkt Desramaults zich tot gerechten die soms maar met twee of drie ingrediënten gemaakt zijn. Het allerbeste bevat er zelfs maar één: een reuzenlangoustine uit de Noordzee. De klauw komt rauw op de toog, op een bed van ijs. Dan de in de houtskool gegaarde staart. Daarbij serveert een Kobe-kok, recht uit de kreeftenpers, jus van de kop van de langoustine. Pure extase.

Ook veel andere gerechten zijn ruw en geraffineerd tegelijk: de tarbot die zonet nog boven het vuur lag, komt eerst als een puur, licht gelatineus stukje vis op het bord, afgewerkt met een saus van de graten en het vel. Dan volgt zoet, zout en zalvend, met stukjes tarbot, peer, viskuit en spinazie.

Zoals hij dat al bij In de Wulf toonde, doet Kobe ook hier wonderen met groenten. Flinterdunne plakjes op het vuur gegaarde biet blijken wonderwel te associëren met pruimen en kersen, een vegetarisch gerecht op grote hoogte.

Niet alles is hier top. Het wat fletse vlees van de spaghettipompoen wordt overdonderd door smeltende blauwe kaas. En een velouté van courgette is misschien toch niet het ideale vehikel voor een royale portie Belgische kaviaar. Maar dat doet weinig afbreuk aan de fantastische beleving die je hier meemaakt. Ja, de nieuwe Kobe is duur. Maar met dat geld koop je een ticket voor een zinderend stuk theater aan het open vuur en proef je gerechten die soms tot in het diepst van de ziel ontroeren.

Zelfs de kaviaar is hier gerookt. En er zijn bezoekers die vinden dat ze ook zelf naar rook ruiken wanneer ze na deze intense, wervelende eetervaring weer thuiskomen.

©Piet De Kersgieter

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie