sabato

Architecturale coup de foudre in de Provence

©Frederik Vercruysse

Less is more, en architectuur die de essentie blootlegt. Meer was niet nodig om van een 300 jaar oud huis in de Provence een hideaway te maken waar zelfs serial entrepreneur Christian Salez tot rust komt.

Sereniteit, schoonheid, tactiliteit: het zijn drie deugden die vandaag in architectuur nog nauwelijks naar waarde worden geschat. Ze zijn verdrongen door nieuwe noden als connectiviteit, technologie en flexibiliteit. En toch, heel af en toe stuit je op een plek die eraan herinnert dat het ook anders kan. Die de dwingende kracht van licht, textuur, natuurlijke materialen, eenvoudig design en zuivere architectuur etaleert.

In de Luberon, in het zuiden van Frankrijk op een boogscheut van Gordes en Roussillon, staat zo'n huis. Driehonderd jaar oud is het. De eigenaars, Christian en Catherine Salez en architect Jo Lamberts, creëerden er een zen-oase. Een Provençaalse hideaway waar minder meer is. Architectuur, ontdaan van al het overbodige, in combinatie met op maat gemaakt handwerk in natuurlijke, mooie materialen. Het resultaat? Een ietwat ruw, maar vooral eerlijk en op en top luxueus huis.

In het Provençaalse buitenverblijf van ondernemer Christian Salez en zijn vrouw Catherine geldt: less is more. Voor de verbouwing werden alleen eenvoudige oplossingen en natuurlijke materialen gebruikt. ©Frederik Vercruysse

Schuilplek
'Er was niet meteen een specifieke reden', zegt Christian Salez als we naar het waarom van dit restauratieproject polsen. 'Het paste gewoon in de flow van mijn leven, in de dingen die ik doe, waarmee ik bezig ben en waarbij ik probeer de essentie te vatten van wat de goede dingen in het leven zijn.'

Na een passage bij De Post werd de Antwerpse ondernemer (50) vooral bekend als de man die het lederwarenbedrijf Delvaux uit het slop haalde. Tussen 2012 en 2015 leidde hij de meubelproducent Bulo. Vandaag doen onder meer het modemerk Natan, de conceptstore Graanmarkt 13, het designbedrijf van Axel Enthoven en horlogemaker Raidillon een beroep op zijn ervaring in de luxesector en begeleidt hij ook verscheidene internationale start-ups, zoals het consultancybedrijf People on Point.

Zijn parcours en zijn ervaringen hebben zijn kijk op zakendoen scherpgesteld. 'Voor mij telt real value', zegt Salez. 'Ik denk vaak na over wat luxe werkelijk is, niet alleen voor (gebruiks)voorwerpen, maar ook wat luxe betekent op het vlak van vrije tijd of reizen. Hoe duurzaamheid daarin past en welke zaken nu echt een lang leven beschoren zijn.'

Voor de meubelen op het buitenterras met zwembad werd hout uit Oostenrijk en Australië gebruikt. Alle koperen kranen zijn ter plekke in hun definitieve vorm geplooid. ©Frederik Vercruysse

Mysterie Cardin
Het wellicht 300 jaar oude huis ligt te midden van 400 are lavendelvelden op een landgoed van een van de vele kastelen in de buurt die eigendom zijn van de bekende modeontwerper Pierre Cardin. Kastelen die een voor een minutieus zijn gerestaureerd. 'Maar Cardin laat ze allemaal leeg staan. Mysterieus genoeg weet niemand wat er met de gebouwen zal gebeuren', vertelt Salez.

Mocht je een kind van vier vragen om de buitenkant van een huis te tekenen, dan zou het eruitzien zoals deze woning.

Zijn huis bevindt zich net naast het kasteel. Hoewel het destijds wellicht bewoond was door een boerengezin heeft het niets van een typische gîte zoals je er hier veel aantreft. 'Het zou evengoed een klein rijhuis in Parijs kunnen zijn', aldus Salez. 'Al van bij de eerste kennismaking hadden we iets van: wauw. Vraag je een kind om een huis te tekenen, dan zou het er wellicht uitzien zoals dit pand in de Provence.'

Al moesten Christian en Catherine Salez tijdens hun eerste rondleiding wel 'door de rommel' van de toenmalige bewoner, een Parijse kunstenaar, kijken.

Volgens Salez vatten veel mensen in hun huizenzoektocht nooit de ziel, het emotionele van een gebouw. Terwijl dat voor hem net de essentie is. 'Voor ons is dit een huis dat de ziel masseert, dat je zinnen bijstuurt.' De opdracht voor architect Jo Lamberts lag dan ook voor de hand: het huis helemaal strippen en terugbrengen tot zijn essentie om zo een klein toevluchtsoord te creëren waar je je in opperste rust kunt terugtrekken.

©Frederik Vercruysse

Fruitkrattentafel
Binnenkomend langs de ruime keuken overvalt de gastvrije en rustgevende sfeer je meteen. De stenen vloer is schoongemaakt en gerestaureerd. De muren kregen opnieuw hun oorspronkelijke kleur. De inrichting bestaat uit drie identieke metalen blokken. Het middelste blok dient om te koken. Het tweede heeft een opslagfunctie en in het derde zit de spoelbak. Centraal in de keuken staat een tafel met een bank en drie '03'-stoelen, ontworpen door Maarten Van Severen voor Vitra. Iets verderop creëren enkele imari-vazen een Japanse touch.

Van de keuken kom je in de woonkamer. Helemaal achter in de living is er een aparte ruimte voor de wasmachine, droogtrommel en koelkast, zorgvuldig uit de blik gehouden door een wand uit recuphout van een schuur uit de buurt. Het meubilair bestaat uit drie eenvoudige zetels en houten fruitkratten die dienst doen als bijzettafel. Helemaal achter in het huis zijn er twee identieke badkamers, met lavabo's gemaakt van metalen frames.

Boven zijn er drie slaapkamers, met warme vloeren uit Engels teakhout en klein gehouden ramen, zodat de zomerwarmte buiten blijft en de winterwarmte binnen. Ieder raam vertelt een ander verhaal over het landschap. Vanaf de eerste verdieping kijk je uit op de eindeloze lavendelvelden en de bergen, met verderop de dorpjes Roussillon en Joucas. Overdag al even adembenemend als 's nachts, wanneer de spectaculaire sterrenhemel zich ontvouwt. In de muren zijn veel niches ingewerkt die op lange avonden worden opgelicht door witte kaarsen.

©Frederik Vercruysse

Hypnose
'Heel weinig in dit huis is gekocht. Op de keukenstoelen na zijn alle objecten, meubels, structuren en accessoires speciaal voor hier met de hand gemaakt. De koperen kranen werden ter plekke in hun definitieve vorm geplooid. Voor de gordijnen, zetels en kussens kozen we voor Belgisch linnen', zegt architect Lamberts. Zelfs de tafel en de stoelen op het buitenterras met zwembad - een must in de Provence - zijn handgemaakt, met hout uit Oostenrijk en Australië. Rondom de ruime tuin staat een afsluiting uit geblauwd staal die gerust mag, eigenlijk móét roesten. 'De intrinsieke kracht van de materie leidt tot nog meer karakter, dankzij de natuurlijke corrosie', zegt Lamberts. Het terras is zo aangelegd dat het buiten het bereik van de loden zomerzon ligt.

In alle essentiële en iets minder essentiële noden is voorzien, maar op een ingetogen, minimalistische manier, aldus Salez. 'Dit huis is absoluut antishow-off, geen plek waarmee je uitpakt.' Veel mensen zeggen dat tijd en ruimte voor hen de grootste luxe zijn. Beide zijn hier in overvloed aanwezig. Een oase waar het heerlijk verpozen en op adem komen is. Op het ritme van de zon, constant veranderend naarmate de dag voorbijglijdt. 'Dit is teruggaan naar de essentie', zegt Salez. 'Op een pure en eenvoudige manier. Alleen wordt het naar mijn gevoel almaar moeilijker om dit soort plekken te vinden.'
Voor inlichtingen en exclusief gebruik: welcome@jolamberts.eu

 

 


Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content